Pillret : en berättelse om depressioner och doktorer, forskare och Freud, människor och marknader

Carlberg, Ingrid

| 2008

Nominerad till Augustpriset 2008 för Årets svenska fackbok På jakt efter en större förståelse för spelet kring de moderna antidepressiva medicinerna tar Ingrid Carlberg läsaren med från Sigmund Freud i artonhundratalets Wien till PR-strategier och marknadsplaner i nutidens multinationella läkemedelsbolag. Uppskattningsvis 600 000 svenskar tar dagligen någon av de moderna antidepressiva medicinerna. Många vittnar om att de sannolikt inte varit i livet idag om läkemedlen inte hade funnits. Andra upplever att problemen blivit större med än utan medicinerna. I boken berättar några av dem sin historia. Få läkemedel har som "lyckopillren" väckt så starka känslor i samhällsdebatten och lyfts till så tydliga kulturella symboler för vår samtid. De heter egentligen selektiva serotoninåterupptagshämmare, SSRI, men är mer kända under varumärken som Prozac, Cipramil och Zoloft. Världens...

Filip Larsson

2013-07-28

Intressant läsning, jag skulle dock vilja ha ett mer internationellt perspektiv, alltså inte så mycket fokus på parallellerna till Sverige.

Anna Lindström

2011-06-02

Otroligt interssant om antidepressiva medicinernas utveckling och trenderna inom psykologin/psykiatrin under 1900-talet. Vilken resa! Och man får en inblick i läkemeddelsbranschen och deras roll för att sprida kunskap om "nya" psykiska sjukdomar (= sälja sina mediciner!). Ingrid Carlberg är imponerande påläst och skriver så att det blir lättläst och spännande hela tiden,

Majja Star

2011-03-27

*Jävligt intressant.*

Emma Utter

2009-10-26

Fantastiskt intressant bok om hur läkemedelsindustrin kommit att dominera psykiatrin. Handlar om hur det är medicinforskningen och läkemedelsmarknaden som styr hur vi ser på de nya "folksjukdomarna" och hur diagnoser uppfinns för att omfatta så många som möjligt. Inte hade jag en aning om att den största sponsorn till flertalet patientföreningar var läkemedelsindustrin! Mycket rekomenderad läsning till alla som befinner sig i psykiatribranchen eller har att göra med depression eller ångest på något plan.

Josefine Lind

2009-08-29

Välskrivet fakta, med en del upprepningar som ändå kunde ha en förtydligande funktion. Ganska tung läsning.