Pixis bok

Melin, Mårten

| 2013

Pixi och hennes föräldrar har dött i en bilolycka. De hamnar i himlen där allt är fridfullt och vackert. Men plötsligt sugs hon bort från himlalivet. Hennes morbror Ola, som är läkare, har återupplivat henne. Hennes skadade ansikte har återställts och blivit väldigt vackert. Men det är inte allt som är annorlunda: Den nya Pixi är superstark, okänslig för kyla, och har långt till känslorna. Hon kommer till Monsterskolan där hon får gå på nattlektionerna med skolans vampyr Adam och Jenny, spöket som bestämt sig för att stanna kvar på jorden. Att skolan inte är som alla andra, förstår Pixi snart, och oförklarliga saker börjar hända. Tidsresor, övernaturliga inslag, humor, allvar, sorg och svärta. Mårten Melin har läsaren i sin hand och det är omöjligt att sluta läsa. Tredje och avslutande delen om Monsterskolan.

Marianne Skoglund

2013-05-13

Den här boken grep mig inte riktigt lika mycket som de tidigare böckerna om Skogsbingelskolan, men det tog sig mot slutet och det är med sorg i hjärtat jag läser att detta skulle var den sista boken i serien. Mårten, tänk om!

Therese H

2013-04-06

Jag fortsätter att gilla böckerna om "Monsterskolan" och personerna som går där. Hoppas det kommer fler.

Lotta Berling

2013-03-20

Åh, vad jag tycker om Mårten Melins serie om ungdomarna på Skogsbingelskolan - och nej, vad upprörd jag blir när jag läser i beskrivningen av boken att detta är den avslutande delen! Det känns som om här finns mycket mer att skriva om, många fler böcker! Så jag hoppas att det inte är sant, eller att Melin ändrar sig.
Egentligen är jag inte säker på att Pixis bok är lika bra som Förvandlad och Jag är Love, men betyget blir ändå högt eftersom det är svårt att inte påverkas av hur mycket jag tycker om de två tidigare böckerna. Melin skriver så att man hela tiden vill läsa vidare och få veta mer, och slutet var ju faktiskt riktigt bra och tänkvärt, så Pixis bok är nog värd sin fyra i alla fall.