Pirater och vulkanutbrott på Island

Kimselius, Kim M

Vad är din värsta mardröm? Pirater eller att hamna mitt i ett vulkanutbrott? Theo och Ramona blir tillfångatagna av pirater och fast på en isländsk ö när vulkanen exploderar och lavan flödar mot dem. En berättelse om Hemöns historia, men också om andra världsdelar och kulturer. Tredje boken om Theo och Ramonas äventyr på Island, den 30:e fristående boken om dem. Mellan juni och juli 1627 kom tre turkiska skepp till Island, bland annat Hemön, där denna bok utspelar sig. Skeppen kom från piratfästena i Algeriet och Tunisien, för att hämta kristna slavar. Piraterna dödade alla som gjorde motstånd och tog resten som slavar, framförallt kvinnor och barn. Därefter brändes byarna ner. Totalt infångades 380 islänningar som slavar. 21 januari 1973 skedde vulkanutbrottet på Hemön. Det pågick till de första dagarna i juli samma år.Kim M. Kimselius har under drygt 22 år fångat läsare i alla åldrar...

Jag har läst denna bok, som börjar med att huvudpersonerna Ramona och Theo åker till Island och besöker Västmannaöarna utanför Island. De är på museet över vulkanutbrottet 1973, då de reser i tiden. Ramona har förmågan att resa i tiden. Det sker ofta plötsligt. De kommer att uppleva både vulkanutbrottet och en piraträd 1627 på samma plats. De är med och evakuerar invånarna respektive blir tillfångatagna av piraterna.

Boken gav en inblick i både hur ett vulkanutbrott kan te sig och piraternas härjningar. Boken har en nerv genom hela handlingen och man undrar hur det kommer att gå. Den blev också aktuell genom vulkanutbrottet under hösten och vintern 2021 på kanarieön La Palma

Som Kimselius andra böcker är den uppdelad i korta kapitel, så att man känner att man kommer någonstans när man läser. Hon introducerar personerna i en lagom takt, så att man hinner lära känna dem. Typografin är bra och omslagsbilden färgrik och aktiv. Det finns också en bilaga där det historiska skeendet förklaras mer detaljerat.

Mitt omdöme är 4 på en femgradig skala. Den kommer inte upp till nivån där några av hennes andra böcker ligger, som Giljotinen (Paris under franska revolutionen) och Jag är ingen häxa (häxprocesserna i Sverige) där Theo och Ramona försöker rädda personer från döden. Där hittar de på den ena metoden efter den andra och spänningsnivån är lite högre och dessa två böcker får 5.

På liv och död i andra världskrigets skugga och På flykt från andra världskrigets fasa utspelar sig under andra världskriget, bland judar och franska motståndsmän. Där undrade jag hela tiden hur de skulle klara sig, vilket ger betyget 5. Det osynliga folket på Island och Döden på Island är två andra böcker om Island och dem ger jag betyget 5, då också de har ett rejält driv, så att man som läsare bara vill fortsätta. Dessa två böcker skildrar Islands natur, vad som skett där liksom hur folk levde.

Som läsare ska man vara beredd på att huvudpersonerna färdas genom tiden helt plötsligt. I bland kommer de till en plats där de varit tidigare som Paris. De kom dit under franska revolutionen och minns hur staden såg ut för de hade gjort en tidsresa dit under andra världskriget. Vid andra tillfällen kommer de tillbaka till samma plats några årtionden senare och möter någon som känner igen dem.

Jessica Pettersson

2019-11-26

Läsvärd bok med spännande fakta och detaljrikedom

Har det funnits pirater på Island, och hur känns det egentligen att stå mitt i ett pågående vulkanutbrott? I sin 24:e bok i den historiska äventyrsserien om Theo och Ramona har Kim M Kimselius återigen lyckats fånga läsaren mitt i händelsernas centrum. Vi följer Theo och Ramona genom två tidsresor till Island, dels till 1600-talets piratinvasion av Hemön, och dels till det stora vulkanutbrottet under 1970-talet på samma ö. Boken har en ganska så mörk underton och beskriver både död och elände relativt ingående. Vidare handlar boken till en ganska så stor del även om en resa mellan Algeriet och Danmark, vilket jag inte riktigt hade förväntat mig från titeln på boken.

Kimselius beskriver människor och miljöer med en alltid så underbar detaljrikedom. Detta gör att man får känslan av att nästan vara med och uppleva händelserna tillsammans med Theo och Ramona. Man kan nästintill ta på sakerna som beskrivs i boken. Det boken förlorar på är tyvärr att Kim M Kimselius valt att skriva om två helt olika tidsresor i samma bok. Även om detaljrikedomen finns där så saknas det där lilla extra som det hade funnits plats för i boken om det bara hade varit en tidsresa man hade fått följa med i.

Man blir som alltid sugen på att lära sig mer om händelserna som beskrivs i boken, saker som man inte hade en aning om faktiskt hade skett innan man läste boken. Som tur är följer det i slutet av boken, en faktadel för vetgiriga, där man kan förkovra sig ytterligare kring händelserna som utspelar sig i boken och bilder från Kim M Kimselius researchresa till Island.

Väljer du att läsa en bok av Kim M Kimselius så kan jag lova dig att du inte kommer att ångra det! Du kommer att ha lärt dig ny historia och fått följa med på en riktigt spännande tidsresa. Kimselius böcker är det perfekta sällskapet för alla åldrar, gammal som ung, som längtar efter att kasta sig ut i ett äventyr och även fast denna bok inte var hennes bästa så är den väl värd att läsa. Boken hamnar i mitten av skalan och får tre av fem stjärnor från mig.

Detta är nr 24 i Kimselius bokserie om Theo och Ramona. Paret med förmågan att resa i tiden när Ödet kallar dem för olika uppdrag.
Denna gång beger vi oss till Hemön på Island och får via deras äventyr uppleva två olika historiska händelser.
Dels får vi uppleva hur pirater attackerade Hemön 1627 då många invånare dödades och förses bort som slavar. Samt efterföljande händelser av detta.
Sedan får vi även bekanta oss med vulkanutbrottet som skedde på samma ö nästan 350 år senare.

Boken går som sagt in på två historiska händelser och dessa olika delar av boken skiljer sig en hel del enligt oss.
Delen av boken som behandlar piratattacken på Hemön med efterföljande bortföranden av invånarna var enligt A rätt tråkig läsning, även jag som vuxen höll med. Visst är även denna del välskriven och behaglig att högläsa.
Men till stor del handlar den delen om resor som enligt A inte var särskilt spännande. Eftersom resesällskapet också är en präst så blir det lite för mycket religiöst prat enligt oss.
Visst lär vi oss mycket om attacken på Hemön 1627 och efterföljande händelser, men det är inte i kombo av större läslust. Min A ville till slut avbryta läsningen och informerade mig om att han inte ville läsa fler böcker i serien.

Men när boken går in på att behandla Vulkanutbrottet 1973 så känner vi återigen igen Kimselius författarskap. Vi blir gripna av texten och läser i en stöt till sista sidan.
Alltså på det sätt vi är vana vid att hela Kimselius’s böcker får oss att känna.
Visst lär vi oss om händelsen men det är också en härlig läsupplevelse.
Vi uppskattar Kimselius vana vid att låta enstaka kapitel dedikeras till att skildra äkta ögonvittnens upplevelser. Det gör berättelsen än mer gripande och varierande. Hon skyr heller inte ämnen och vågar skriva ut de mest hemska händelserna.

Om man tycker det är roligt att läsa välskrivna böcker om historiska händelser så är Kimselius’s böcker ett bra tips.
Bäckerna är genomgående bra att högläsa med ett fint flyt.

Susanne Lifjord

2019-10-13

Boken tar sin början då ungdomarna Theo och Ramona, genom en tidsresa, förflyttas till Hemön 1627, en ö tillhörande Island. Genom sina tidsresor har de upplevt katastrofer och skräck men även mycket glädje. Då de anländer till Hemön befinner de sig i en otrygg tid där Hemön och den isländska befolkningen hotas av att bli tillfångatagna för slavarbete vid medelhavet. Theo och Ramona hamnar mitt i en brutal piratattack och bevittnar piraternas otäcka framfart med befolkningen. Theo och Ramona skiljs åt och får kämpa för sina liv på var sitt håll. Berättelsen sammanlänkas med ett vulkanutbrott 1973 som riskerade ödelägga stora delar av Hemön.
Kim beskriver på ett övertygande och medryckande sätt den skräck och fasa människorna på Island kan ha upplevt vid dessa två stora historiska händelser. Kims berättelse ger liv åt Islands historia och ger mersmak till att söka mer kunskap om landet och dess historia. Hon har förmågan att trollbinda läsaren med en spännande fiktiv berättelse grundad på verkliga händelser. Kim har gjort en gedigen research och i slutet av boken finns lärorik beskrivning av Islands historia med text och bilder.
Berättelsen är både spännande och trovärdig i sin ingående beskrivning av människorna och det de går igenom.

Lisbeth Ekelöf

2019-09-26

Jag fick i min hand Kim. M Kimselius senaste bok i serien om Ramona och Theo, Pirater och vulkanutbrott på Island.

Ramona och Theo reser i tiden. Ofta till platser där katastrofer av olika slag äger rum. De kan inte bestämma när, hur och vart de reser, utan hamnar av ödets nyck där de behövs bäst. När de inser att de hamnat på Island 1627 så undrar de förstås varför. Snart blir de varse att tre piratskepp har ankrat i hamnen utanför Hemön, söder om Island. De skövlar och tar med sig islänningarna som slavar och för dem till Algeriet. Till och med Ramona och Theo blir tillfångatagna.

Av denna sanna historia skapar Kim M. Kimselius en spännande berättelse om en dramatisk tid. Vi får följa skeppen tillbaka Algeriet och slavmarknaden. En annorlunda kultur som Kimselius beskriver med målande bilder. Det känns så levande att man nästan tror att man är där, man känner doften av kryddorna på marknaden och ser människorna framför sig.

Kimselius är påläst och kan sin historia. Böckerna är fulla av historiska händelser och människor och man lär sig alltid någonting nytt. Hennes protagonister är Ramona och Theo, ett par ungdomar i 15-16-årsåldern. Deras kunskap om vår tid, hjälper dem att lösa konflikter i en svunnen tid. Det är ett utmärkt koncept för att intressera unga människor för historia och äventyr. Kimselius skyr ej heller svåra situationer och beslut. Hon berättar om många av livets svåra händelser på ett sätt som ungdomar kan ta till sig. Det skönmålas inte, det finns en realism i böckerna som gör dem trovärdiga. Det är spänning och äventyr från första till sista sidan.

Kim har en otrolig förmåga att alltid lyckas fånga läsaren direkt. Denna historiska äventyrsbok är verkligen ett äventyr. Theo och Ramona hamnar i den ena knipan efter den andra och hur ska de lyckas ta sig ur alla dem? Pirater som vill sälja dem som slavar och sedan får vulkanen ett utbrott. En bok som absolut inte går att lägga ifrån sig.