Pickmans modell : och andra noveller

Lovecraft, H P

| 2008

H P Lovecraft: Pickmans modell och andra noveller. 11 noveller av den store skräck-/sf-/fantasy-pionjären Howard Phillips Lovecraft (1890-1937): Erich Zanns musik, Kall luft, Festivalen, Bortom sömnens barriär, Från andra sidan, Hypnos, Främlingen, Dagon, Prästmannen, Pickmans modell, Templet. Volymen avslutas med ett informativt efterord om Lovecrafts liv och verk av Lovecraftexperten Mattias Fyhr.

Nicklas Björk

2018-05-20

Boken tillför inte så mycket nytt då flera av novellerna har jag redan läst och går att finna i en större (samt bättre) samling av Lovecrafts noveller med den enkla titeln SKRÄCKNOVELER. Novellerna i PICKMANS MODELL är bra, men det är just det som är också dess problem. Av bokens elva historier, så är det endast två av dem som är riktigt kusliga. De andra är helt ok, men de fångar mig inte helt ut. Dock så är PICKMANS MODELL en bra introduktion till oerfarna läsare till H P Lovecraft. Språket är inte så tungt som det kan tyvärr bli i hans böcker och historierna är relativt korta.

Elias Dahlgren

2013-10-15

Min första kontakt med H.P och novellerna lämnar efter sig en känsla av mersmak och samt en irritation över att jag inte stiftat bekantskap med karln långt tidigare.

Sofie Petersson

2011-05-24

Skräck. Jag gillar skräck, men Lovecrafts noveller faller mig inte lika mycket i smaken som mästaren Poes verk. Jag tycker om hur Lovecraft vrider och vänder på det mänskliga sinnet och leker med fantasin i sina noveller, men det påverkar inte mig tillräckligt. Det biter inte tag lika mycket som Poes verk. Visst, skilda författare, skilda verk, men ändå. Några av historierna är riktigt bra. Fäster sig. Det mörka, monster och mysterier. De får mig att vilja läsa Poe. Ursäkta mig, Lovecraft, men jag har en annan. Det är jag och inte du.

M Byrin

2010-11-16

Erich Zanns musik (3) / Kall luft (4) / Festivalen (3) / Bortom sömnens barriär (3+) / Från andra sidan (3) / Hypnos (3) / Främlingen (3-) / Dagon (3) / Prästmannen (3-) / Pickmans modell (4) / Templet (3) / Efterord av Mattias Fyhr

Mats Dahlström

2009-05-15

Lustigt - hade ngn föreställning om Lovecraft som ganska gory skräckmästare. Men det var jävla mkt mera Lautréamont och symbolistisk poesi över det hela än jag trott. Bra så pass långt. Lite semi-Poe så där, faktiskt mer drömskt (jo!). Men novellerna körde samma mardrömstema hela tiden, och en hel novellsamling blev lite för mkt av det onda. Rekommenderas dock.