Perhe

Palkitun rikostoimittajan silmiä avaava kirja ruotsalaisesta ongelmalähiöstä Toimittaja Johanna Bäckström Lerneby on seurannut yli vuosikymmenen göteborgilaista Al Asimin sukua, joka on hallinnut 50 000 asukkaan lähiötä vuosia. Suuren Journalistipalkinnon 2020 voittaneessa, silmiä avaavassa reportaasissa lukija saa tutustua niin Al Asimeihin kuin heidän teoistaan kärsiviin asukkaisiinkin. Bäckström Lerneby kuvaa, miten aina on niitä, jotka ovat valmiita ottamaan vallan yhteiskunnan hylkäämissä paikoissa ja jakamaan omaa oikeutta. Hän kertoo, mitä tapahtuu, kun ruotsalaisviranomaiset tarttuvat yhteistuumin toimeen kukistaakseen rinnakkaisyhteiskunnan rikolliset toimet.

Maria Myrberg

2022-01-31

Helt ok dokumentär.

Nicklas Björk

2021-10-26

En välskrivet och mycket skrämmande läsning om hur en kriminell familj tar mer makt i samhället.

Även om det blir en aning snurrigt med alla namn som figureras i boken, så är det ändå tydlig och modig beskrivning om maffiafamiljens huvudkaraktärer och deras brott. Vidare får vi som läsare även följa hur polis och andra relevanta myndigheters kämpar för att begränsa familjens makt.

FAMILJEN väcker starka känslor. Jag lider med de oskyldiga som drabbas och jag blir förbannad över respektlösheten mot lag och ordning. Det här en bok som borde vara varje politikers skyldighet att läsa, för detta är ett samhällsproblem som inte får växa.

Anna Kreissl

2020-12-08

Intressant men svårt att hänga med i alla olika händelser med olika namn. Tänkt ofta på att författaren är modig som skriver om detta och hur galet det är att Sverige inte kan komma åt kriminaliteten på ett bättre sätt. Familjen porträtteras som människor bakom handlingarna vilken är fint.

Gunilla Norström

2020-12-01

Boken är välskriven repotagebok, men mitt låga betyg beror på att jag är kluven till att "marknadsföra" kriminaliteten som är ett stort problem i vårt samhälle, även om många inte ser det.
Jag förstår att det kan vara intressant att få en inblick, men ändå känner jag att boken ockxå kan inspirera unga att vara en del i detta paralella samhälle. Inte alla unga, men dock de som står med ett ben i varje samhälle.
Familjen får här gratis reklam för sin verksamhet och det gillar jag inte riktigt

Ann-Sofi Burström

2020-11-07

Grundlig och trovärdig bok och modig författare

Angie J

2020-11-07

Intressant och välskriven reportagebok om ett mycket viktigt ämne.

Anna Ericsson

2020-10-30

Intressant och modig!

Bobbo

2020-10-25

Läsvärd.

Väldigt välskriven och intressant reportagebok. Sen kan jag inte låta bli och undra hur författaren vågade skriva denna bok?!

Julia Gedin

2020-10-01

Spännande och intressant. Men saknar lite problematisering och sen är det en väldans massa upprepningar.

Maria

2020-08-13

Väldigt intressant ämne men tycker ibland att boken saknar riktning.

Sofi Lindberg

2020-07-24

Mycket viktig bok

Henrik Johansson

2020-07-15

Skrämmande läsning men intressant. Tycker den beskriver lösningarna bra.