Påfågelsommar

Richell, Hannah

En uppslukande roman om familjehemligheter och förbjuden kärlek på den engelska landsbygden. På samma släktgods, men med många år emellan, är två kvinnor med om varsin omvälvande sommar. Lillian Oberon känner sig instängd i ett olyckligt äktenskap men ser ingen väg ut. När den karismatiske konstnär som hennes man anlitat kommer till godset vänds allt upp och ner. Årtionden senare kliver Lillians barnbarn Maggie över tröskeln till det nedgångna huset. Hon har återvänt från Australien, dit hon flydde efter ett stort kärlekssvek. Tiden är inne att se sanningen i vitögat och konfronteras med det förflutna. Nutid och dåtid flätas samman och bildar en gripande historia.

Mikaela Hörnell

2023-08-02

Väldigt bra

2022-01-18

Kanske inte riktigt min typ av bok. För mycket dravel. 2,5

Cajsa Holm

2021-01-13

Tycker mycket om Richell språk. Hon skriver väl vilket gör historierna spännande och läsvärda.

Evasbokhylla

2019-11-09

3+ En gripande släkthistoria med både kärlek och sorg. En lågmäld historia om två kvinnors liv. Familjehemligheter, svek, förbjuden kärlek och enaståendes miljöbeskrivningar.

Malin R

2019-09-23

Maggie återvänder till familjegodset efter många år utomlands. Det visar sig att godset är i sämre skick än hon trott och hennes älskade farmor Lillian likaså. Maggie kämpar för att få ordning på huset så att farmodern inte ska behöva lämna sitt älskade hem. Men har hon verkligen haft ett så kärleksfullt liv här som Maggie tror? ***
En underbar bok med två historier - nutid och 50-tal - där vi får veta vad som hände Lillian i hennes äktenskap och varför Maggie valde att försvinna utomlands. En bladvändare som inte går åt det håll man först tror... Jag förstår varför den nominerats till Årets Bok

2019-07-28

Det här är en väldigt vacker bok, men även väldigt tragisk och sorglig. En historia som berörde mig med sitt vackra språk och målande handling. Förstår varför den blev nominerad till #åretsbok2019 . Dåtid flätas samman med nutid och historien vävs ihop till en gripande historia om kärlek, längtan, svek och familjehemligheter. Väl värd att läsa!

Hemsk historia om hur en mans våld mot en kvinna förstör allt men hur mannen aldrig straffas, däremot gör alla runtomkring det. Vacker och sorglig, men bitvis lite seg.

En bok med ett otroligt vackert omslag och det här är absolut en bok i min smak....en roman som blandar nutid och dåtid, kärlek och hemligheter...men jag fastnar aldrig riktigt, boken fångar inte mig och jag tucker den stundtals är lite seg. Boken ger mig inte lusten att vilja vända blad och läsa vidare, tyvärr. Jag var väldigt disträ när jag läste boken så jag kanske inte ger den en rättvis bild. Jag tycker att boken är välskriven bok med ett vackert språk och en historia som är gripande.

Gripande, spännande & stark!

2019-05-27

Två kvinnoöden; ett snart avslutat och ett annat som just ska börja. Kärlekens vara eller icke vara spelar en stor roll i romanen, men den är också spännande. Vad var det som hände?

2019-05-16

Påfågelsommar är Hannah Richells tredje bok. Hon debuterade med boken Systrarna Tides sista sommar, som jag inte har läst. Men hennes andra bok, Skuggan av ett år, har jag läst. Jag tyckte mycket om den boken, och här är en länk till min recension av den.

Nu har jag läst hennes nya bok, Påfågelsommar, och jag tyckte lika mycket om den boken, som jag gjorde om Skuggan av ett år.

Boken utspelar sig i två tidsåldrar, på femtiotalet och i nutid. Och man får följa en ung kvinna i dåtid, och hennes barnbarn i nutid, på den engelska landsbygden.

Påfågelsommar är gripande, berörande, välskriven, och inte alls förutsägbar. Jag tyckte som sagt mycket om den, och kan varmt rekommendera den.

villa-freja.se

2019-05-04

Det här är en bok att älska. Den har verkligen allt. Spänningen, relationerna, kärleken ...