The Plague

Camus, Albert

| 1965

The Plague is Albert Camus's world-renowned fable of fear and courage The townspeople of Oran are in the grip of a deadly plague, which condemns its victims to a swift and horrifying death. Fear, isolation and claustrophobia follow as they are forced into quarantine. Each person responds in their own way to the lethal disease: some resign themselves to fate, some seek blame, and a few, like Dr Rieux, resist the terror. An immediate triumph when it was published in 1947, The Plague is in part an allegory of France's suffering under the Nazi occupation, and a story of bravery and determination against the precariousness of human existence. 'A matchless fable of fear, courage and cowardice' Independent 'Magnificent'The Times Albert Camus was born in Algeria in 1913. He studied philosophy in Algiers and then worked in Paris as a journalist. He was one of the intellectual...

Tina Stlster

2023-07-20

Vlskriven och vcker intressanta frgor. Men lite trkig.

Anna Maria Hellstrm

2023-05-05

7,5 av 10

Hjortronhyllan

2022-12-15

Vad r det jag lser om? En empatils psykopat eller r det en man som blivit offer fr omstndigheterna och accepterar det som en elak moralls slump?

Boken vcker tankar om en lngt tagen realism och knslodistansiering att inte ens sin bortgngna mor tar honom tillbaka.

Han studeras som en strd mnniska i sitt stt att se p livet, dden och hndelser som han kallar "Slumpen". Det blir ett frsvar till hans aktiva, ofta fega eller drastiska aktiva val.

Hade nskat ett kapitel till. Hade vilja f flja med i tankarna och hans uppfattningar tills giljotinens klinga faller.

En 3a

Hjortronhyllan

2022-12-15

En 3a

2021-06-15

Ett msterverk. Existentiella frgor bygger en tankevckande roman. Ett sprk dr varje ord ger en mening till handlingen. Rekommenderas varmt. Brynolfssons inlsning r perfekt.

Mikaela Metafor

2021-06-01

Albert Camus skriver genialiskt. Inga ord r verfldiga, alla ord fyller syfte och ger mlande detaljer. Algeriets hetta, Mersaults absurda liv. Vcker tankar kring hur valen vi gr bestmmer stegen. Vad r mening och vad r slump? Och hur viktigt r det att knna saker?

2020-11-10

En mycket tankevckande roman. Jag finner mig sjlv fundera ver hur provokativt det r med avsaknad av motivation och knslor, s pass att det kan anses mer monstrust n i de fall dr mnniskor begr grymheter med uppst och i affekt. Det handlar ocks mycket om det existentiella, om mening eller slump samt om det finns en hgre makt eller ej. En roman utan svar men som ppnar fr frgor. Intressant!

Ayman Fares

2020-09-27

Avhandlar mycket djupa existentiella frgor. Finns det en mening med pesten? Finns det gudomliga vsen som har en plan fr oss?

Eller r livet bara absurd och oberkneligt som lkaren Rieux menar p?
Rieux r en lkare som bekmpar pesten och fr se hur patienter blir sjukare och sjukare. Nr prsten i staden skuldbelgger mnniskor och menar p att detta r en orsak fr deras synd r Rieux av en annan uppfattning. Han har en naturalistisk vrldssyn och menar p att livet handlar om att gra gott. Fin skildring av hur en ateistisk lkare kommer i kontakt med existentiella frgor.

Nina Gustafsson

2020-05-23

Hur bekmpar man pesten? Eller Corona fr den delen? Camus beskriver situationen i den avsprrade staden Oran. Historien rymmer mnga teman och knns hgaktuell nu. nd eller kanske drfr blir jag inte s pverkad.

Ulrika Ekdahl

2020-04-17

Hr finns en del existensiella dimensioner men boken r nd inte s intressant att den kan f mer n en trea frn mig.

Torbjrn Nilsson

2019-08-12

Tycker inte den hll mttet. Grep aldrig tag ordentligt, ven om den hade existentiella dimensioner. Skildrar en mycket manlig vrld. Lyssnade bara fr att eminente Reine Brynolfsson lste upp boken.

SP

2019-07-02

Frbryllande enkel och direkt. Djupet blir synligt allteftersom. Berttelsen r ett intressant tankeexperiment.

Stefan Brunzell

2019-05-20

Ngot verreklamerad men vlskriven och vacker.

Batuhan

2019-01-16

Frmlingen studerar frmlingen inom varje individ. Hur vi, frutsatt vra knslor, ska och behver agera i samhllet. Denna briljanta berttelse r en sregen bok i sin kategori av existentialism. Han uttrycker inte en enda knsla i boken frutom det externa (hetta, exempelvis, den otroliga hettan i Algeriet!). Hans monolog i slutet r magisk. Ls!

Philip Stenstrm

2018-03-25

Pesten - Albert Camus

I staden Oran, en liten prefektur vid Algeriets kust, bor och arbetar doktorn Bernard Rieux. En morgon, p vg ut genom farstun frn sin mottagning, snubblar doktorn ver en rtta. Till en brjan r det ingenting som gr ngon strre inverkan. Men pltsligt, av ofrklarliga skl, hittas ett ftal dda rttor, som sedan eskalerar till hundratals, och sedan tusentals. Epidemin r snart ett faktum och det som en gng var rttornas plga blir nu mnniskans vrsta mardrm. En ddlig, osynlig kraft lgger sig sakta ver Oran som en frbannelse. I staden utfrdas, av myndigheterna, undantagstillstnd och den isoleras frn omvrlden. Oro och spekulationer vergr till panik och rdsla som sprider sig lika snabbt som sjukdomen. Mitt i allt denna oreda befinner sig den gode doktorn Bernard Rieux, som frsker bevara lugnet och frnuftet fr stadsbornas vlmende. Det blir en utmaning som tr och tar p mentala och fysiska krafter. Det blir en maktls kamp mot den vrsta sortens motstndare, pesten.

Som ett blixtnedslag, av bibliska proportioner, slr pestepidemin ned, lamslr och infekterar invnarna i Oran. Bildligen och bokstavligen slcks ett ljus efter ett annat och mrkret brjar sakta omfamna livets tillvaro. Det blir en separation mellan eldsjlar och tr som trnar efter terfrening. Det tillstts sanitets- och inspektionsgrupper, ledda av dr. Bernard Rieux. I konstanta upplysningar, underrttelser, utfrdanden, undantag och taganden stts alla p prov mot en omtbar, kraftfull motstndare. Ur ett objektivt perspektiv redogrs pestens hrjande, steg fr steg. Det blir en kraftmtning och prvning mellan vetenskap och religion, hlsa och frlsning, frnuft och impuls, liv och dd. I sitt vittnesbrd, fastslr dr. Rieux, att i hemskelsernas gissel finns det mer att beundra hos mnniskor n att frakta.

Det r en fngslade och suggestiv handlingar som frfattaren Albert Camus redogr fr i den tidlsa klassikern, Pesten. I romanen fr lsaren ta del i en hmningsls epidemi som drabbar en liten prefektur i Nordafrika. I anteckningar och dokument frn vittnesml och tjnstemn presenteras en samlad objektiv bild av sjukdomsfrloppet och dess inverkan p stadsborna i Oran. Isolerade frn omvrlden r invnarna utelmnade t varandra och t skrcken. Det r doktor Bernard Rieux som leder en grupp hngivna medhjlpare fr att stvja och isolera sjukdomen. Det r ett trst- och maktlst arbete att f bukt med epidemin som beskrivs som en pestliknande sjukdom. Det r fngslade och hnfrande beskrivningar och utlgg som Albert Camus framstller. F frfattare lyckas berra livet sm nycker och laster p ett stt som Albert Camus. Med ord som frfr, snrjas lsaren i en handling som rycker p livets trdar med finess och stil. Ska man lsa en roman br man lsa Pesten.

Mersault r en helt vanlig mnniska, vars mor dr p ett sjukhem. Det hr med att stta ldre p sjukhem r ngot ovanligt fr tiden, och Mersault srjer inte srskilt ppet p begravningen. Det blir han frebrdd fr och det kommer att straffa sig. Sedan fr vi flja med Mersault nr han skapar bekantskaper p gott och ont i livet och slutet r minst sagt ovntat.
Om vi sger shr; hade det hr varit en amerikansk film hade det aldrig slutat likadant. Jag tycker om klassiker, om tanken att ha dem stendes i bokhyllan och den hr boken kpte jag fr ngot r sedan p bokrean. I och med nyrslftet blev den omlst och jag r inte verfrtjust i den. Den brjar trgt, fr att sen bortt mitten nngng ta sig men det r inte en lng bok s det r egentligen ingenting som gr s mycket.
Det r vl kanske inte den bok man br ta sig an om man inte tycker om att lsa, men det r helt klart vrt att ha lst den. Jag kan tnka mig att wannabe-skribenten, eller skribenten fr den delen, kan ha nytta av att lsa sdana hr personportrtt.

Benjamin Elfors

2017-11-03

En tt och vackert berttad historia om en man vars likgiltighet infr livet gr honom till en mrdare. Kan dock inte komma ifrn att det nihilistiska budskapet knns lite gymnasialt.

Mikaelita Bovalius

2017-04-18

En sdan dr klassiker. D den r lttlst och ynka 150 sidor lng s r det en bra klassiker att brja med fr den som r ovan. Den handlar om en man som utfr ett ofrltligt brott och lsaren fljer honom innan, under och efter brottet. Som att flja en mrklig monolog som han har i sitt huvud. Nn sorts monolog som handlar om livet, dden och om ett brott som man sker ett svar p uppstet till. Helt klart lsvrd, en bok som stller frgor, men undviker svar.

Niclas Strmberg

2017-03-15

Oerhrt intressant skildring av olika portrtt,samt en twist!

Alva Brogren

2017-02-16

Danje Frlag

2017-01-10

Strcklste den p kort tid, p ett hotellrum i Oslo, men kunde inte slppa den p dagar och den lmnade djupa spr i mig fr en lng tid eftert. Urholkar sjlen.

Idag skulle den nog inte gjort samma sak, men Albert Camus r hursomhelst ett geni.

Philip Stenstrm

2017-01-07

Tidls klassiker som lmnar djupa avtryck. Den levererar en knsla av maktlshet och existentialism. Camus visar med sitt fyndiga sprk varfr han r en oddlig frfattare som endast vxer fr varje tillflle jag lser 'Frmlingen'.

Gustav Baldesten

2016-10-17

Fantastisk

Magnus Johansson

2016-07-23

Ganska otck bok, msterligt skriven och tydligt fokuserad p mnsklig maktlshet. Insikten om denna verkar vara helvetets utvg.

Ulrika Hkansson

2016-06-30

Det r s roligt att lsa klassiker! Fr mig r det en ren njutning med ett sdant hr sprk och berttande. Underbart som kontrast till all yta som forsar frbi i tid och otid. Hade velat stta 4,5.

Sanna Carlborg

2016-03-20

Lttlst och sprkligt ibland fyndig. Filosofiskt sett ger den mig dock inte mycket.

Hanna Melin

2016-01-28

Fin, tung och mlande i sina trots allt ganska terhllsamma skildringar av pesten. Hade lite svrt att skilja karaktrerna t.

Hannes Skarin

2016-01-02

Om sprket skulle vara "levande" alternativt ge ett naket intryck s knner jag mig som en mumie i efterhand: fullt bepansrad och stendd. Nra ettan.

Elin A

2015-02-16

Jag tyckte frsta halvan av boken var hopplst trkig, men andra halvan blev helt pltsligt intressant och samtalet med prsten i slutet fick mig till och med att skratta hgt vid ett tillflle, p grund av det absurda i det hela. Just det partiet vgde upp resten av boken. S jag vill trots allt sga att den r lsvrt.

Denna bok var helt okej tycker jag

Laban Johansson

2014-12-12

Tycker den tappar lite fart i slutet.

Karin Lfstrand

2014-08-04

140804: Mrklig!

Helt okej

Inger Jonsson

2014-07-24

Mycket psykologi. Hur kan man bli s likgiltig?
Vlskriven stilmssigt.

Klinga

2014-03-23

Lste den just fr tredje gngen och hjer betyget till 5. Den r s stark. fregngare till alla kulturens antihjltar, konsekvent in i det sista. Vi lskar vra kompromisslsa frebilder ven nr de skrmmer ihjl oss.

G Anna G

2014-02-17

Liten bok som lmnar stora intryck

Emma Hortlund

2014-01-08

Jag tror att om man lser den hr boken lite mer analytiskt s kan man nog f ut mycket mer ur den, n om man, som jag, lser igenom den i rask takt en kvll innan man ska sova.

P det stora hela fr jag fr mig att den handlar om frhllandet till dden. Mste man srja sin mors dd? Mste man grta p sin mors begravning? Betyder det att man inte lskade henne om man inte gr det? Mste man srja sin egen annalkande dd? Mste man ngra sig om man ddar en annan mnniska? Borde man f ett hrdare straff om man inte grt p sin mors begravning, inte ngrar sig, inte frsker frklara sig, och bara accepterar situtationen?

Karin Lundberg

2013-11-02

Blev inte jtteimpad av den hr. Ska nog frska med "cklet" istllet.

Anna Lindgren

2013-09-04

Seeeeg!!! Tar lng tid innan de hnder ngot...

Lars Willfors

2013-07-31

Lite verskattad existentialistisk klassiker, men inledningen r frsts svrslagen.

Sara man

2013-05-29

Spnnande! Intressant hur vinklingar och olika perspektiv kan skilja p skyldig/oskyldig.

Alekzandra K.

2013-04-15

Fr mig var den hr ganska trkig, lngdragen (trots dess ynka 150 sidor) och ganska.. oviktig. Jag gillade de sista sidorna, dess dialog. Men i vrigt frstr jag inte bokens storhet.

greger andersson

2013-04-07

En ppen bok som med ringa omfng innehller mycket substans. Uppmuntrar till tolkningar och reflektiioner om mnniskans existens. Tidls.....

Emma Bjrklund

2013-03-24

s jkla bra bok mste jag sga.. Hans femenala meningar och intrig gjorde att jag strcklste boken och ville inte lgga undan den.. Helt klart lsvrd frn min sida om en mnniskas de och varfr han gr som han gr..

Maria Brusewitz

2012-12-08

En gng stor lsupplevelse, mer tveksam idag. Tror jag fredrar. Fallet.

Daniel Petersson

2012-10-13

Jttebra bok, men r lite fr lng. Kunde ltt kapat sisdr 100. Vet inte vilka dock fr alla r bra.

Daniel Petersson

2012-10-13

Sjukt bra, men det var kmpigt i brjan. Lngdragen start, liksom.

Emelie

2012-06-27

Ett msterverk, helt enkelt, liksom de beskriver Frmlingen i efterordet. Hr finns mycket att lsa mellan raderna, och frhoppningsvis drmed ocks en bok som jag kommer att bra med mig.

Samuel Malm

2012-06-10

Frsta lsningen frstod jag inte vad som hnde. Allting kndes konstigt, la Kafkas Frvandlingen. Men det blev snabbt en favorit s som Sartres cklet.
Mersault r precis som Roquentin, en underbar skildring av likgiltighet, och alienation.

Martin Fabian

2012-04-04

Mycket krnfull! Smtt lysande.
Clockwork orange, fast med strre realism.
Den lilla, rationella men endast i ngot enstaka kausalt steg och drmed obrydda, mnniskan stts i fokus.