Pinglan

Det är Bellas födelsedag. Farmor har med sig ett stort paket. Bella öppnar locket och där ligger en docka med svart hår och blåa ögon. Dockan ser ut precis som Bella och tittar på henne med sina stora ögon. Bella tycker att det ser ut som att hon blinkar, på riktigt alltså.

Philip 8 år:
Mamma och jag har läst Pinglan. Jag läste lite och hon läste lite. Bokan handlar om Bella. Hon fyller år och tycker det är tråkigt att vänta på att hon ska bli firad. Jag brukar också tycka det är tråkigt att vänta på att de ska komma. Man vaknar alltid tidigt på sin födelsedag. Det är roligt att fylla år.

Bella har en storasyster som bor i London. Hon heter My och är ganska mycket äldre än Bella. De verkar tycka om varandra. Bella och My har samma pappa men inte samma mamma.

Bella går på förskolan och när hon fyller år får hon en fin docka som ser ut som Bella. Dockan är magisk och kan prata med Bellas gosedjur. Jag tycker bilderna i boken är fina.

AC (mamma):
Pinglan är en söt liten bok med lagom långa kapitel så Philip som fortfarande har en bit kvar i läsningen men ändå kommit en bit kan läsa tillsammans med mig.

Boken handlar om Bella och hennes vardag. Det stora är ju såklart födelsedagen och den magiska dockan som hon får när hon fyller år. Den får namnet Pinglan. Man får följa Bella på förskolan och hennes fantasilek med dockan.

Maya Jönssons illustrationer är fantastiska och gör att man enkelt ser miljöerna, Bella och de andra karaktärerna framför sig.

En lättläst bok som fungerar för det yngre barnet men också för barnet som börjat läsa själv.

Jag tycker att boken var jätte jättebra!
Jag har läst Pinglan. Den handlar om en flicka som heter Bella. I början av boken fyller Bella 5 år och då får hon en docka som Bella döper till Pinglan. När hon skulle sova så hörde hon någon prata. Hon tittade omkring sig, då tittade hon på gosedjuren och det var Pinglan som prata.

Pinglan och Bella skulle åka till Bellas sommarstuga och där träffade hon en tant som heter Lily. Hon hade också en Pinglan när hon var liten.

Så här skriver Julia, 7 år, om boken Pinglan. Hon har läst själv tillsammans med sina föräldrar. Både Julia och hennes föräldrar tycker mycket om boken och alla fina bilder. Den funkar bra både som högläsning för de lite yngre barnet, eller att läsa själv om barnet är lite äldre.

På sin födelsedag får Bella en fin docka i present som får namnet Pinglan. Snart märker Bella att Pinglan är levande. I en vardag med stressade föräldrar blir Pinglan en välkommen vän. Hon får t.om börja förskolan tillsammans med Bella efter att pappa har varit kontakt med kommunen.
Bellas vän på förskolan vill inget annat än att leka tillsammans med Pinglan. Kanske blir det lite tröttsamt för Bella så småningom?

Vi gillar detaljen att boken verkligen går att tolka olika ur barns perspektiv och vuxenperspektiv. Jag som vuxen ser boken som en hyllning till leken och fantasin, en beskrivning av barnets upplevelsevärld när denna helhjärtat ger sig in i fantasileken med sin docka.
Ur barns perspektiv är det snarare en berättelse om en magisk docka som verkligen kommer till liv. Men trots denna detalj som verkligen är en bra bokide så fastnar tyvärr varken jag som förälder eller min sexåring för boken. Kanske skulle boken i högre grad fånga 4-5-åringar som är redo för kapitelböcker? Det finns även en del kluriga ord i boken så har man ett barn i den åldern som man vill utmana språkligt kan säkert boken passa. Även för lättskrämda passar boken då den är helt fri från läskigheter. Boken är i övrigt välskriven och behaglig att högläsa, det är enkelt att få till ett bra flyt.

En detalj jag uppskattar är hur grannfrun skrivs fram i handlingen. Hon sörjer sin avlidna fru. Detta uppskattar vi dels för att homosexuella relationer bland äldre normaliseras, men det är även en fin beskrivning av att sörja sin livskamrats bortgång. På slutet finns även en fin twist som relaterar till detta, men den tänker jag ej spoila.

Något jag ogillar är hur ett barn på förskolan beskrivs - Sixten som mest ställer till med besvär, och mot slutet av boken och upplösningen så har barnet efter sommaren slutat på förskola (och ”problemet” därmed försvunnit och nya barn tillkommit). Jag hade gärna läst hur ansvaret hos de vuxna belystes istället. Nu blir det istället enligt mig rätt
osmakligt när barnets försvinnande nästan beskrivs som något positivt, som en del när bokens lyckliga slut summeras. Det handlar om ett barn i förskoleåldern (1-6 år).. Tänk om barnet istället hade fått ökat vuxenstöd för att få hjälp att komma förbi sitt problemskapande beteende. Detta är förvisso små delar ur hela boken men då det lämnade ett stort intryck hos mig valde jag att lyfte upp det. Jag anser också att dessa delar gör att boken inte passar att högläsa i förskola/skola.

En av anledningarna till att vi ville läsa boken var att Maya Jönsson gjort bilderna. Jönsson har tidigare illustrerat flera fantastiska bilderböcker t.ex ”Jag kom hit på ett blad”. Även i denna bok har hon gjort fina och välarbetade illustrationer, men tyvärr upplevde vi att hennes bilder tappade lite av att inte vara i färgtryck. Men de är fortfarande riktigt fina, men vi hade gärna sett färgtryck av hennes illustrationer - något för förlagen att prioritera framöver!

Sammantaget får denna bok både ris och ros av oss, men för rätta målgruppen kan den säkert passa. Även om jag som förälder personligen hade censurerat bort raderna om Sixten - iallafall i slutet.

Det här är en jättemysig historia för 3–6-åringar, men jag skulle säga att den kanske passar allra bäst för de högre åldrarna i det spektrumet, eller för det barn som är väldigt van vid högläsning av längre böcker. Kapitlen är relativt långa även om texten är stor, 9 kapitel på 116 sidor så boken går lätt att dela upp i omgångar.

Bella får en docka som hon döper till Pinglan på sin födelsedag och när Bella sedan får vattkoppor märker hon att Pinglan lever på riktigt. Sedan har hon en konstant följeslagare, som är med och äter, leker, sover och allt fram tills att de åker på semester och andra saker händer.

Det är som sagt en väldigt söt historia, där man som vuxen läsare funderar på om det är en låtsaskompis som alla ”anammar” för att göra Bella glad, eller om Pinglan är magisk.

Maya Jönssons svartvita bilder till historien är jättesöta och det finns någon slags illustration på varje uppslag att titta på.

@barnbokstips

2019-12-05

Pinglan är en fin och fantasifull berättelse om vänskap mellan ett barn och en äldre människa, om stressade föräldrar, att sakna ett storasyskon som flyttat hemifrån och om att dela med sig av det finaste man har. Bella får en docka av farmor, hon får heta Pinglan och det visar sig att Pinglan lever. Hon pratar och får börja förskolan med Bella och följa med på semester. Jag tycker berättelsen är väldigt fin och illustrationerna i svartvitt passar fint till. Jag tycker om stilen. Det här är en kapitelbok om en charmig, omtänksam 5-åring. Läst flera barnböcker med stressade föräldrar senaste tiden. Blir lite ledsen av det! Barn märker vår stress och barn behöver tid och uppmärksamhet!

Jag har läst Pinglan som är skriven av Ann-Kristin Lundmark och illustrerad av Maya Jönsson, boken är utgiven av Idus förlag 2019. Bella fyller fem år och av farmor får hon ett stort paket. I paketet ligger en docka som ser ut som Bella. Bella tycker att det ser ut som att dockan blinkar, på riktigt. Pinglan är en söt och rar historia om allas dröm (i alla fall min när jag var barn) att ha en levande docka. Vi får följa Bella och hennes docka Pinglan på förskolan och under semestern. Illustrationerna i svart och vitt är charmiga och fantastiskt fina. Genom text och bild får vi möta kulturell mångfald, genus och kärlek utan gränser. Språket flyter fint och det är mysigt att läsa om Bella och Pinglan och hade jag varit ett barn i åldern 4-8 hade jag nog myst ännu mer. Pinglan som är en kapitelbok är tänkt för ålderskategorin 3-6 år. Jag tror att Pinglan passar många barn i den ålderskategorin, men jag gissar att den passar ännu fler i ålderskategorin 6-9 år.