PERSEPOLIS 2

Satrapi, Marjane

| 2004

In its depiction of the universal trials of adolescent life and growing into adulthood - here compounded by being an outsider both abroad and at home, and by living in a state where you have no right to show your hair, wear make-up, run in public, date, or question authority - it's raw, honest, and incredibly illuminating.

Björn Belfrage

2022-05-16

En gripande berättelse om människors svårigheter att anpassa sig i mullornas Iran. Ett ovanligt grepp att skriva en självbiografisk roman i serieform. Mycket läsvärd.

Spännande och lärorik men mycket politik o historia som är svår å hålla reda på så det blir lite snurrigt i mellan åt.

Erika Granholm

2015-07-08

Jag gillar verkligen den här boken. Mixen mellan uppväxt och politik är perfekt, och eftersom Satrapi inte väjer för självkritik eller att se dem hon älskar på samma sätt, blir den väldigt personlig och engagerande.

Natalie Nordström

2014-06-06

Jag rekommenderar alla att läsa denna bok. Helt fantastisk är den. Marjane berättar hur hennes barndom och uppväxt såg ut och hur den präglades av krig och ett Iran under förändring. Det är inte ofta jag fäller tårar när jag läser böcker men här gick det inte att hålla tillbaka! Både underhållande och sorglig. Jag kommer inte glömma denna berättelse i första taget. Läs!

Therese Lindmark

2013-04-12

Fanstastisk uväxtskildring från 80-talets Iran om krig och frihetskämpar. Att gå från barhuvat till att inte kunna springa till bussen för att ens bak rör sig på ett oanständigt sätt. Om att trotsa regimen och det ständiga sökandet efter kärlek. Streckläsning är att vänta!

Anna Lindström

2012-04-22

Wow! Som hon ritar! Otroligt uttrycksfullt. Mycket bra.

Kamali 

2011-10-26

Rolig, sorglig, uppkäftig berättelse om Marjane, från ung flicka till vuxen kvinna, om hennes liv i ett kaotiskt Iran. Lättbegripligt för den som vill få en light introduktion till den Iranska historien.

Kamali 

2011-10-25

Hemskt, sorgligt, skrattretande och gripande om hur en flickas liv tedde sig i Teheran, under tidiga 80-talet, då kriget mot Irak bröt ut.

Teresa Edberg

2010-12-05

Starkt och bra.

Ciccis bokblogg

2010-04-01

Boken handlar om Marjane själv. När Marjane är tio år segrar ”Den islamiska revolutionen” och livet förändras i Iran. Hon måste nu bära sjal och får inte gå i skolan tillsammans med pojkar längre. Detta är bara början på boken, sen får vi följa hennes uppväxt i Iran, de ensamma åren som tonåring i Österrike och återkomsten till hemlandet. Bilderna i boken är enkla, tydliga och samtidigt känslosamma.