Pilgrimsresan

Coelho, Paulo

| 2006

Pilgrimsresan är en nyckelbok i Paulo Coelhos författarskap. Inte bara för att det är hans första bok, som sedan följdes av Alkemisten, utan också för att den till fullo visar den människokärlek som genomsyrar hans livsfilosofi. När Coelho 1986 gav sig ut på pilgrimsresan mot Santiago de Compostela drevs han av en önskan att förstå livets mysterium. Han ville uppnå självinsikt och visdom. Den kraftfulla berättelsen om när han tillsammans med sin mentor, Petrus, vandrar den legendariska pilgrimsvägen är full av magi och visdom och återger de speciella prövningar som Paulo Coelho går igenom när han färdas genom Spanien. Resan blir en insiktsfull upplevelse som lär Coelho att sanningen och det extraordinära alltid återfinns i det enkla. Pilgrimsresan finns översatt till fler än 35 språk.

Emelie G

2016-04-14

För mycket andlighet och Gud för min smak.

Malin Jansson

2014-12-19

Inte den bästa jag läst av honom. Finns viktiga aspekter om livet som jag gillar men svårt att relatera till vissa delar.

Lotta Berlin

2014-03-02

Den var intressant och spännande, lite "flummig" ibland, men jag gillar ändå på något sätt Paulos berättande. Alkemisten är en kanonbok, vissa andra av hans böcker har jag inte kommit igenom, andra är bra, den här är OK -> bra.

Jag har besökt Santiago de Compostela vilket lockade mig att läsa den här boken. Den var bra men saknar bakgrundsinformation och kulturella miljöbeskrivningar. Galicien är fantastiskt vackert i sig, och mer objektiv syn hade uppskattats. Men för övrigt, bra bok fast med flummiga partier.

Jonas Ekström

2013-09-17

Höga förväntningar men va på tok för mycket religiöst orienterad... Inte sugen på att läsa fler av Coelho efter denna men andra sägs tydligen vara bättre..

Jari Kokko

2011-10-23

Hade nog gett ett högre betyg om jag inte hade störts av vissa "skrönor" som genomsyrar det katolska.

Jag la ifrån mig den flera gånger, men han sätt att berätta får mig alltid att fastna där igen. Jag får ett lugn av att läsa paulo.

O

Olga Stellmach

2011-08-08

Klarade inte av. Fångas inte. Anstränger mig verkligen. Nix. Kanske provar igen någon gång.

Anna Sandstedt

2010-02-12

En underbar bok, jag älskade den!

Cecilia Janzén

2009-11-26

Nejmen.... inte alls vad jag var sugen på. Kom inte ens igenom den. Kanske en annan gång, men jag tror inte det ändå...

Jan-Eirik Johansen

2009-09-24

Många tänkvärda tankar, lite långsam då den aldrig riktigt griper tag i mig som läsare. Inspireras dock till att utforska vandringen som företeelse sedan urminnes tider.

Katarina Kjellberg

2009-07-27

Nja, att läsa denna efter Alkemisten var ingen god idé!