PERDIDO STREET STATION

Miville, China

| 2000

The metropolis of New Crobuzon sprawls at the centre of its own bewildering world. Humans and mutants and arcane races throng in the gloom beneath its chimneys. A stranger has come, with a pocketfull of gold and an impossible demand, and soon the city is to be gripped by an alien terror.

Karin Waller

2009-04-24

Perdido Street Station r den frsta boken som utspelar sig i New Crobuzon, en av de mrkligaste av fiktiva stder. Det r som en blandning av urban fantasy, klassisk high fantasy och steampunk. Vi har analytical engines och blunder-busses, vi har tyranniska politiker och desperata rttighetskmpar, vi har magiker och vi har definitivt monster.

Mnga olika folkslag lever i New Crobuzon: utver mnniskor de amfibiska Vodyanoi (jfr slavisk mytologi), de insektshvdade Khepri (jfr egyptisk mytologi), de bevingade Garuda (jfr hinduisk mytologi), och kaktusfolket. Och Remade - brottslingar som dmts till att "byggas om" genom bio-thaumaturgy: med modifierade kroppsdelar eller inplanterade delar av djur eller maskiner. (Samt, som jag nmnt tidigare, poststrukturalistiska spindlar.) ven staden sjlv r nstan organisk, och/eller magisk, med mnga dimensioner lurande under ytan.

Huvudpersonen (mer eller mindre) i Perdido Street Station r den oortodoxe forskaren Isaac der Grimnebulin. Fr att frenkla markant: han fr ett uppdrag som fr mycket vrre fljder n han anat. Fljder i stil med fullstndigt revolutionerande vetenskapliga upptckter, blodtrst frn myndigheters och gangstrars hll, och jo, ett gng ostoppbara monster som slpps lsa fr att mardrmshrja New Crobuzon.

Det mrks litet grann att Perdido Street Station r yngre n den senare boken Iron Council. Mivilles sprk r helt underbart snyggt, men hr finns det en del kvisthl som skulle ha kunnat sltas ut av en redaktr, framfr allt en hel del upprepningar. Iron Council r ocks mer sjlvsker om den magisk-skitiga vrlden Bas-Lag; Perdido Street Station r vldigt fascinerad av sin skapelse (fullt frsteligt fr all del!) och kan inte alltid hlla ett fast grepp om vrlden, och drar ibland ut i fr lnga beskrivningar. Men - om man har tlamodet s r den Bra.

Hyllor i Det Stora Biblioteket: Just because youre paranoid. - Den vidunderliga krleken. - In Wonderland, Neverland, Fantasia, Nangijala & Faerie. - Come fly away. - Somebodys gonna get their head kicked in tonite. - Aux armes, citoyens!. - Vetenskap?. - Monsterboken. ... och den str med tminstone ngra sidor p flesta av de andra hyllorna ocks...