Persepolis

| 2003

Flag from de

Bjrn Belfrage

2022-05-16

En gripande berttelse om mnniskors svrigheter att anpassa sig i mullornas Iran. Ett ovanligt grepp att skriva en sjlvbiografisk roman i serieform. Mycket lsvrd.

Spnnande och lrorik men mycket politik o historia som r svr hlla reda p s det blir lite snurrigt i mellan t.

Erika Granholm

2015-07-08

Jag gillar verkligen den hr boken. Mixen mellan uppvxt och politik r perfekt, och eftersom Satrapi inte vjer fr sjlvkritik eller att se dem hon lskar p samma stt, blir den vldigt personlig och engagerande.

Natalie Nordstrm

2014-06-06

Jag rekommenderar alla att lsa denna bok. Helt fantastisk r den. Marjane berttar hur hennes barndom och uppvxt sg ut och hur den prglades av krig och ett Iran under frndring. Det r inte ofta jag fller trar nr jag lser bcker men hr gick det inte att hlla tillbaka! Bde underhllande och sorglig. Jag kommer inte glmma denna berttelse i frsta taget. Ls!

Therese Lindmark

2013-04-12

Fanstastisk uvxtskildring frn 80-talets Iran om krig och frihetskmpar. Att g frn barhuvat till att inte kunna springa till bussen fr att ens bak rr sig p ett oanstndigt stt. Om att trotsa regimen och det stndiga skandet efter krlek. Strecklsning r att vnta!

Anna Lindstrm

2012-04-22

Wow! Som hon ritar! Otroligt uttrycksfullt. Mycket bra.

Kamali 

2011-10-26

Rolig, sorglig, uppkftig berttelse om Marjane, frn ung flicka till vuxen kvinna, om hennes liv i ett kaotiskt Iran. Lttbegripligt fr den som vill f en light introduktion till den Iranska historien.

Kamali 

2011-10-25

Hemskt, sorgligt, skrattretande och gripande om hur en flickas liv tedde sig i Teheran, under tidiga 80-talet, d kriget mot Irak brt ut.

Teresa Edberg

2010-12-05

Starkt och bra.

Ciccis bokblogg

2010-04-01

Boken handlar om Marjane sjlv. Nr Marjane r tio r segrar Den islamiska revolutionen och livet frndras i Iran. Hon mste nu bra sjal och fr inte g i skolan tillsammans med pojkar lngre. Detta r bara brjan p boken, sen fr vi flja hennes uppvxt i Iran, de ensamma ren som tonring i sterrike och terkomsten till hemlandet. Bilderna i boken r enkla, tydliga och samtidigt knslosamma.