Playground

Kepler, Lars

| 2015

Under en insats i Kosovo blir löjtnant Jasmin Pascal-Anderson skjuten och hennes hjärta står stilla under fyrtio sekunder. När hon återvänder till livet kan hon inte sluta tala om att döden börjar med en våldsam hamnstad där de styrande håller på att förlora kontrollen över den organiserade brottsligheten. Jasmin behandlas för sin krigspsykos, lämnar det militära och försöker leva ett stillsamt liv när någonting fruktansvärt händer. Tillsammans med sin femårige son hamnar hon i en bilolycka. På sjukhuset upptäcker läkarna en blödning från sonens kranskärl. För att kunna operera honom måste de stanna hans hjärta. Ingen kan svara på om de många vittnesmålen från tillfälligt döda...

Linda Abramsson

2018-02-18

Helt ointressant story. För den som gillar övernaturliga historier så funkar den säkert bättre. Inte min grej.

Elin

2018-01-16

Fascinerande handling med dödsriket mellan levande och döda.

2017-07-11

När jag läser andras kommentarer kan jag bli lite less på att boken jämförs så mycket med Keplers tidigare böcker och att många därför ger lågt betyg - de skriver tydligt ut att de förväntat sig något annat. Men jag tycker att boken är fantastisk. Den är tung och mörk, dystopisk i vår samtid men också med ett högt tempo som gör det svårt att lägga ifrån sig boken. En cool kvinnlig huvudkaraktär är verkligen inte heller att förakta! Jag är mer van att hitta den här typen av böcker bland de för unga vuxna och är glad att den här har skrivits. Mer sånt här tack!

Bitte Lemström

2017-04-07

Vilken smörja!

Nadira

2017-03-11

Konstig bok. Inte alls i samma klass som deras tidigare. Stor besvikelse!

Lena

2017-01-03

Gunnel Lindström

2016-12-27

Tyvärr, en stor besvikelse, trots bra förutsättningar,

Therése Lönneberg

2016-10-05

Mörk. Annorlunda. Ville inte lägga den ifrån mig alls.

Ann-Sofie Hagström

2016-10-04

De tidigare böckerna var bra. Visst,det är ok att skriva en annan sorts bok. Men då ska den vara lika bra som de tidigare böckerna. Jag vill påstå att den här boken inte med bästa vilja kan kallas bra.

Maria Jacobsson

2016-09-25

Inte alls som de andra böckerna av Kepler! Respekt att kunna skriva en så helt annorlunda bok! Obehaglig och bra och dålig på samma gång.

jag har gillat Keplers tidigare böcker om Joona Linna. Men denna är faktiskt inte bra.

A H

2016-08-23

Mycket annorlunda.

Karin Löfstrand

2016-08-19

160819: En riktig besvikelse! Inte alls samma kvalitet som tidigare utgivet av Kepler.

J LJ

2016-06-10

Enormt svårt att betygsätta. Var på väg att sluta ett tag men fortsatte och det blev istället enormt spännande. Dock är mitt bestående minne att stora delar boken var enormt obehaglig och jag fick fysiskt ont i magen flera gånger när jag läste. Det är ju i sin tur lite av meningen med böcker - att de ska beröra. Fast kanske inte på det här sättet.
Men någonstans var den ändå bra...

Margareta Nilsson

2016-06-06

Började hyfsat. Dålig efter ca halva boken.

Karin Granander

2016-06-04

Nja, känns som upplagt till film.. Och lite svårt att ta in historien. miljöbeskrivningarna är dock väldigt bra och det är spännande emellanåt.

Kerstin Johansson

2016-05-16

Bröderna Lejonhjärta har en betydligt bättre beskrivning av vad som väntar

Monica Helmersson

2016-04-11

Jag kan inte tycka om den här boken, den är bara konstig. Det är den sämsta bok av Keppler som jag har läst men måste ändå läsa ut den för att få veta hur den sluta.

Agathon Sax

2016-04-02

Efter serien om Joona Linna hade jag höga förhoppningar på denna bok men detta var en av de sämsta böcker jag läst de senaste åren.
Denna bok är totalt värdelös, så töntig och banal. Jag har svårt att lägga ifrån mig böcker jag påbörjat, vissa böcker är bara dåliga men denna var så korkad att jag blev förbannad, fungerade inte ens som sömnpiller. Är du över 14år tvivlar jag på att du kommer att uppskatta denna bok.

Åse Bandling

2016-03-22

Annorlunda story, bra.

Katarina Nord

2016-03-06

Svag tvåa! Jag tycker om början på boken samt vinklingen på vad som kan bli en historia om, efter döden. Tyvärr faller hela historien och jag har svårt att hålla reda på vem som är vem. Hela boken är en totalt ointressant jakt samt olika strider som utkämpas " i dödens väntrum" Inget för mig tyvärr.

Å

Åsa Sjögren

2016-02-14

Men NEJ! Börjar lovande, blir 'svamligt' och ointressant. Riktigt dålig!

Lena Sandborg

2016-01-26

En enormt konstig bok fast spännande ändå, men hade väldigt svårt för storyn och alla detaljer.

Början av boken var riktigt bra och spännande och jag tänkte yes den här är ännu bättre än deras förra böcker. Men sedan hände något som jag tycker blir lite väl overkligt tyvärr, hon dör och kommer till ett andra land eller vad man ska säga. Men så kommer hon tillbaka till livet men minns en hel del från hamnstaden hon sett som död. Nu ska jag inte avslöja handlingen i boken men just detta med ett liv efter detta känns overkligt, men visst det kanske finns men tror inte det är en kinesisk hamnstad då. Detta sänker mitt betyg något men jag tycker ändå den är värd att lyssna på och uppläsaren Angela Kovács är toppenbra

Denna bok var super bra tycker ja.
Denna bok sätter sig djupt

Inger Jonsson

2016-01-16

Kändes som att läsa en version av Hungerspelen. Ganska OK som en "slå ihjäl tiden" bok, men inte mycket mera. Kanske att yngre läsare uppskattar den mera.

Marléne S

2016-01-11

Tjaa ... lite underhållande men jag kunde bara tänka på att den är otroligt lik "Hunger Games" och att den bör passa perfekt som en ungdomsbok/ crossoverbok.

Ulf Pettersson

2016-01-04

den här typen av böcker mellan fantasi och verklighet tilltalar inte mig, även om språket är bra

Jan Svensson

2016-01-02

Väldigt spännande på slutet men vägen dit är både lång och osannolik. Hela idén är väl skruvad denna gången, ren fantasy.

Ingela Johansson

2015-12-27

Spännande miljöbeskrivningar men lite trist och rörig story.

Maria Klamas

2015-12-27

Vad finns bortom döden - det är väl huvudfrågan i denna bok som jag uppfattar det... och vår ständiga försök att förklara saker som inte går att förklara, vårt försök att skapa ordning och struktur i något som kanske inte har någon ordning och struktur... att skapa trygghet i något vi inte kan vara trygga i alls... En mamma som gör allt för sin son... en mamma som förlorar fotfästet....

Boken har genomgående ett snabbt tempo och den är bra det är den... men jag kan inte låta bli att tänka på parallellerna till Hungerspelen och kan heller inte låta bli att tänka på att detta kanske mer är en ungdomsbok, om en nu ska kategorisera böcker på det sättet... Jag kanske hade förväntat mig mer av slutet, att det skulle vara mer spektakulärt, och var samtidigt rädd att det skulle bli banalt och töntigt, så när slutet hamnade någonstans mittemellan så blev det ett litet jasså... mycket lättläst, gick på en dag att läsa den!

L A

2015-12-24

Övervägde att sluta läsa flertalet gånger för att boken är så dålig. Är man road av en massa våld och ointressant historia så gillar man nog boken. Förstår inte hur paret bakom Kepler lyckats skriva så många bra böcker och sedan ger ut en sådan här dålig bok

Thommy Stenström

2015-12-20

Min första bok av Lars Kepler.

Mycket bra bok som handlar om vad som händer om man dör. Finns det något på andra sidan tro?

Mycket elände verkar det vara även på den andra sidan om man får tro boken.

Lite rörig och mycket att hålla reda på ibland. Men en mycket spännande bok som är svår att lägga ifrån sig.

Jessica Appelqvist

2015-12-14

Lite annorlunda men jag kunde ändå inte sluta läsa.

Johan CB

2015-12-03

Lotta Lettenström

2015-11-29

Lite för fantasifullt för min smak men välskriven

Anna Johansson

2015-11-27

Vilken stor besvikelse! Inte i närheten av Keplers tidigare böcker. När jag började lyssna på boken var jag tvungen att kolla så jag hade fått rätt bok i mobilen för det kändes inte som en bok av Kepler. Delar av boken är en etta i betyg, delar är tvåa, och jag lyssnade ju klart på hela därav betyget två stjärnor.

Björn Abelsson

2015-11-17

Jag har gillat böckerna om Joona Linna. Och visst är även Playground skriven på ett medryckande sätt. Men intrigen är fullkomligt osannolik och händelserna i hamnstaden är ytterligt överdrivna. Läs den inte, det finns bättre böcker att spilla sin tid på.

R P

2015-11-16

Jag kommer nog minnas den här boken resten av mitt liv!
En väldigt annorlunda, mörk och bitvis våldsam berättelse om vad som händer efter döden. Jag har läst alla Keplers böcker, och tycker denna utmärkte sig på ett positivt sätt.

Per-Åke Andersson

2015-11-10

En utav dom sämsta böcker jag någonsin har läst knappt att jag orkade läsa ut den...vad är detta???????

E H

2015-11-10

Den här boken gav mig ångest. Har själv barn i den där åldern som huvudpersonen har och jag levde mig in för mycket. Mörker, död och panik...

Lars Ståhl

2015-11-09

Jennifer Tydén

2015-11-01

Nä det här var inte bra!

Tarja Ahlgrén

2015-11-01

Riktigt fantasifullt, Keplers bästa så långt. Även om jag inte riktigt får ihop huvudkaraktärens personlighet. Hon som ska vara en vuxen och säker stridis, och ändå bär sig åt som en oförklarligt barnslig och trotsig tonåring emellanåt.

2015-10-27

Betyg: 3,5 av 5.

Jag har läst alla dom fem böckerna av Lars Kepler tidigare. Och jag har tyckt mycket om böckerna av pseudonymen Lars Kepler, som består av det gifta paret Alexandra Coelho Ahndoril och Alexander Ahndoril.

Fem böcker om kommissarie Joona Linna har dom hittills skrivit, och alla har fått mycket bra betyg från mig. Här är en länk till den senaste boken, ?Stalker?, som fick högsta betyget från mig. I det blogginlägget så finns det även länkar till mina recensioner av dom tidigare böckerna.

Nu har Lars Kepler utkommit med en sjätte bok, ?Playground?, som är helt olik dom tidigare böckerna. Och tyvärr så tyckte jag att den inte alls var så bra som dom tidigare böckerna.

Boken är väl ingen direkt kriminalroman, utan mer en spänningsroman. Och den handlar mycket om vad som händer när man dör.

Helt okej var ändå boken, som får 3,5 av 5 i betyg från mig. Och jag kan väl i och för sig också rekommendera boken. Men jag hoppas på att Lars Kepler i framtiden skriver böcker som är mer lika deras första fem böcker än den här boken.