Nefertiti : dödsboken

Drake, Nick

| 2007

Nefertiti, "den Perfekta". Mäktig, karismatisk och bedövande vacker; gift med den krumme farao Akhenaton. Tillsammans styrde de över ett väldigt imperium. Men Nefertiti försvann plötsligt och oförklarligt under sin makes regeringstid. Vart tog hon vägen, och varför? Här är berättelsen som söker svaret på denna gåta.Egypten, 1300-talet före vår tideräknings början. Det vidsträckta och kulturellt högtstående imperiet styrs av faraon och hans gemål, den vackra Nefertiti. De har genomfört stora förändringar, skapat en ny stad och religion som ska rensa ut i det korrupta prästerskapet och förändra samhället. Lika älskad som avskydd och beundrad, är Nefertiti omvälvningarnas självklara nav. Men alldeles innan staden och dess tempel ska invigas viskas det i staden att den mytomspunna och undersköna drottningen är spårlöst försvunnen.Rahotep är en ung kriminalkommissarie som är omtalad...

Lotta Lettenström

2013-06-09

Historien om Neferititi och hennes liv har fascinerat många människor. Författaren är historien trogen och beskriver kungafamiljens uppbyggnad av den nya staden i Atonkultens namn. Neferititi har försvunnit och en mysterielödate från Thebe kallas in för att hitta drottningen. Jag hade förväntat mig så mycket mer av denna bok.

Karin Söder

2011-06-15

Jovisst är det spännande, men hade lätt kunnat skrivas på halva antalet sidor. Tycker Drake drar iväg i väl mycket ordbajseri... kommer dock att läsa de två böcker som ska följa upp denna!

Amelie Adrielsson

2011-03-02

En icke trovärdig bok som bygger på författarens egna idéer om vad som hände med Nefertiti. Osannolikt livsöde med trådar som hänger löst genom hela historien och sedan på ett tafatt och än en gång icke trovärdigt sätt vävs samman.

2010-07-31

Hörde inte klart. Men den här SKA jag höra en annan gång, för jag tror att den är i min smak.

Ciccis bokblogg

2010-02-20

Detta är den första delen i en planerad trilogi av Nick Drake som handlar om brottsutredaren Rahotep. Han blir kallad till staden Akhetaton av Farao Akhenaton för att hitta drottningen Nefertiti, som har försvunnit. Rahotep har tio dagar på sig att hitta drottningen innan invigningsfesten av den nya huvudstaden går av stapeln. Farao Akhenaton har avskaffat alla de gamla gudarna för den nya solguden Aton. I och med det så har han även skaffat sig många fiender. Rahotep hamnar mitt i centrum av ett politiskt maktspel med livet som insats.

En deckare från 1300 f.Kr. kan det vara något? Jo, faktiskt. Jag har alltid fascineras av Antiken och då speciellt Antikens Egypten plus att jag gillar deckare så detta borde vara en toppenbok för mig, men den når inte riktigt så högt, tyvärr. Den är skriven på ett vackert språk som passar till en deckare som utspelar sig 1300 f.Kr. Vad sägs om: ” Var det en besvikelse som avspeglades i hans ögon innan dödens händer först hejdade hans blick och sedan släckte den, och förvandlade den topasfärgade glansen till något som mer påminde om immig brons?”