Pestön

Hermanson, Marie

| 2021

Göteborg 1925. Överkonstapel Nils Gunnarsson blir kallad till de laglösa vrakarnas kåkstad. Bland de fallfärdiga barackerna vid ån ligger en död man som vrakarna har bärgat ur vattnet. Den okände mannen leder Gunnarsson på en jakt, först till stadens finare kretsar och senare till den beryktade Pestön. Ön fungerade tidigare som karantänstation, där sjömän hölls isolerade för att inte sprida smitta. Men vad försiggår där nu? Och vem är mannen som hålls fången på ön? För att lösa gåtan får Gunnarsson återigen hjälp av den försigkomna Ellen Grönblad."Pestön" är en historisk roman i Göteborgsmiljö och en fristående fortsättning på Marie Hermansons senaste bok, "Den stora utställningen". I huvudrollerna återfinns polisen Nils Gunnarsson och journalisten Ellen Grönblad.

Spännande och annorlunda platser i Göteborg och ute i skärgården, under sen 20-talsmiljö. Mycket läsvärd!

Otroligt bra och spännande!

Spännande och välskriven bok. En saga i thrillerform. Lite besviken på det långdragna slutet men i övrigt en gastkramande historia i likhet med Himmelsdalen.

Bravo! Alldeles lagom blandning av fantasi och nostalgisk, historisk verklighet. Resultatet blir utmärkt feelgood-spänning. Rekommenderas!

Marie Hermanson förvaltar sin penna väl.

Engelska Väninnan

2021-07-03

En otäck och osannolik historia. Inget mys.

Elisabeth Berglöf

2021-06-15

erättelsen är rätt mörk och ibland ganska makaber men trots det en berättelse som startar en del funderingar över hur det faktiskt var under den tiden i Sverige.
Jag gillade tempot i boken och att det är en berättelse som faktiskt skulle kunna ha varit verklig i Sveriges under den tidsepoken.

Jag var fast från första sidan där berättelsen tar sitt avstamp med att en annorlunda och underlig pojke tar med sig överkonstapel Gunnarsson i en roddbåt uppför Säveån till vrakarfolkets by.
I ett skjul ligger en död man med ovanliga skador. Spåren leder till den beryktade Pestön.

Jag har läst och lyssnat på den här romanen som jag även ser benämnas som historisk spänningsroman. Johan Gry som läser var en ny bekantskap för mig som, men som jag gillar hans röst och inlevelse. Lyssna gärna och tyck till!
Säger bara, kanske årets bästa! ?
I alla fall på min lista. Högsta betyg med plus flera +++++ bakom.