Pestön

Hermanson, Marie

| 2021

"[Pestön] inbjuder till engagemang och inlevelse i tider, platser och personer som både är helt främmande och omedelbart närvarande. Kort sagt: En roman som gör sitt jobb bra, och mer därtill." Svenska Dagbladet"Samtidigt är 'Pestön' spännande som en deckare av bästa märke. De sista 100 sidorna sträckläser jag." Göteborgs-PostenGöteborg 1925. Överkonstapel Nils Gunnarsson blir kallad till de laglösa vrakarnas kåkstad. Bland de fallfärdiga barackerna vid ån ligger en död man som vrakarna har bärgat ur vattnet. Den okände mannen leder Gunnarsson på en jakt, först till stadens finare kretsar och senare till den beryktade Pestön. Ön fungerade tidigare som karantänstation, där sjömän hölls isolerade för att inte sprida smitta. Men vad försiggår där nu? Och vem är mannen som hålls fången på ön? För att lösa gåtan får Gunnarsson återigen hjälp av den försigkomna Ellen Grönblad."Pestön"...

Helena Rasmusson

2023-10-19

Bra historia! Spännande karaktärer! Fint språk!

2023-03-06

Stark 3:a

Gunilla Pellerina

2022-07-03

Spännande sträckläsning

Kajsa Lilludd

2022-06-27

Den här historien brakar direkt loss med vrakarna vilka ett folk som lever på vattnet uppe i Säveån och gör anspråk på allt som faller i densamma. Sedan följer en fantastisk historia om en ö med ett gammalt pestsjukhus och både fantasin och fascinationen sporras. Karaktärerna känner vi igen från ”Den stora utställningen” och behöver inte presenteras grundligt. Det är både till för- och nackdel för boken eftersom Hermansson är en utmärkt karaktärsskildrare.

Historien rullar på och blir dessvärre alltmer lik en deckare vilket gör mig besviken. Efter några kapitel tappar historien fart. Karaktärerna får inte riktigt blomstra, förutom skurken i historien som är en ganska underhållande och förfärlig person. Marie är en författare som brukar förvåna mig, vilket hon ibland också gör i den här boken.

Hennes naturbeskrivningar är poetiska och autentiska för oss som lever vid västkusten. Både fåglar och växter får lov att ta plats. Hon väver som vanligt ihop trådarna på ett snyggt och elegant vis och när boken är slut är man nöjd.

Nu hoppas jag på en ny bok med en fördjupning i vrakarnas företeelser.

Peter

2021-11-18

Jill Carlson

2021-10-18

Spännande och annorlunda platser i Göteborg och ute i skärgården, under sen 20-talsmiljö. Mycket läsvärd!

Anna Liljenby

2021-10-04

Anna Kreissl

2021-10-01

Otroligt bra och spännande!

Cajsa Holm

2021-09-13

Spännande och välskriven bok. En saga i thrillerform. Lite besviken på det långdragna slutet men i övrigt en gastkramande historia i likhet med Himmelsdalen.

Tarja Ahlgrén

2021-08-20

Bravo! Alldeles lagom blandning av fantasi och nostalgisk, historisk verklighet. Resultatet blir utmärkt feelgood-spänning. Rekommenderas!

Marie Hermanson förvaltar sin penna väl.

2021-07-03

En otäck och osannolik historia. Inget mys.

Bettan_bokprataren

2021-06-15

erättelsen är rätt mörk och ibland ganska makaber men trots det en berättelse som startar en del funderingar över hur det faktiskt var under den tiden i Sverige.
Jag gillade tempot i boken och att det är en berättelse som faktiskt skulle kunna ha varit verklig i Sveriges under den tidsepoken.

Jag var fast från första sidan där berättelsen tar sitt avstamp med att en annorlunda och underlig pojke tar med sig överkonstapel Gunnarsson i en roddbåt uppför Säveån till vrakarfolkets by.
I ett skjul ligger en död man med ovanliga skador. Spåren leder till den beryktade Pestön.

Jag har läst och lyssnat på den här romanen som jag även ser benämnas som historisk spänningsroman. Johan Gry som läser var en ny bekantskap för mig som, men som jag gillar hans röst och inlevelse. Lyssna gärna och tyck till!
Säger bara, kanske årets bästa! ?
I alla fall på min lista. Högsta betyg med plus flera +++++ bakom.