Pestens år. Döden i Stockholm 1710

Västerbro, Magnus

1710. Mitt under brinnande krig riktade liemannen ett fruktansvärt hugg mot Sverige. På kort tid dog nära hälften av Stockholms befolkning i pesten. Undergången tycktes nära.Pestens år är en fängslande berättelse om döden och staden. Hur farsoten slog till bara ett år efter det stora nederlaget vid Poltava. Hur den skräckinjagande epidemin spred sig bland Stockholms gator och gränder, för att därefter ta sig vidare ut i landet.Vetenskapsjournalisten Magnus Västerbro skildrar hur Stockholms invånare ställdes inför en katastrof av ofattbara proportioner. Hur reagerade de enskilda människorna? Vilket ansvar tog myndigheterna? Och hur bidrog pesten till den svenska stormaktens undergång?Pestens år är berättelsen om en central men ändå bortglömd period i Sveriges historia.

Monica Carlsson

2020-12-20

En mycket intressant och lättlyssnad bok.

Carina Lindblad

2018-06-17

Jätte intressant! Mycket bra uppläsare!

Nerdy Books

2018-06-10

Intressant bok om både livet i Stockholm under pestutbrottet 1710 men också hur kulturen såg ut. Hur såg man på människor ur olika klasser? Hur såg vetenskapen på pesten och hur skiljer sig den ifrån den religiösa synvinkeln (om alls)? Vad händer med ett land efter många år av ständiga krig? Hur många dog egentligen och vilka åtgärder tog man för att få stopp på spridningen? Allt detta och mycket mer tar den här boken upp. Lättläst och bra!

Myckeyt bra bok.
Rekommenderas 🤭

Susanne Edén

2018-04-10

Intressant och skrämmande skildring av det sista pestutbrottet i Stockholm 1710. Intressant koppling till synen på stormaktens framväxt och fall, med paralleller till dagens samhälle.