Pigge Lunk

Knutsson, Gösta

| 1977

Pigge, Pigge, Pigge Lunk är så fridsam och så snäll, trivs när dagen blir till kväll. Nosar, sniffar, snusar, fnyser helst när solen inte lyser, det gör Pigge, Pigge Lunk. Sagan om igelkotten Pigge Lunk, om Bullgumman och Bullgubben på gården Rundhult och alla deras roliga djur taxen Mufti, tuppen Kuckelikule, hönorna Fina, Lina och Mina, kon fru Karlsson och grisen herr Johansson utkom första gången 1958. Gösta Knutsson satte själv denna bok främst i sin stora produktion, och frågan är om inte Pigge Lunk lustigt tecknad av Helga Henschen och med många sånger av Lars Erik Larsson faktiskt är den mest charmiga av Knutssons alla skapelser. Dessutom ringer Gösta Knutssons egen uppläsning av sagan i öronen när man läser boken, berättelsen är lätt och melodisk och perfekt knutssonskt klurig!

Lisa Abramowicz

2010-12-27

underbar bok, rolig, fint tecknad av Helga Henschen. Mycket skojigare än de mer berömda Pelle Svanslösböckerna.

Kjerstin Vogel

2010-03-23

Hans bästa!

2010-01-12

Först läste mina föräldrar den för mig när jag var barn, sen läste jag den själv och därefter blev det högläsning för mina egna barn. Tyckte mer om Pigge Lunk än om Pelle Svanslös faktiskt.