Plan B

Tropper, Jonathan

| 2001

Turning thirty was never supposed to be like this. Ten years ago, Ben, Lindsey, Chuck, Alison, and Jack graduated from NYU and went out into the world, fresh-faced and full of dreams for the future. But now Ben's getting a divorce, Lindsey's unemployed, Alison and Chuck seem stuck in ruts of their own making, and Jack is getting more publicity for his cocaine addiction than his multimillion-dollar Hollywood successes.Suddenly, turning thirty - past the age their parents were when they were born, older than every current star athlete or pop music sensation - seems to be both more meaningful and less than they'd imagined ten years ago. Jonathan Tropper's wonderful debut novel is about more than friendship, love, celebrity, addiction, kidnapping, or even turning thirty - it's a heartfelt comic riff on what it means to be an adult against your will, to be single when you thought you'd have a...

2021-10-27

Plan B r den tredje boken jag lser av Jonathan Tropper, men det r egentligen hans debut frn 2000. Av ngon anledning versattes den inte frrn s sent som 2014, som nummer fem i versttningslistan. Sjlv fredrar jag ju att lsa bckerna i den ordning de skrivs, d kan jag flja frfattarens utveckling. Fr det hnder ju en del dr. I alla fall s var det ett tag sedan jag lste honom s drfr fick han vara med i min utmaning Vi mts igen.

Det r ltt att jmfra huvudpersonen/berttaren i de tre bcker jag nu har lst. De r vldigt lika varandra, om man tycker att alla mn med relationsproblem, men hittar sig sjlva, r lika varandra. ven bckerna i stort kan tyckas likna varandra, men det r s lngt mellan varje bok s det str mig inte alls.

Plan B r inte Troppers bsta bok, men den r en rejl dos underhllning. Om vnskap. Om att vxa ifrn varandra. Om att hitta tillbaka. Inte till som det var, utan som de nya personer man r.

OBS! Detta r en kraftigt frkortad text. Hela finns p min blogg https://bokslut.blogspot.com/2021/10/plan-b-av-jonathan-tropper.html

Anna Hedenstedt

2021-10-12

Lttsmlt feelgood ldras snabbt! Boken r utgiven p svenska 2015, men skriven redan 2000, vilket emellant r komiskt (VHS:er, personskare, Baywatch), ibland smrtsamt (frlegad sexismhumor) tydligt. Att det dessutom handlar om collegekompisar med 30-rskris fr den att knnas mycket daterad i mitt liv... Men den var ju trygg iaf, som ett gammalt Vnner-avsnitt typ.

Sara Bentfors

2016-06-04

Hade gett den en trea om jag inte lst hans andra bcker. Synd att frfattaren har s dlig fantasi och skriver bcker som r snarlika varandra, jag gillar ju egentligen hans stil.

Maria B Hansson

2015-08-16

nda sedan jag lste "Sju jvligt lnga dagar" r jag en Troppee-fan. Detta r tydligen hans frsta roman men som inte kommit ut p svenska frrn nu. Detta r inte hans bsta bok, men fortfarande bra. Hans torra humor, frmgan att beskriva det vardagliga och smtt tragiska med humor. Liknelserna. Beskrivningarna. I'm just living it.

Jakob Nylin

2015-01-05

30 r, det mesta borde ha fallit p plats, men s r det inte alls. Roligt och trffskert om bde relationer och ngest! I slutet av berttelsen faller dock mycket p plats, men vgen dit r minst sagt dramatisk.

2014-10-08

Betyg: 4,5 av 5.

Jonathan Tropper har skrivit sex bcker hittills, och det hr r den femte boken som ges ut i Sverige. Men trots att det r den femte, s r det egentligen frfattarens debutbok, som han skrev r 2000.

Jag har lst alla dom fyra tidigare bckerna som finns p svenska, och jag har tyckt mycket, mycket om dom allihopa.

Jonathan Tropper tycker jag har ett helt eget stt att skriva p. Dom r mycket lttlsta, kan verka lite enkla och ytliga i brjan, men sen har dom alla ett stort djup och allvar i sig.

Och alla fem bckerna r skrivna p samma stt, och r precis lika bra, trots att dom nd skiljer sig mycket t, och handlar om helt olika mnen.

Hrlig svart humor och gripande relationsskildringar om vartannat. Man skrattar, ler, blir rrd, och berrd.

Rekommenderar verkligen alla Jonathan Troppers bcker.