The Plague

Camus, Albert

| 1965

The Plague is Albert Camus's world-renowned fable of fear and courage The townspeople of Oran are in the grip of a deadly plague, which condemns its victims to a swift and horrifying death. Fear, isolation and claustrophobia follow as they are forced into quarantine. Each person responds in their own way to the lethal disease: some resign themselves to fate, some seek blame, and a few, like Dr Rieux, resist the terror. An immediate triumph when it was published in 1947, The Plague is in part an allegory of France's suffering under the Nazi occupation, and a story of bravery and determination against the precariousness of human existence. 'A matchless fable of fear, courage and cowardice' Independent 'Magnificent'The Times Albert Camus was born in Algeria in 1913. He studied philosophy in Algiers and then worked in Paris as a journalist. He was one of the intellectual...

Tina Stålsäter

2023-07-20

Välskriven och väcker intressanta frågor. Men lite tråkig.

7,5 av 10

Hjortronhyllan

2022-12-15

Vad är det jag läser om? En empatilös psykopat eller är det en man som blivit offer för omständigheterna och accepterar det som en elak morallös slump?

Boken väcker tankar om en långt tagen realism och känslodistansiering att inte ens sin bortgångna mor tar honom tillbaka.

Han studeras som en störd människa i sitt sätt att se på livet, döden och händelser som han kallar "Slumpen". Det blir ett försvar till hans aktiva, ofta fega eller drastiska aktiva val.

Hade önskat ett kapitel till. Hade vilja få följa med i tankarna och hans uppfattningar tills giljotinens klinga faller.

En 3a

Hjortronhyllan

2022-12-15

En 3a

2021-06-15

Ett mästerverk. Existentiella frågor bygger en tankeväckande roman. Ett språk där varje ord ger en mening till handlingen. Rekommenderas varmt. Brynolfssons inläsning är perfekt.

Mikaela86

2021-06-01

Albert Camus skriver genialiskt. Inga ord är överflödiga, alla ord fyller syfte och ger målande detaljer. Algeriets hetta, Mersaults absurda liv. Väcker tankar kring hur valen vi gör bestämmer stegen. Vad är mening och vad är slump? Och hur viktigt är det att känna saker?

2020-11-10

En mycket tankeväckande roman. Jag finner mig själv fundera över hur provokativt det är med avsaknad av motivation och känslor, så pass att det kan anses mer monstruöst än i de fall där människor begår grymheter med uppsåt och i affekt. Det handlar också mycket om det existentiella, om mening eller slump samt om det finns en högre makt eller ej. En roman utan svar men som öppnar för frågor. Intressant!

Ayman Fares

2020-09-27

Avhandlar mycket djupa existentiella frågor. Finns det en mening med pesten? Finns det gudomliga väsen som har en plan för oss?

Eller är livet bara absurd och oberäkneligt som läkaren Rieux menar på?
Rieux är en läkare som bekämpar pesten och får se hur patienter blir sjukare och sjukare. När prästen i staden skuldbelägger människor och menar på att detta är en orsak för deras synd är Rieux av en annan uppfattning. Han har en naturalistisk världssyn och menar på att livet handlar om att göra gott. Fin skildring av hur en ateistisk läkare kommer i kontakt med existentiella frågor.

Nina Gustafsson

2020-05-23

Hur bekämpar man pesten? Eller Corona för den delen? Camus beskriver situationen i den avspärrade staden Oran. Historien rymmer många teman och känns högaktuell nu. Ändå eller kanske därför blir jag inte så påverkad.

Ulrika Ekdahl

2020-04-17

Här finns en del existensiella dimensioner men boken är ändå inte så intressant att den kan få mer än en trea från mig.

Torbjörn Nilsson

2019-08-12

Tycker inte den höll måttet. Grep aldrig tag ordentligt, även om den hade existentiella dimensioner. Skildrar en mycket manlig värld. Lyssnade bara för att eminente Reine Brynolfsson läste upp boken.

SP

2019-07-02

Förbryllande enkel och direkt. Djupet blir synligt allteftersom. Berättelsen är ett intressant tankeexperiment.

Stefan Brunzell

2019-05-20

Något överreklamerad men välskriven och vacker.

Batuhan

2019-01-16

Främlingen studerar främlingen inom varje individ. Hur vi, förutsatt våra känslor, ska och behöver agera i samhället. Denna briljanta berättelse är en säregen bok i sin kategori av existentialism. Han uttrycker inte en enda känsla i boken förutom det externa (hetta, exempelvis, den otroliga hettan i Algeriet!). Hans monolog i slutet är magisk. Läs!

Philip Stenström

2018-03-25

Pesten - Albert Camus

I staden Oran, en liten prefektur vid Algeriets kust, bor och arbetar doktorn Bernard Rieux. En morgon, på väg ut genom farstun från sin mottagning, snubblar doktorn över en råtta. Till en början är det ingenting som gör någon större inverkan. Men plötsligt, av oförklarliga skäl, hittas ett fåtal döda råttor, som sedan eskalerar till hundratals, och sedan tusentals. Epidemin är snart ett faktum och det som en gång var råttornas plåga blir nu människans värsta mardröm. En dödlig, osynlig kraft lägger sig sakta över Oran som en förbannelse. I staden utfärdas, av myndigheterna, undantagstillstånd och den isoleras från omvärlden. Oro och spekulationer övergår till panik och rädsla som sprider sig lika snabbt som sjukdomen. Mitt i allt denna oreda befinner sig den gode doktorn Bernard Rieux, som försöker bevara lugnet och förnuftet för stadsbornas välmående. Det blir en utmaning som tär och tar på mentala och fysiska krafter. Det blir en maktlös kamp mot den värsta sortens motståndare, pesten.

Som ett blixtnedslag, av bibliska proportioner, slår pestepidemin ned, lamslår och infekterar invånarna i Oran. Bildligen och bokstavligen släcks ett ljus efter ett annat och mörkret börjar sakta omfamna livets tillvaro. Det blir en separation mellan eldsjälar och åtrå som trånar efter återförening. Det tillsätts sanitets- och inspektionsgrupper, ledda av dr. Bernard Rieux. I konstanta upplysningar, underrättelser, utfärdanden, undantag och åtaganden sätts alla på prov mot en omätbar, kraftfull motståndare. Ur ett objektivt perspektiv redogörs pestens härjande, steg för steg. Det blir en kraftmätning och prövning mellan vetenskap och religion, hälsa och frälsning, förnuft och impuls, liv och död. I sitt vittnesbörd, fastslår dr. Rieux, att i hemsökelsernas gissel finns det mer att beundra hos människor än att förakta.

Det är en fängslade och suggestiv handlingar som författaren Albert Camus redogör för i den tidlösa klassikern, Pesten. I romanen får läsaren ta del i en hämningslös epidemi som drabbar en liten prefektur i Nordafrika. I anteckningar och dokument från vittnesmål och tjänstemän presenteras en samlad objektiv bild av sjukdomsförloppet och dess inverkan på stadsborna i Oran. Isolerade från omvärlden är invånarna utelämnade åt varandra och åt skräcken. Det är doktor Bernard Rieux som leder en grupp hängivna medhjälpare för att stävja och isolera sjukdomen. Det är ett tröst- och maktlöst arbete att få bukt med epidemin som beskrivs som en pestliknande sjukdom. Det är fängslade och hänförande beskrivningar och utlägg som Albert Camus framställer. Få författare lyckas beröra livet små nycker och laster på ett sätt som Albert Camus. Med ord som förför, snärjas läsaren i en handling som rycker på livets trådar med finess och stil. Ska man läsa en roman bör man läsa Pesten.

Mersault är en helt vanlig människa, vars mor dör på ett sjukhem. Det här med att sätta äldre på sjukhem är något ovanligt för tiden, och Mersault sörjer inte särskilt öppet på begravningen. Det blir han förebrådd för och det kommer att straffa sig. Sedan får vi följa med Mersault när han skapar bekantskaper på gott och ont i livet och slutet är minst sagt oväntat.
Om vi säger såhär; hade det här varit en amerikansk film hade det aldrig slutat likadant. Jag tycker om klassiker, om tanken att ha dem ståendes i bokhyllan och den här boken köpte jag för något år sedan på bokrean. I och med nyårslöftet blev den omläst och jag är inte överförtjust i den. Den börjar trögt, för att sen bortåt mitten nångång ta sig men det är inte en lång bok så det är egentligen ingenting som gör så mycket.
Det är väl kanske inte den bok man bör ta sig an om man inte tycker om att läsa, men det är helt klart värt att ha läst den. Jag kan tänka mig att wannabe-skribenten, eller skribenten för den delen, kan ha nytta av att läsa sådana här personporträtt.

Benjamin Elfors

2017-11-03

En tät och vackert berättad historia om en man vars likgiltighet inför livet gör honom till en mördare. Kan dock inte komma ifrån att det nihilistiska budskapet känns lite gymnasialt.

Mikaelita Bovalius

2017-04-18

En sådan där klassiker. Då den är lättläst och ynka 150 sidor lång så är det en bra klassiker att börja med för den som är ovan. Den handlar om en man som utför ett oförlåtligt brott och läsaren följer honom innan, under och efter brottet. Som att följa en märklig monolog som han har i sitt huvud. Nån sorts monolog som handlar om livet, döden och om ett brott som man söker ett svar på uppsåtet till. Helt klart läsvärd, en bok som ställer frågor, men undviker svar.

Niclas Strömberg

2017-03-15

Oerhört intressant skildring av olika porträtt,samt en twist!

Alva Brogren

2017-02-16

Danje Förlag

2017-01-10

Sträckläste den på kort tid, på ett hotellrum i Oslo, men kunde inte släppa den på dagar och den lämnade djupa spår i mig för en lång tid efteråt. Urholkar själen.

Idag skulle den nog inte gjort samma sak, men Albert Camus är hursomhelst ett geni.

Philip Stenström

2017-01-07

Tidlös klassiker som lämnar djupa avtryck. Den levererar en känsla av maktlöshet och existentialism. Camus visar med sitt fyndiga språk varför han är en odödlig författare som endast växer för varje tillfälle jag läser 'Främlingen'.

Gustav Baldesten

2016-10-17

Fantastisk

Magnus Johansson

2016-07-23

Ganska otäck bok, mästerligt skriven och tydligt fokuserad på mänsklig maktlöshet. Insikten om denna verkar vara helvetets utväg.

Ulrika Håkansson

2016-06-30

Det är så roligt att läsa klassiker! För mig är det en ren njutning med ett sådant här språk och berättande. Underbart som kontrast till all yta som forsar förbi i tid och otid. Hade velat sätta 4,5.

Sanna Carlborg

2016-03-20

Lättläst och språkligt ibland fyndig. Filosofiskt sett ger den mig dock inte mycket.

Hanna Melin

2016-01-28

Fin, tung och målande i sina trots allt ganska återhållsamma skildringar av pesten. Hade lite svårt att skilja karaktärerna åt.

Hannes Skarin

2016-01-02

Om språket skulle vara "levande" alternativt ge ett naket intryck så känner jag mig som en mumie i efterhand: fullt bepansrad och stendöd. Nära ettan.

Elin A

2015-02-16

Jag tyckte första halvan av boken var hopplöst tråkig, men andra halvan blev helt plötsligt intressant och samtalet med prästen i slutet fick mig till och med att skratta högt vid ett tillfälle, på grund av det absurda i det hela. Just det partiet vägde upp resten av boken. Så jag vill trots allt säga att den är läsvärt.

Denna bok var helt okej tycker jag

Laban Johansson

2014-12-12

Tycker den tappar lite fart i slutet.

Karin Löfstrand

2014-08-04

140804: Märklig!

Helt okej

Inger Jonsson

2014-07-24

Mycket psykologi. Hur kan man bli så likgiltig?
Välskriven stilmässigt.

Klinga

2014-03-23

Läste den just för tredje gången och höjer betyget till 5. Den är så stark. föregångare till alla kulturens antihjältar, konsekvent in i det sista. Vi älskar våra kompromisslösa förebilder även när de skrämmer ihjäl oss.

G Anna G

2014-02-17

Liten bok som lämnar stora intryck

Emma Hortlund

2014-01-08

Jag tror att om man läser den här boken lite mer analytiskt så kan man nog få ut mycket mer ur den, än om man, som jag, läser igenom den i rask takt en kväll innan man ska sova.

På det stora hela får jag för mig att den handlar om förhållandet till döden. Måste man sörja sin mors död? Måste man gråta på sin mors begravning? Betyder det att man inte älskade henne om man inte gör det? Måste man sörja sin egen annalkande död? Måste man ångra sig om man dödar en annan människa? Borde man få ett hårdare straff om man inte grät på sin mors begravning, inte ångrar sig, inte försöker förklara sig, och bara accepterar situtationen?

Karin Lundberg

2013-11-02

Blev inte jätteimpad av den här. Ska nog försöka med "Äcklet" istället.

Anna Lindgren

2013-09-04

Seeeeg!!! Tar lång tid innan de händer något...

Lars Willfors

2013-07-31

Lite överskattad existentialistisk klassiker, men inledningen är förstås svårslagen.

Sara Åman

2013-05-29

Spännande! Intressant hur vinklingar och olika perspektiv kan skilja på skyldig/oskyldig.

Alekzandra K.

2013-04-15

För mig var den här ganska tråkig, långdragen (trots dess ynka 150 sidor) och ganska.. oviktig. Jag gillade de sista sidorna, dess dialog. Men i övrigt förstår jag inte bokens storhet.

greger andersson

2013-04-07

En öppen bok som med ringa omfång innehåller mycket substans. Uppmuntrar till tolkningar och reflektiioner om människans existens. Tidlös.....

Emma Björklund

2013-03-24

så jäkla bra bok måste jag säga.. Hans femenala meningar och intrig gjorde att jag sträckläste boken och ville inte lägga undan den.. Helt klart läsvärd från min sida om en människas öde och varför han gör som han gör..

Maria Brusewitz

2012-12-08

En gång stor läsupplevelse, mer tveksam idag. Tror jag föredrar. Fallet.

D

Daniel Petersson

2012-10-13

Jättebra bok, men är lite för lång. Kunde lätt kapat sisådär 100. Vet inte vilka dock för alla är bra.

D

Daniel Petersson

2012-10-13

Sjukt bra, men det var kämpigt i början. Långdragen start, liksom.

Emelie

2012-06-27

Ett mästerverk, helt enkelt, liksom de beskriver Främlingen i efterordet. Här finns mycket att läsa mellan raderna, och förhoppningsvis därmed också en bok som jag kommer att bära med mig.

Samuel Malm

2012-06-10

Första läsningen förstod jag inte vad som hände. Allting kändes konstigt, à la Kafkas Förvandlingen. Men det blev snabbt en favorit så som Sartres Äcklet.
Mersault är precis som Roquentin, en underbar skildring av likgiltighet, och alienation.

Martin Fabian

2012-04-04

Mycket kärnfull! Smått lysande.
Clockwork orange, fast med större realism.
Den lilla, rationella men endast i något enstaka kausalt steg och därmed obrydda, människan sätts i fokus.