Pippi hittar en spunk

Lindgren, Astrid

| 2008

"Pippi hittar en spunk", tredje kapitlet i "Pippi Långstrump i Söderhavet", har blivit bilderbok! Texten återges i sin helhet med Ingrid Vang Nymans bilder, för denna utgåva färglagda av Björn Hedlund. En morgon när Tommy och Annika som vanligt kommer inhoppande i Pippis kök sitter Pippi mitt på köksbordet och ler. Just hon och ingen annan har hittat på ett spritt språngande nytt ord. Ett utmärkt bra ord! Ett av de bästa hon hört! Ordet är spunk! Frågan är bara vad det betyder. Pippi tar kappsäcken med guldpengar och lyfter ner hästen från verandan för att börja jakten på spunken.

Fantastiskt fin bok om en fattig flicka som får ett magiskt frö. Det hon önskar sig mest av allt i hela världen är en docka och efter plantering av det magiska fröet så växer det upp en docka. Ljuvliga illustrationer och välskriven saga som skapar magi.

Lilla Peggy

2018-11-03

Astrid Lindgren med bilder av Hans Arnold är en originell kombination. Däremot en lyckad sådan. Sagan är också rätt lyckad. Den är annorlunda jämfört med Emil, Pippi och Madicken. Rätt vacker också för den delen.

Tilde Johnsson

2018-04-05

Så vacker. Min favoritbok som barn.

Elin Wannerberg

2015-10-13

Denna var en besvikelse

Lilian Lidforss

2015-05-08

En sann klassiker.Otroligt bra barnbok!/Lilian

Anna Hedenstedt

2015-03-31

Drömsk. Hade gjort sig bättre som bilderbok än som novellixbok.

Karin Almén

2015-03-26

Min favoritbok som barn!

Sam Berling

2013-09-03

Det var roligt att Pippi trodde att det var en skalbagge som var en spunk, fast det finns inget som heter spunk. Men det är ju bra om man kan hitta på egna ord som man behöver, till exempel stjärnabärnaheterlärna. Det har jag hittat på och det betyder att stjärnan kan dansa runt med en liten uggla. Stjärnan är ett stjärnfall som kommer på grenen där ugglan står, sen hjälper ugglan stjärnan upp igen där den ska sitta fast i himlen och så dansar de lite.

Ann-Sofie Jaredal

2013-04-12

Stötte på den bland makens gama barnböcker och har läst sönder den för mina barn. underbart vacker!

Ida Ljung

2013-02-09

Älskar den så innerligt mycket!

Klara Klingspor

2013-01-01

Den här boken väcker många barndomsminnen. Härlig saga om snö, julen, att vara ensam och att ha ett syskon.

Elin Lännholm

2012-12-29

Jag älskar filmen, men sen blev jag besviken när jag fick tag på boken. Inte alls samma magi :(

Theresa Gyllander

2012-11-17

Känner den mysiga julstämmningen från jag var ett barn när jag läser boken för min dotter :) En fin, men också lite hemsk bok som trots allt slutar lyckligt. Enligt min dotter var boken "mycket bra".

Charlotte B

2012-09-11

Gullig liten saga... =)

Anna

2012-09-09

En av mina favoritböcker av Astrid Lindgren.
Sorglig och vacker.

Malin Bredenberg

2012-08-04

Tycker detta är en underbar bok. Gråter varje gång jag läser den.

Malin Bredenberg

2012-08-04

En väldigt söt bok.....

Elin Ekaterina

2012-07-13

Jag befann mig på biblioteket när jag fick den här i handen. Tillsammans med några vänner har jag under något halvårs tid talat om filmatiseringen som gjorts på den och som vi alla såg som barn - och så fanns självaste boken plötsligt där. Jag är glad att jag satt gömd i kuddhörnan på barnavdelningen, för jag grät så.

Eva Jämting Lundh

2012-07-05

Helt okej bok att läsa i förskolan. Osammanhängande men bilderna är trevliga.

Emily Danborg

2012-05-18

En av de vackraste och mest magiska barnböckerna som skrivits. Får fortfarande en lite brännande känsla i hjärtetrakten när jag ser rosenbuskar..

Britt Dahlström

2012-05-03

Underbar. Älskade den som barn. Mystisk och trösterik

2011-11-01

Denna bok var en söt liten bok =)

Hans Arnolds illustrationer petar upp denna barnbok från en stark trea till en femma.
INGEN tecknar som Arnold, vackert och lite läskigt, barnsligt och surrealistiskt.
Historien om det ensamma barnet och hennes fantasivärld(?) får ett lyft.

Kamali 

2011-10-12

Snacka om bra genusbok! Pippi beter sig precis som vilken liten kille som helst förväntas göra. Hon vägrar lyda, kan inte sitta still, drar rövarhistorier... Precis som vilken liten tjej som helst BORDE förväntas göra också! Hejja Pippi!

Joanna Björkqvist

2011-04-03

Pippi Långstrump är tuff, har en apa, en häst och klarar sig alldeles utmärkt utan sina föräldrar. Dessutom är hon rik och klok. Jag gillar hennes motto "Den som är väldigt stark måste också vara väldigt snäll!"

den här boken var inte så riktigt bra tyckte jag.

Maria Nordström

2010-09-04

En bok att bli nedstämd av.

A Bookaholic Swede

2010-09-02

Söt berättelse!

Josefine Ejebjörk

2010-01-22

Bara framsidan av boken får mig att komma ihåg känslan jag hade varje gång jag öppnade boken till snöfallet på insidan av pärmen. En gammal favorit

2009-11-24

Kan den fortfarande nästan utantill, alla mina barn tyckte om den.

miranda åkermalm

2009-10-06

En av mina astrid lindgren-favoriter! Fint beskriven, att vilja ha något och fastna i sina dagdrömmer om det. Göra drömmarna mer /viktigaverkliga än vekligheten och sedan förlusten och sorgen när de inte är det.

Mira Bergh Edenborg

2009-07-05

Vill se filmen!!

emmelie georgii

2009-06-14

Åh, detta var min absoluta favorit som barn! Jag måste hitta och läsa den igen!