Piraterna och regnbågsskatten

Frimodig, Karin

| 2015

Genom regnet lyser solen Ragnhild Rysare tar pistolen Hon skrattar och skjuter salut Det finns en skatt vid regnbågens slut Aj, aj pirater, målet är klart Skepp ohoj kamrater, nu tar vi fart OLIKA förlag tilldelades Rättvisepriset 2012 för sitt arbete för jämställdhet och jämlikhet i bokvärlden. MILJÖ OCH HÅLLBARHET: På OLIKA vill vi värna det hållbara och klimatkloka läsandet. Därför trycks våra böcker på andra sidan Östersjön, i Baltikum, på ett FSC-märkt papper och på ett tryckeri som är certifierat med Svanen. Lite närmare, lite dyrare, mycket bättre!  Sagt om boken:Jag älskar den för den är på rim och det är så många hav.Simon, 4 år När rim i texten samspelar så finurligt med bilder på mångsidiga pirater går det inte annat än att se en framtida klassiker i Piraterna och regnbågsskatten. (...) Hjärnorna går varma på barn som lyssnar till boken. Ett samtal kring...

Simon Hofling

2020-12-03

Illustratören har fin känsla för detaljer, men tyvärr räcker inte det för att göra denna fantasilösa och oinspirerande bok till en rolig upplevelse.

Helena Henriksson

2016-01-06

Underbar, oförutsigbar pärla till bok som min 5-årige son vill läsa om och om igen. Dessutom får han Felicia 8 år och Alva 14 år att läsa den för honom om och om igen också. De skrattar de också. Fylld med färgstarka karaktärer och finurliga detaljer. Detta blir en klassiker och jag ser fram emot att följa Piraterna på fler äventyr.

Marianne Skoglund

2015-06-17

En genusmedveten urvattnad variant av Hellsings fantastiska Sjörövarbok. På grötrim.