Pijas bsta : Gittan, Lill-Zlatan och dom andra

Lindenbaum, Pija

r 1990 debuterade Pija Lindenbaum med bilderboken Else-Marie och smpapporna. Sedan dess har hon frsett oss med en lng rad fantastiska bcker. Gittan och grvargarna, Lill-Zlatan och morbror raring samt smbarnsbckerna om Micke och Manne r bara ngra! Pija Lindenbaums bcker r hgt lskade. Det r berttelser som roar, vcker tankar och som gr att lsa p mnga plan. De vjer inte fr de stora frgorna, och frminskar aldrig sina lsare - varken stora eller sm. P pricken, roligt, allvarligt, lite konstigt och mycket typiskt, precis s som mnniskor och livet r! I samarbete med Pija Lindenbaum har vi hr valt ut ngra av hennes oumbrliga bilderbcker och snger och samlat dem i en volym. Hr finns bde ngra av de mest knda berttelserna och favoriter som inte lngre finns i tryck, men som frtjnar att lyftas fram igen. Berttelserna varvas med sngtexter, bland annat...

Caroline Falk

2019-06-17

Min yngste lskar den hr boken!

Fr oss alla som gillar Pija Lindenbaum s finns en rolig nyhet med Pijas bsta som r en samlingsvolym med ett gng av Lindenbaums bilderbcker samt ven sngtexter frn en opera som har premir i hst tydligen.

Tanken r vl att det ska vara en fin presentbok att ge. Men jag r faktiskt vldigt svag fr enskilda inbundna bcker f jag tycker det r en speciell knsla nr barnen ltt kan kolla runt bland bckerna, titta p omslagen och vlja ut en srskild bok som lockar.
Min erfarenhet bde hemma och p jobbet r att sdana hr samlingsvolym aldrig lses lika mycket som samma bcker men enskilt inbundna. Att lite av varje boks magi frsvinner nr man gr den till en samlingsvolym? Vad r er erfarenhet? Vad tycker ni? Lser ni samlingsvolymer hemma? Gillar barnen dom nr ni lser och vljer sedan p eget initiativ som igen?

Samtidigt r ju boken fantastiskt fin som innehller verkliga guldklimp-bilderbcker.
Jag tnker att det skulle kunna vara ett frsta stt att introducera frskolebarn till kapitelbokens struktur? Att man lser en bok varje dag ur samlingsvolymen osv.
Men ska man ge i dop-present eller liknande s skulle jag nog nd kpt samma bcker fast enskilt inbundna i ett hrligt Lindenbaum-paket.

Svrt att recensera denna boken - fr vi lskar Lindenbaums bilderbcker. Men upplgget med samlingsvolymer tilltalar inte riktigt oss. Om man inte alls hller med oss ang samlingsvolymer r boken frmodligen toppen. 150 sidor ren kvalite frn Lindenbaums bcker. Bokprmen knns lyxig och r fint inbunden, s den passar som present utifrn det perspektivet.

Nina

2014-09-29

Rolig historia som fascinerar barnen.
Texten hade nog blivit bttre av att kortas ned.

Sofie Petersson

2011-10-11

Det r frmst illustrationerna som r styrkan i denna hrliga bok. Vilka bilder! Jag smlter vid synen av de sm papporna srskilt nr hela familjen badar i badkaret. Fint.