Pinocchio

Collodi, Carlo

| 1905

Den fattige dockmakaren, Gepetto, skapar en dag en docka som börja leva. Men Pinocchio, som blir dockans namn, vill helst av allt bli en riktig pojke. Och för att bli det behöver han lära sig skilja på rätt och fel. Till sin hjälp får Pinocchio ett samvete, i form av en syrsa, och en näsa som växer varje gång han ljuger. Carlo Collodi ( 1826-1890 ), var en italiensk barnboksförfattare som startade sin karriär som skribent av satirpolitiska texter under slutet av 1860 talet. Men det är med berättlesen om den talande kaspersdockan, skriven 20 år senare, som han är ihågkommen till denna dag. Bertil Mollberger läser upp berättelsen med stor inlevelse och humor.

Therese

2020-03-24

Var till en början något skeptisk till den mörka tonen i boken, men den lyfter verkligen berättelsen i stort. Spännande läsning som aldrig blir sockersöt. Budskapet till de barn som läste berättelsen när den skrevs i slutet av 1800-talet går inte att ta miste på, men det stör inte heller att det är så övertydligt. Jag läste utgåvan från 2014 som illustrerats av Robert Ingpen. Illustrationerna här är fantastiska och ger berättelsen en extra dimension.