Persuasion

Austen, Jane

| 1994

At twenty-seven, Anne Elliot is no longer young and has few romantic prospects. Eight years earlier, she had been persuaded by her friend Lady Russell to break off her engagement to Frederick Wentworth, a handsome naval captain with neither fortune nor rank. What happens when they encounter each other again is movingly told in Jane Austen's last completed novel. Set in the fashionable societies of Lyme Regis and Bath, "Persuasion" is a brilliant satire of vanity and pretension, but, above all, it is a love story tinged with the heartache of missed opportunities.

Sanna Carlborg

2017-07-02

Detta är den tredje roman jag läst av Austen. Det är mysigt, och jag gillar inblicken man får i (den lågadliga) kvinnans liv för 200 år sedan. Tiden blir levande. Men hade man inte klassificerat merparten av hennes böcker som Harlequin om de kommit ut idag? Alla dessa enkla, rätt förutsägbara romantiska handlingar...

Den här boken handlar i alla fall om 27-åriga Anne Elliot som tappat all sin ungdomliga charm sedan hon övertalats att bryta sin förlovning med en viss Mr Wentworth som 19-åring. Ödet vill dock att deras vägar ska korsas igen.

Emma Björklund

2015-08-29

Jag bara älskar Jane Austen. Hennes böcker och filmatiseringar blir aldrig tråkiga.

Nikolaj T

2015-07-27

'Läsningen hade han inte tagit någon skada av.'

Sofia Grundtman

2015-07-21

'I ungdomen hade hon tvingats visa klokhet, när hon blev äldre lärde hon sig romantik - den naturliga följden av en onaturlig början.'

2014-12-20

Denna var helt okej

Artur Foxander

2014-08-11

Jag vet inte riktigt vad jag förväntade mig, men definitivt någonting annat än renodlat skvaller och platta oföränderliga, hycklande karaktärer som med dagens mått mätt med all säkerhet skulle klassas som känslomässigt störda.

Blev så deprimerad av den här romanen. Under denna epok levde den stora majoriteten av världens befolkning av svår fattigdom - bara för att några få utvalda skulle spendera hela dagarna med att diskuttera sin börd och aktivt försöka undertrycka alla sina känslor.

Jo, den är välskriven, men berörde mig verkligen på helt fel sätt.

Emma Fägerlind

2014-01-22

Jane Austen gör mig verkligen aldrig besviken. Enough said.

Sara Johansson

2013-11-21

Boken fick extra bra poäng för att ja kan storyn o de är en Austen bok. Men min svenska översättning va rätt svårt att hänga med i så de va lite tråkigt när den annars är så bra.

Per Englund

2013-07-17

Måste erkänna att jag bara läste hälften, men jag orkade inte med resten helt enkelt.

Linnea Lindström

2012-03-08

Min Austen-favorit

Sofia Alf

2010-09-30

Min absolut favorit när det kommer till Austens handlingar, karaktärer och kärleksteman!

Sofia Åkerberg

2009-11-13

Trevlig, men ingen av Austens bästa enligt min mening. Stilen har hon verkligen förfinat till skön konst, den ironiska distansen sitter som hand i handsken, men plotten engagagerar inte riktigt. Möjligen för att man aldrig får något riktigt grepp om Frederick Wentworth. Man ser honom enbart genom Anne Elliotts ögon, och där är han så perfekt att han mest av allt framstår som rätt trist. Å andra sidan framstår det som om Anne inte har så där värst många friare att välja mellan.

Kjerstin Vogel

2009-11-03

Absolut. Hon skriver så bra som få. Jag kan läsa om hennes böcker flera gånger, allihop.

Johanna Andréasson

2009-09-06