Pieni kirja pahuudesta

Heberlein, Ann

| 2011

Flag from fi

Onko hyvyyttä olemassa, entä pahuutta? Ja jos on, onko siinä tapauksessa hyviä ja pahoja ihmisiä vai ainoastaan hyviä ja pahoja tekoja? Uudessa kirjassaan Ann Heberlein kyseenalaistaa käsityksiämme pahuudesta. Hän kysyy, onko mahdollista ymmärtää sellaisia ihmisiä kuin Josef Fritzl. Entä mitä pitäisi ajatella lapsista, jotka syyllistyvät väkivaltaan - vaikkapa kouluampujista? Miten Abu Ghraibin tai entisen Jugoslavian järjestelmällinen pahuus oli ylipäätään mahdollista? Ja miksi miehet tekevät suurimman osan pahoista teoista? Ann Heberlein etsii median, arjen ja populaarikulttuurin kautta vastauksia pahuuden ikiaikaiseen arvoitukseen. Pahuus versoo vääryyksistä ja tasa-arvon puutteesta ja kasvaa ihmisten peloista ja voimattomuudesta. Pahuudessa ei ole mitään käsittämätöntä eikä se ole luonteenpiirre. Käsittämätöntä on ainoastaan se, miten haluttomia olemme juurimaan pahuuden pois.

Gunnar Odhner

2013-08-28

Det är märkligt att sådana här ytliga och sjävmotsägande böcker ges ut. Men förlagen måste väl satsa på det ytliga för att få in pengar. Heberlein tror att det går att leta efter ondskan hos människor som man letar efter en egenskap, som om vi var kärl fyllda med ett visst innehåll.

2012-06-11

Riktigt intressant! Och en bok alla borde läsa. Den öppnar upp till reflektioner om vad som skapar ondska och hur det kan förebyggas. Personligt ansvar, god makt och konstant reflektion är ledord.

Emelie Rokicki

2011-12-03

Intressant bok! Vi behöver mer än någonsin förklaringar till ondska, speciellt efter händelserna i Norge. Heberlein ger en nyanserad bild av ondska, men uppmanar oss också att agera!

Lina R

2011-09-23

Väldigt intressant rakt igenom.

Sofie Petersson

2011-08-16

En bok som borde ingå i skolundervisningen, perfekt att diskutera. Personligen saknade jag lite mer verklighetsbeskrivningar även om jag förstår varför Ann Heberlein använder sig av litteraturens värld. Ibland vill den verkliga världen efterapa fiktionen, men jag ville veta mer om verkliga fall.

Maria Eriksson

2011-08-01

Intressant resonerande bok om det ondska. Bör läsas långsamt och helst diskuteras med någon. Ständigt aktuell tyvärr.

Lars Sederlin

2011-05-31

En funderande och berättande bok om godhet,ondska och våld. Reflekterar över olika synsätt och leder mig som läsare genom boken som en lärare. Den är mycket genomarbetad,tänkvärd och läsvärd.

Linda Davidson

2011-01-27

Tänkvärt.

Gunvi Lundqvist

2011-01-10

Ann Heberlein är helt otrolig. Jag är såld. Läs Ondskan den berör. Den är aktuell.
Vilka insikter.

Ullis N

2010-12-07

Den var inte lika lättsmält som "Det var inte mitt fel" och här presenteras snarare olika forskningar på området än egna synpunkter.
Det behöver inte vara sämre för det, men den förra tilltalade mig mer.

Merja A

2010-10-26

Ann Heberleins nya bok tog mig flera veckor att läsa. Den är fullmatad med faktauppgifter och hänvisningar till olika studier och skrivna texter. Det är så många namn att hålla reda på att jag ganska snart gav upp. Heberleins analyser om vår tids kända våldsbrottlingar är mycket intressant läsning.

2010-10-09

LÄS! Det är en riktigt, viktig och bra bok. Intressant och framförallt oroande tankeväckande! Ann Heberlein skriver som om vi talar med varandra. Diskuterar, analyserar, vänder för och emot. Ondskan är nära i livet, hela tiden. Framförallt kommer jag, under läsandet, hela tiden fram till samma reflektion: Hänsyn, solidaritet, vänlighet, visdom och snällhet är viktigare än någonsin och civilkurage. // Ondskan syns ofta tillsammans med maktlöshet, dålig självkänsla och feghet. // Tänkvärt.

Camilla Eriksson

2010-09-22

En bok som alla behöver läsa är finns mycket intressant att få veta. Vad är ondska? Vem är ond?
Kan alla bli onda? Vad är godhet? Ann undersöker och förklarar.

harriet karlsson

2010-09-06

mycket citat som tynger boken , i övrigt intressant, vi kan alla göra onda handlingar, skrämmande

Kristina Simar

2010-08-24

Recension av Ann Heberleins bok En liten bok om ondska

Boken är utgiven på Albert Bonniers förlag och innehåller 300 sidor, referenser och register.

Ann Heberlein är född 1970, teologiedoktor i etik och verksam vid Lunds universitet. Sitt stora publika genombrott fick hon med sin fjärde bok, den självutlämnande Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva (2009). Hon skriver regelbundet i Dagens Nyheter och Sydsvenskan och är dessutom en flitigt engagerad föreläsare i etiska frågor.

Handling: I denna bok En liten bok om ondska diskuterar Ann Heberlein om vad ondska och en ondskefull människa är, utifrån vad andra personer anser. De människor som hon hänvisar till är nästan uteslutande kända psykologer, filosofer, författare och deras fiktiva onda karaktärer. Till exempel Dostojevkijs karaktärer i Brott och straff och Bröderna Karamazov, Henning Mankells, Jan Guillous och Doris Lessings och många fler författares onda karaktärer.
Hon tar även upp riktiga människor som begått mord och andra våldsdåd: Josef Fritzl, som höll sin dotter fängslad i sin källare i många år, utan att hans fru visste något. Eller gjorde hon det? Helge Fossmo, som fick barnflickan Sara Svensson att skjuta hans fru och bästa vän. Anders Eklund som mördade lilla Engla. Heberlein tar även upp många, många fler mördare. Vad är det som gör att vissa människor begår dessa hemska brott. Det man kommit fram till är att de allra flesta som begår sådana här brott har haft en trasig barndom. Medan alla som haft en trasig barndom INTE blir mördare. Det är viktigt att skilja på det. Många gånger är dessa våldsförövare familjefäder och har ett arbete. Däremot är deras sociala kontaktnät dåligt.

Ann Heberlein tar upp boken Sorgfågel som journalisten Lena Katarina Swanberg har skrivit om Annika Östberg. I USA känner den mördade polismannens döttrar hat mot Annika och anser att hon är skyldig, medan många här i Sverige ser henne som ett offer. Där är meningarna delade.

Boken är fullspäckad med intressanta fakta om ondska, tyvärr skulle det ta alldeles för mycket plats om jag berättade mer ingående om handlingen. Ni som har intresse för detta bör springa iväg och köpa boken omgående!

OH! Vad bra Ann Heberlein är på att skriva om detta tema. Boken är full av intressanta fakta, och hon berättar SÅ bra. Jag har lärt mycket genom att läsa denna bok, men så är jag också väldigt intresserad av psykologi och kriminalitet, jag suger åt mig med stort intresse om det Ann Heberlein skriver. Jag älskar också hennes bok Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva. Den är lika välskriven som denna. Hennes sätt att framställa ondska är så perfekt och intressant som det kan bli. Jag bara älskar Ann Heberleins böcker.

Betyg 5/5 Kristina Simar

Fiona *

2010-08-23

Att ondska finns, är vi alla överens om. Men, föds man ond? Det är svaret Ann Heberlein söker i den här stora lilla boken om ondska. För att finna det svaret gör hon långa strövtåg i litteraturen. Det visar sig finnas en hel del, från filosofiska resonemang till redogörelser över experiment där olycka i samklang med det vi betraktar som ondska, mer eller mindre lockats fram under arrangerade förhållanden.

Litteraturens ondska ger dock inget säkert svar mer än att män och ondska kan förknippas som en form av manlig åkomma då de flesta grövre bestialiska onda dåd begås av män.

Heberlein använder Dostojevskis, Brott och straff, Conrad, Morkrets hjärta som exempel. Men framförallt, kriminallitteraturen.

Frågan som ständigt återkommer är om vi föds onda eller om det är omständigheterna som skapar den. Kant, refererar hon till. När han säger att det finns vissa moraliska regler vi bara inte får bryta emot. Med Kants perspektiv blir ingen förlåten. Övergrepp och misshandel i barndomen är ingen ursäkt för våld som vuxen, där är vi eniga. Heberlein skyr att diskutera dödsstraffet. Jag undrar, varför?

Boken ställer oftare frågor än ger svar. För hellre resonemang än tro sig veta och jag förstår varför. Ingen har ännu kunna ge ett godtyckligt svar på ondskans ursprung. Men, boken är intellektuellt utmanande och moraliskt oroande. Vilket jag anser vara den stora förtjänsten med den här lilla men innehållsrika boken om just ondskan. Hon måste fundera mycket på den.