Plan B

Tropper, Jonathan

| 2001

Turning thirty was never supposed to be like this. Ten years ago, Ben, Lindsey, Chuck, Alison, and Jack graduated from NYU and went out into the world, fresh-faced and full of dreams for the future. But now Ben's getting a divorce, Lindsey's unemployed, Alison and Chuck seem stuck in ruts of their own making, and Jack is getting more publicity for his cocaine addiction than his multimillion-dollar Hollywood successes.Suddenly, turning thirty - past the age their parents were when they were born, older than every current star athlete or pop music sensation - seems to be both more meaningful and less than they'd imagined ten years ago. Jonathan Tropper's wonderful debut novel is about more than friendship, love, celebrity, addiction, kidnapping, or even turning thirty - it's a heartfelt comic riff on what it means to be an adult against your will, to be single when you thought you'd have a...

2021-10-27

Plan B är den tredje boken jag läser av Jonathan Tropper, men det är egentligen hans debut från 2000. Av någon anledning översattes den inte förrän så sent som 2014, som nummer fem i översättningslistan. Själv föredrar jag ju att läsa böckerna i den ordning de skrivs, då kan jag följa författarens utveckling. För det händer ju en del där. I alla fall så var det ett tag sedan jag läste honom så därför fick han vara med i min utmaning Vi möts igen.

Det är lätt att jämföra huvudpersonen/berättaren i de tre böcker jag nu har läst. De är väldigt lika varandra, om man tycker att alla män med relationsproblem, men hittar sig själva, är lika varandra. Även böckerna i stort kan tyckas likna varandra, men det är så långt mellan varje bok så det stör mig inte alls.

Plan B är inte Troppers bästa bok, men den är en rejäl dos underhållning. Om vänskap. Om att växa ifrån varandra. Om att hitta tillbaka. Inte till som det var, utan som de nya personer man är.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2021/10/plan-b-av-jonathan-tropper.html

Anna Hedenstedt

2021-10-12

Lättsmält feelgood åldras snabbt! Boken är utgiven på svenska 2015, men skriven redan 2000, vilket emellanåt är komiskt (VHS:er, personsökare, Baywatch), ibland smärtsamt (förlegad sexismhumor) tydligt. Att det dessutom handlar om collegekompisar med 30-årskris får den att kännas mycket daterad i mitt liv... Men den var ju trygg iaf, som ett gammalt Vänner-avsnitt typ.

Sara Bentfors

2016-06-04

Hade gett den en trea om jag inte läst hans andra böcker. Synd att författaren har så dålig fantasi och skriver böcker som är snarlika varandra, jag gillar ju egentligen hans stil.

Maria B Hansson

2015-08-16

Ända sedan jag läste "Sju jävligt långa dagar" är jag en Troppee-fan. Detta är tydligen hans första roman men som inte kommit ut på svenska förrän nu. Detta är inte hans bästa bok, men fortfarande bra. Hans torra humor, förmågan att beskriva det vardagliga och smått tragiska med humor. Liknelserna. Beskrivningarna. I'm just living it.

Jakob Nylin

2015-01-05

30 år, det mesta borde ha fallit på plats, men så är det inte alls. Roligt och träffsäkert om både relationer och ångest! I slutet av berättelsen faller dock mycket på plats, men vägen dit är minst sagt dramatisk.

2014-10-08

Betyg: 4,5 av 5.

Jonathan Tropper har skrivit sex böcker hittills, och det här är den femte boken som ges ut i Sverige. Men trots att det är den femte, så är det egentligen författarens debutbok, som han skrev år 2000.

Jag har läst alla dom fyra tidigare böckerna som finns på svenska, och jag har tyckt mycket, mycket om dom allihopa.

Jonathan Tropper tycker jag har ett helt eget sätt att skriva på. Dom är mycket lättlästa, kan verka lite enkla och ytliga i början, men sen har dom alla ett stort djup och allvar i sig.

Och alla fem böckerna är skrivna på samma sätt, och är precis lika bra, trots att dom ändå skiljer sig mycket åt, och handlar om helt olika ämnen.

Härlig svart humor och gripande relationsskildringar om vartannat. Man skrattar, ler, blir rörd, och berörd.

Rekommenderar verkligen alla Jonathan Troppers böcker.