Pestblommor

Strandberg, Mats

| 2023

Jag ska bertta hur det var den dr hsten.Jag tnker brja med den strsta hemligheten av alla.Jag ska erknna det vrsta av allt:Jag ville bara att hon skulle sluta skrika.Det r hsten 1710 och pesten brer ut sina svarta vingar ver Stockholm. Magdalena och hennes lillasyster Ebba tvingas flytta frn huvudstaden nr deras mor dr i den fruktade sjukdomen. De ska bo p Svartdamm slott, hos en moster de aldrig trffat.Slottet r vackert, men rummen str tomma och det finns knappt ngot tjnstefolk kvar. Det r bara brjan p mysterierna. Varfr verkar moster Katarina hata Magdalena? Vem r den skrmmande prsten, som kommer till slottet varje vecka? Och varfr fr Magdalena inte trffa Katarinas styvson, eller ens stlla frgor om honom?Pestblommor r en vacker och kuslig berttelse om frbjuden krlek och mrka hemligheter ur det...

Mast Strandberg har trollbundit igen. "Pestblommor" r verkligen en bok dr man slits med ifrn frsta sidan och drefter r det svrt att lgga ifrn sig boken innan den ntt sitt slut. Eftersom det r en ungdomsroman har den ett vldigt enkelt upplgg med korta kapitel som man slukar i ett svep och d man lst ut ett kapitel r man s spnd infr fortsttningen att man mste lsa ett kapitel till. Jag hade som sagt svrt att lgga ifrn mig boken och lste ut den bara p ngra dagar. Det r en vldigt vacker historia som r ltt att ta till sig och slutet bjuder p en del verraskande twistar som gr att bokens helhet frvandlas till ngot helt ovntat som man inte helt p frhand hade kunna ana. Jag kan rekommendera boken "Pestblommor" svl till vuxna som till den mlgrupp den riktar sig t.

Gullis lstips

2024-02-19

"Pestblommor" r en gotisk skrcksaga som utspelar sig under pestens tid p 1700-talet. Berttelsen kretsar kring frbjuden krlek, skrck, systerskap, vnskap, mrka hemligheter och ond brd dd.

Genom att lsa "Pestblommor" har jag upplevt en knslomssig berg-och-dalbana av ilska, frustration, sorg, hopp och gldje.

Frfattaren Mats Strandberg har skapat en vlskriven intrig som kompletteras av gripande illustrationer av Elin Sandstrm, vilka bidrar till att frstrka stmningen och locka lsare i alla ldrar med sitt lockande bokomslag.

"Pestblommor" pminner om klassiska verk av frfattare som Maria Gripe, med dess realism, spnning och mystik.

Mats Strandberg har n en gng lyckats skapa en ungdomsbok med en fngslande handling som tar lsaren med p en resa till det frflutna. Genom att vva samman historiska hndelser med en kuslig berttelse och mrka hemligheter har frfattaren skapat en komplex och engagerande berttelse. Karaktrerna r trovrdiga och minnesvrda, vilket gr det ltt fr lsaren att knna med dem och frlora sig i deras vrld.

Boken r lmplig fr bde individuell lsning och hglsning fr ldrarna 12 till 15 r, men fungerar ven att lsas av vuxna.

Till boken finns ven en tillhrande lrarhandledning, med bland annat lsfrstelsefrgor.

Ta del av den fullstndiga bokrecensionen via Gullis lstips blogginlgg.

2024-01-23

Betyg: 4 av 5 - 📚 - Jag har lst nstan alla bcker som frfattaren Mats Strandberg har skrivit, bde vuxenbckerna och ungdomsbckerna. Den hr boken riktar sig till barn/ungdomar i ldersgruppen 12-15 r. Men jag tycker definitivt att den kan lsas lika vl av vuxna. Jag tycker i alla fall att boken var riktigt bra, och jag kan absolut rekommendera den. Jag lyssnade p boken, som var bra inlst av Ana Gil de Melo Nascimento.

Marianne Skoglund

2023-12-25

Sjukt snyggt omslag men det var kanske det bsta med boken.

Fantastisk!