Pestkung

Strömberg, Mikael

| 2022

För att en berättelse ska bli till behövs inte mer än ett ytterst litet uppslag, ibland inte mer än ett ord.I flera månaders tid har Mikael Strömberg kämpat med en tilltagande skrivkramp. Inspirationen tryter och skrivandet har stagnerat. Något måste till, annars fruktar Mikael att författarkarriären kan vara över.Från ingenstans kommer det till honom, bara så där i förbifarten, just som endast ett ord - pestkung. Ett ord som fascinerar, och Mikael börjar söka efter svaret på dess innebörd.Utifrån det här abstrakta ordet vecklar en makalös, ohygglig och högst konkret historia ut sig. En historia där personer fått sina liv förstörda, där husdjur blivit bortrövade, ungdomar försvunnit och människor bragts om livet. Mitt i denna tidigare okända verklighet befinner sig nu författaren själv, och plötsligt växer en helt ny fruktan fram hos honom.Pestkung är en dokumentärt berättad...

I den här berättelsen är Mikael Strömberg en fantastikförfattare som brukar skriva historier om monster och väsen men som nu drabbats av skrivkramp.
Då dyker ett ord upp i olika sammanhang. Ett ord som pockar på uppmärksamhet, väcker hans nyfikenhet. Pestkung.
Micke kontaktar Jack Werner för att höra vad han vet om den här skrämmande, hemlighetsfulla företeelsen. Bådas nyfikenhet väcks och snart är efterforskningarna igång. De inser att de även behöver hjälp av Fredrik Strage för att bredda sina undersökningar.
De hittar spår som leder till ett band som hävdade att de skulle förändra hur vi ser på världen men som bara var för de speciellt utvalda. Ett kollektiv, kanske en sekt, som ville erövra världen med en farsots obetvingeliga makt.
De hittar en t-shirt från en död man vars identitet eller dödsorsak aldrig har kunnat fastslås. De hittar en målning utan ursprung, en serie ljudfiler som skildrar en ung människas väg in i galenskapen, in i Pestkung.
En ensam, äldre dam med huset fyllt av katter visar sig vara en ättling till mannen som namngav fenomenet. Hon kan visa upp ett skrämmande påtagligt bevis på Pestkungs existens.
En åldrad professor i Uppsala som ägnat all sin fritid åt att forska om Pestkung delar med sig av allt han lyckats ta reda på om företeelsen. Att det kan vara en mineralparasit som fäster sig vid skelettet på sitt värddjur och förökar sig i rasande takt. I samma takt bryter den ner vävnaden runt omkring sig, tar över hela varelsen.
Ett vantroget polisbefäl med trött blick hävdar att poliser inte är monsterjägare. Ändå hjälper hon Micke vidare i sina efterforskningar.
Ouppklarat dödsfall, kollektiv eller benparasit. Vad det än är så lämnar Pestkung efter sig ett spår av fasa och skräck, våld, försvinnanden och död.
Upplösningen blir ett ensligt, skräckfyllt möte mitt i urskogen. Marken knastrar av benflisor och bara månen ger lite ledljus. Och efter det finns inga fler svar att få. Ingen vågar prata, berättelsen skrivs färdig med frågor. Det enda de tre är säkra på är att någonting bortom deras vildaste fantasier finns gömt i de jämtländska skogarna.

Intressant och skrämmande!
Jag läser inte mycket skräck men tycker ändå att det är en ganska intressant genre. Och att dessutom få frågan om jag vill läsa något som en av landets bästa skräckförfattare har skrivit, ja det är en ära. :-)

Jag har alltid känt en dragning åt det okända, åt tomtar och troll, älvor och skogsrå men även varulvar och andra blodtörstiga varelser. Så att läsa "Pestkung" har verkligen matat mitt intresse. Vad är det för typ av varelse som hör ihop med Pestkung? Var kommer den ifrån och vad vill den göra med dess anhängare?

Ja, detta är några av alla de frågor som författaren Mikael Strömberg ställer sig. Ju mer han gräver ju konstigare och läskigare blir det. Det är en skrämmande och obehaglig historia som visar sig, Pestkung har mycket på sitt samvete.

Boken är lättläst och jag gillar att det är tre olika personer som är berättarjaget, speciellt i ljudboksversionen där de läser sina egna kapitel. Det är verkligen intressant att få följa en författare i allt researcharbete och alla möten med människor som på ett eller annat sätt råkat ut för Pestkung.

Mikael Strömberg balanserar fint på gränsen mellan fakta och fiktion. Jag som läsare tvivlar på mig själv och min förmåga att bedöma vad som är verklighet och inte. Det är en annorlunda bok som är både spännande, kuslig, mystisk och smått läskig. Gillar du skräck ska du absolut läsa den.

Det är en skräckberättelse i dokumentärform som växer ju mer jag läser. För att vara ärlig tycker jag att omslaget inte gör boken rättvisa, innehållet är så mycket mer spännande och kusligt. Den innehåller även foton som förstärker känslan av verklighet, vilket väcker nyfikenhet. Hur kom författaren på historien? Otippat bra bok måste jag säga, som jag i princip sträckläste i Spanien. Tack LB förlag för recensionsexemplaret!

I flera månaders tid har Mikael Strömberg kämpat med skrivkramp, inspirationen saknas. Från ingenstans kommer ett ord - Pestkung och Mikael börjar söka svar på vad det ordet betyder. Utifrån detta ord kommer historien till där både Mikael själv och andra kända personer ingår i bokens story.

Jag är normalt en typisk feelgood läsare och älskar den typen av böcker. När jag fick förfrågan att läsa denna bok så var det något som väckte min nyfiken och som lockade mig att kasta mig över en helt annan typ av genre. Det här är en välskriven och för mig en lite annorlunda bok. Jag kastas fram och tillbaks och frågar mig är detta verklighet? Eller Fiktion? Det är ett gränsland och balansgången för mig som läsare är hårfin och det är skickligt skrivet av författaren att få mig att tvivla och undra. Till en början hade jag lite svårt att få grepp och komma in i boken men det vänder. Jag gillar att författaren blandar in sig själv och andra kända personer i storyn. Jag fascineras av denna historia som är både kuslig, mystisk och lite kittlande.

Spännande, fascinerande och suggestiv!

💜WoW vilken annorlunda Spännande Ljudbok
jag satt som på nålar & jag
gillade det jag lyssnade på
så av mig så blir det helt klart
Full pott
💜💜💜💜💜 av 5st💜

Monica Bäckelin

2022-06-03

En annorlunda bok.
Mystisk, kuslig och ruskig.

Marianne Skoglund

2022-05-12

Originellt och kul, särskilt när författaren väver in kända svenskar och låter dem berätta delar av historien. Men varför uttrycker sig alla berättarpersoner likadant? Det hade lyft berättelsen om man hade kunnat höra Jack Werners och Fredrik Strages personligheter i ordval och uttryckssätt.

Malin Bredenberg

2022-04-27

bara ÄLSKAR denna bok. Kunde inte sluta lyssna.

2022-04-21

Betyg: 4 av 5 - 📚 - Den här boken, Pestkung, är den femte boken som jag läser av författaren Mikael Strömberg. Jag tycker mycket om hans sätt att skriva, med skräck och övernaturligt inblandat i vardagen. Hans bästa bok hittills, det tycker jag att hans debutbok är, Vätten. Men alla hans böcker är bra. Och den här boken var inget undantag, för jag tyckte att även den var mycket bra. Lite annorlunda skriven, för boken är uppbyggd som en dokumentär bok, trots att den är fiction. Välskriven, spännande, otäck, och bra. Och jag kan helt klart rekommendera den.