Pijas bästa : Gittan, Lill-Zlatan och dom andra

Lindenbaum, Pija

År 1990 debuterade Pija Lindenbaum med bilderboken Else-Marie och småpapporna. Sedan dess har hon försett oss med en lång rad fantastiska böcker. Gittan och gråvargarna, Lill-Zlatan och morbror raring samt småbarnsböckerna om Micke och Manne är bara några! Pija Lindenbaums böcker är högt älskade. Det är berättelser som roar, väcker tankar och som går att läsa på många plan. De väjer inte för de stora frågorna, och förminskar aldrig sina läsare - varken stora eller små. På pricken, roligt, allvarligt, lite konstigt och mycket typiskt, precis så som människor och livet är! I samarbete med Pija Lindenbaum har vi här valt ut några av hennes oumbärliga bilderböcker och sånger och samlat dem i en volym. Här finns både några av de mest kända berättelserna och favoriter som inte längre finns i tryck, men som förtjänar att lyftas fram igen. Berättelserna varvas med sångtexter, bland annat...

Caroline Falk

2019-06-17

Min yngste älskar den här boken!

För oss alla som gillar Pija Lindenbaum så finns en rolig nyhet med ”Pijas bästa” som är en samlingsvolym med ett gäng av Lindenbaums bilderböcker samt även sångtexter från en opera som har premiär i höst tydligen.

Tanken är väl att det ska vara en fin presentbok att ge. Men jag är faktiskt väldigt svag för enskilda inbundna böcker få jag tycker det är en speciell känsla när barnen lätt kan kolla runt bland böckerna, titta på omslagen och välja ut en särskild bok som lockar.
Min erfarenhet både hemma och på jobbet är att sådana här samlingsvolym aldrig läses lika mycket som samma böcker men enskilt inbundna. Att lite av varje boks magi försvinner när man gör den till en samlingsvolym? Vad är er erfarenhet? Vad tycker ni? Läser ni samlingsvolymer hemma? Gillar barnen dom när ni läser och väljer sedan på eget initiativ som igen?

Samtidigt är ju boken fantastiskt fin som innehåller verkliga guldklimp-bilderböcker.
Jag tänker att det skulle kunna vara ett första sätt att introducera förskolebarn till kapitelbokens struktur? Att man läser en bok varje dag ur samlingsvolymen osv.
Men ska man ge i dop-present eller liknande så skulle jag nog ändå köpt samma böcker fast enskilt inbundna i ett härligt Lindenbaum-paket.

Svårt att recensera denna boken - för vi älskar Lindenbaums bilderböcker. Men upplägget med samlingsvolymer tilltalar inte riktigt oss. Om man inte alls håller med oss ang samlingsvolymer är boken förmodligen toppen. 150 sidor ren kvalite från Lindenbaums böcker. Bokpärmen känns lyxig och är fint inbunden, så den passar som present utifrån det perspektivet.

Nina

2014-09-29

Rolig historia som fascinerar barnen.
Texten hade nog blivit bättre av att kortas ned.

Sofie Petersson

2011-10-11

Det är främst illustrationerna som är styrkan i denna härliga bok. Vilka bilder! Jag smälter vid åsynen av de små papporna särskilt när hela familjen badar i badkaret. Fint.