Pikku naisia

| 2004

Flag from fi

Cornelia Eriksson

2020-10-15

Försökte läsa den med en medventenhet om att den skrevs under en tid som var väldigt olik vår egen, att den var modig och att kvinnorna i historien bröt ny mark för vad en kvinna kan och ska vara. En annorlunda läsupplevelse jämfört med vad man är van vid, trevlig, fin och lättsam om än något långsam.

sarah kings

2017-07-05

Mysig och lättläst, ingen bladvändare. Känns som att översättningen är lite för modern då boken är skriven på sent 1800 tal.

Iris Eriksson

2016-04-15

jaa... läste den pga min bokcirkel. Den var... okej. Svårt att beskriva. Den kändes väldigt... oskuldsfull. medveten om att det är en ungdomsbok men ja.. handlade lite för mycket om saker som jag inte känner att jag har något intresse för.

Lars Willfors

2015-04-04

Viktoriansk familjeroman utan försonande drag.

Sara Johansson

2014-04-29

En bra bok, klassiker. Jag lyssnade på denna på engelska och de va olika uppläsare per kap så de va lite svårt att hänga med.

Elisabeth E

2010-12-02

Nja, inte min typ av bok. Alldeles för sockersöt och sliskig ibland.

Sara Eriksson

2010-08-30

Jag hade så stora förväntningar på den här boken, och såg verkligen fram emot den. Har alltid varit nyfiken sen Rachel i tv-serien vänner nämner den i en episod när hon och Joey har bytt böcker för att se vilken som är bäst. Boken är trevlig, och karaktärerna är milsvida olika varandra och jag är fascinerad och imponerad över att författarinnan lyckas ge dessa kvinnor så säregna drag och lyckas behålla dessa boken igenom. Det jag blir lite förvirrad över är som vanligt den röda tråden. Boken söker inte fram en händelse som binder ihop hela boken, utan det är i särklass en bok som är väldigt vardaglig. Ingenting utöver det "vanliga" händer, och kanske ska man vara just tacksam över att det inte är en bok som är spektakulär. Jag får dock en mer välkommen inblick i hur det var att vara kvinna på den tiden, och vilka måsten och krav som fanns på de unga kvinnorna, och den skuldbörda som låg, men även mot de unga männen, även om det inte är lika framträdande i den här boken. dock blir inte betyget mer än en trea, då boken bitvis gav mig myror i baken. Men uppskattad och värd att läsa!

Josefine Ejebjörk

2010-07-11

Denna var den första boken jag någonsin läste på engelska. Det var i sjunde klass och det tog mig nästan hela terminen att läsa slut den, men det är en bok som fastnat hos mig. Sen dess har jag läst om den åtminstone två gånger, både på svenska och engelska. Lousia May Alcott har skrivit en bok om systraskap, lojalitet till familjen, glädje och sorg. Hennes miljö beskrivningar är fantastiska och man kan verkligen leva sig in i boken och följa dessa systrar på deras resa genom livet.