Percy Jackson - född till hjälte

Riordan, Rick

| 2005

Tänk om de gamla grekiska gudarna skulle vara levande och promenera runt på gatorna som du och jag? Tänk om de fortfarande träffade och blev förälskade i vanliga dödliga människor och dessutom fick barn med dem ? som Jason och Herkules?Tänk om du var ett av de barnen?Möt Percy Jackson, som upptäcker att han faktiskt är född till att vara något mer än en vanlig människa? Han är född till hjälte!Med hjälp av en satyr och Atenas dotter, färdas Percy över hela Amerika i sin jakt på tjuven som stulit det ursprungliga massförstörelsevapnet, Zeus åskvigg. På sin väg möter han diverse mytologiska fiender som på olika sätt försöker att stoppa honom.Rick Riordan är lärare i San Fransisco, och har blivit belönad med Master Teacher Award. Även som deckarförfattare har han vunnit otaliga priser, han har vunnit USA:s tre största utmärkelser the Edgar, the Shamus och the Anthony. Detta är hans...

Agnes

2019-01-04

En okej bok. Spännande och välskriven.

Angelika G

2018-10-16

Spännande bok, tyckte verkligen om den. I vissa stunder kändes som att karaktärerna var lite för barnsliga men berättelsen var ändå otroligt bra.

W

Wilma Arvidsson

2018-06-05

Spännande serie! Roligt att läsa om man redan från början var lite intresserad av grekisk mytologi.

Maja Hallgren

2017-07-25

Väldigt spännande! Jag älskar serien!

Henrik Fogelberg

2017-03-09

Min 12-åriga dotter tjatade om att jag skulle läsa den och hon hade rätt! Jag hade var sig hört talas om boken eller författaren tidigare, så det var en positiv överraskning. Tydligen har Riordan skrivit hur många ungdomsböcker som helst.

Det är svår att undvika en jämförelse med Harry Potter: 12-årig kille som alltid känt sig udda och utanför. Det visar sig att han har god anledning eftersom han inte är en vanlig människa utan en halvgud. Han trillar in i en annorlunda parallellvärld där allting är upp-och ner och snart är det dags för honom att rädda världen. Fantasin och blandningen är på samma nivå som i Harry Potter, men jag tycker nog att JK Rowling är en bättre författare. Karaktärerna i hennes böcker är mer levande för mig och språket mer varierat. Men underhållande är den! Jag kommer nästan säkert att klämma någon bok till av honom innan året ät slut.

Anna Lindström

2015-07-09

Yngsta dottern rekommenderade och den är verkligen riktigt spännadne och underhållande. Jag måste läsa resten i serien nu :)

Therese Östman

2014-06-26

Jag gillar filmen, men boken tycker jag är inte är riktigt så bra. De skiljer dig från varandra ganska mycket. Började med att läsa noggrant men sen tyckte jag den blev ganska tråkig och ögnade igenom den. Betyg: 3

Linnea Lofjärd

2013-04-17

Visst, böckerna är ämnade för yngre barn/ungdomar, men väldigt bra och underhållande för oss äldre också ;)

Helt underbar serie, en av mina absoluta favoriter!

Marianne Skoglund

2012-10-03

Underbar bok! Percy Jacksons dyslexi, adhd och oräkneliga relegeringar har en naturlig förklaring: han är son till någon av de grekiska gudarna. men vem? I Halvblodslägret träffar han likasinnade, och får snart ge sig ut på ett farofyllt uppdrag där många figurer ur den grekiska mytologin lurar, dock i förklädnad. Den som kan sin grekiska mytologi har en härlig läsupplevelse framför sig, och den som inte kan den blir garanterat sugen på att läsa in sig på ämnet.

W

William Eriksson

2012-09-30

Den här boken är en fartfylld fantasy bok!!5/5

Moa Johansson

2012-03-25

Vi fick i uppgift att läsa två kapitel på två veckor i skolan i samband med en kurs, jag läste ut den på tre dagar. Ingen ny favoritbok, men den var väldigt underhållande och jag skulle absolut kunna tänka mig att läsa resten av böckerna i serien.

Flisan Granberg

2011-12-30

Underbar! Läst om flera gånger, och den har verkligen hjälpt mig med information om de grekiska gudarna till skolarbeten... ^w^

Simon S

2011-10-27

Inte alltid ett bra språk i boken, men det kan bero på översättningen. Lättläst men en underbar historia. Slukade boken och ska genast börja på nästa del! :)

Iris Eriksson

2011-06-24

Jag tyckte att den var bra! det var iaf en sådan bok som jag inte vill sluta läsa!

den här var bra

Josefine D

2010-05-20

Detta är en kopia av harry potter, men en bra sådan:) jag klagar inte, boken var bra och var mycket lättläst, avslappnande och underhållande läsning:)

2010-01-10

12-åringens betyg.