Pianolärarinnan

Jelinek, Elfriede

| 1986

Med ursinnig kraft och språklig virtuositet berättar Elfriede Jelinek om pianolärarinnan Erika Kohut, som misslyckats som konsertpianist men fortfarande ser sig som en stor konstnär. Den utbildning hon fick och som hon nu för vidare till sina elever var en lustfientlig och utstuderad tortyr. Hennes sexualitet har förkvävts av hennes dominerande mamma och för att få utlopp för sina begär söker hon sig till Wiens utkanter, där hon iakttar kopulerande par i gröngräset eller de prostituerade i deras arbete. Men Pianolärarinnan är inte enbart en hänsynslös berättelse om sexuell kyla och kvinnlig masochism. Elfriede Jelinek ger också en omskakande bild av Österrikes och den övriga västvärldens myter om det goda och rättvisa samhället. I filmen Pianisten, som kom 2001 och som bygger på Elfriede Jelineks roman, gestaltas Erika Kohut av Isabelle Huppert.

Sara Gren

2017-07-23

Mörk historia. Läsaren som är jag, introjicerar ångesten och glömmer för ett ögonblick hur långt jag kommit på min egen resa.

John C

2015-10-15

Erika Kohut närmar sig 40 och bor med sin mamma i en lägenhet i Wien. Hon skulle bli konsertpianist men lyckades inte nå ända fram och livnär sig som pianolärarinna. Hennes mor har sedan födseln haft fullständig kontroll över henne och bestämmer till och med i vuxen ålder vilka kläder hon ska ha på sig. För att få utlopp för sin frustrerande vardag ägnar sig Erika åt självskadande, spionerande på prostituerade, går på porrklubbar, misshandlar sina elever såväl fysiskt som psykiskt etc. När hon inleder en relation med en av sina manliga elever kan man förstå att det inte blir ett lyckligt förhållande...
En roman som är tämligen krävande och påfrestande men tankeväckande och svår att lägga ifrån sig. En av mina nobelprisfavoriter!

Elin Nilsson

2013-11-08

Långsam, trög. Till en början helt ointressant. Hade den liggande påbörjad i flera månader utan att vilja läsa ut. Lyckades så småningom, men ger inte mersmak. Nästan synd att jag har en till oläst Jelinek-bok

Anna Lindgren

2013-08-25

Så bra.

Liza Bolin

2011-02-09

Ruskig, köttslig, ångestfylld, tätt skriven, oundviklig.

Kajsa Reaves

2010-12-15

Den här var riktigt ruskig.

Tor von Geijer

2009-09-17