Pitbull

Tredje krim fra den danske bestselgerforfatteren som lyktes på første forsøk med Likblomsten. Hvem tør å gå i graven med svart samvittighet? Journalist Heloise Kaldan er i gang med research til en artikkel om Røde Kors' våketjeneste, en ordning hvor frivillige tilbyr en hånd å holde i til mennesker som ligger på dødsleiet. Hun knytter seg spesielt til Jan Frischof, en kreftsyk eldre mann fra Sønderjylland som frykter døden som nærmer seg. I delirium tilstår han at han som ung var involvert i et drap. Heloise reiser til Sønderjylland for å oppklare hva som skjedde med offeret, som gikk under navnet Pitbull. Saken har forbindelse til en rekke uløste forsvinningssaker og Heloise får hjelp av sin gode venn, etterforsker Erik Schäfer. Det er et kappløp med tiden å avdekke de gamle forsvinningssakene før Frischof dør. Hvem var Pitbull? Hvilken rolle spilte Frischof i hans død? Og hvem kan Heloise...

2023-09-01

Riktigt bra del 3 med journalisten Heloise Kaldan i huvudrollen. Hancock får till en bra story, svårt att gissa sig till upplösningen förrän närmare slutet. Lättläst, välskriven deckare med bra driv.

Ytterligare en bra bok av Anne Mette Hancock!
Danskarna är väldigt bra på att skriva både deckare och krim, oavsett om det gäller Film eller böcker. De lyckas få till det där lilla extra som gör att man bara vill fortsätta läsa, eller titta om det är film.

"Pitbull" är den tredje delen i den fristående serien om journalisten Heloise Kaldan och mordutredaren Erik Schäfer, en duo som jag verkligen gillar. Precis som "Likblomman" och "Äppelmannen", de två tidigare böckerna, är denna både spännande, intressant och välskriven. En riktig bladvändare som är mycket svår att lägga ifrån sig.

Anne Mette Hancock vet hur en slipsten ska dras, boken är full av oväntade vändningar och den där spänningen, som gör att man helt stänger av omvärlden, håller i sig ända till slutet. Hon har ett enkelt och lättsmält språk, rappa och underhållande dialoger och bra karaktärsgestaltningar. Gillar du krim och deckare och inte har läst denna serien tycker jag absolut att du ska göra det. Men läs dem då i ordning, så du lär känna Kaldan och Schäfer ordentligt.

2022-05-03

Betyg: 4,5 av 5 - 📚 - Den här boken, Pitbull, av den danska författaren Anne Mette Hancock, är den tredje boken i serien om journalisten Heloise Kaldan och polisen Erik Schäfer. Dom två första heter Likblomman och Äppelmannen, jag har läst dom båda två, och dom var mycket bra båda två. Och den här tredje boken var också mycket bra, även om jag tyckte att den inte riktigt nådde upp till högsta betyget, som dom två första fick av mig. Men jag kan verkligen rekommendera alla tre böckerna i serien, och ser absolut fram emot förhoppningsvis fler böcker i serien.

Monica Bäckelin

2022-04-15

Spännande, intressant och välskriven. En bra serie, rekommenderas.