Pepparkakshuset

Gerhardsen, Carin

| 2008

En mndag i november, klockan r fyra, det mrknar och blt sn faller ver Stockholm. Mannen stter sig tillrtta i tunnelbanan med sin kvllstidning. Nr han ser alla trista, grbleka ansikten runt omkring knner han sig tillfreds. Han r ju sjlv framgngsrik, lyckligt gift och far till tre barn. Allt kan bara bli bttre. I fnstret ser han spegelbilden av en luggsliten typ som verkar stirra p honom. Syns det utanp att han r lycklig? Str det? I s fall kan han leva med det. Tget bromsar in, mannen gr sig beredd att stiga av. Han mrker inte att den dystra figuren reser sig ocks han. P kort tid intrffar flera bestialiska mord i Mellansverige. Nr kriminalkommissarie Conny Sjberg vid Hammarbypolisen brjar ana att de hr ihop blir han iskall inombords. Det finns en mnniska drute vars drivkrafter r mycket personliga och som inte kommer att backa undan fr ngot....

Marlne S

2016-04-26

Mycket bra!

Jan Banan

2015-08-24

Vlskriven och enkel med en liten tvist p slutet. Ngot bttre n Mamma, pappa barn.

Jenny Stark

2015-07-19

Frsta delen i Hammarbyserien gr ingen besviken!

Lilian Lidforss

2015-05-08

Bra och spnnande bok, och vilken bra upplsning!/Lilian

Maria Linder

2014-07-09

Borde ha lsts i november/december fr rtta knslan (istllet fr p stranden i juli).
Riktigt bra berttande sprk, vlformulerade karaktrsbeskrivningar som gr att man snabbt lr knna karaktrerna och en mycket god struktur p denna debutroman. Hg spnningsfaktor! Blev riktigt grundlurad, alltid roligt nr man lser en deckare :)

Anna Jensen

2014-05-31

Hemska och intressanta mord! Intelikaspnnande som del tv (som jag rkade lsa frst)

Maria Svedman

2013-06-26

Sorglig men spnnande. Man bde frstr och avskyr det som hnder. Och man bde tycker synd om och tycker rtt t dem nr offren blir stllda mot vggen.

2013-06-08

En vldigt spnnande bladvndare, helt olik Lckbergs trkiga fnbcker! Utmrkt upplsning av Rachel Mohlin!

2013-06-08

S mnga har pratat s vl s lnge om den hr boken och nu var det allts dags fr mig att lsa den. Det var med lite oro som jag brjade lsningen, men i det stora hela s behvde jag inte vara orolig. Ls mer p http://bokslut.blogspot.se/2013/06/pepparkakshuset-av-carin-gerhardsen.html

Lena Skld

2013-03-31

Otroligt bra skrivet

Jennie Arwin

2013-03-04

r egentligen inte s mycket fr deckare men denna gillade jag. Intressant persongalleri och man kan ju inte annat n gilla Conny!

harriet karlsson

2012-12-18

Emma Martincic

2012-07-22

Mycket bra och spnnande lsning.

Nja , den r inte vrd en 5:a som s mnga sagt. Men en klar 4 tycker jag.

2012-03-30

Fr mycket offermentalitet. Bde bland de som mobbade och blev mobbade. Tyck synd om mej knsla. Visst r det hemskt med mobbing men hr var de fr mnga.D kan man hellre lsa en dokumentr om vad som kan hnda barn vid mobbing.
Tyckte inte heller att den var spnnande. Hennes senare bcker r bttre.

Carina Olsson

2012-03-29

Klart lsvrt, ser fram emot de andra delarna i i Hammarbyserien.
Rekommenderas.

Carina Svensson

2012-03-06

h, vad jag gillade att lsa denna spnnande bok! Kom verkligen karraktrerna nra och kunde leva mig in i handlingen.

Caroline Karlsson

2012-02-09

Oerhrt spnnande och mycket vlskrivet!

Anita H

2012-02-07

Inlsningen var jobbig att lyssna p.
Storyn var lite tunn.

Therese Simar

2011-12-01

Spnnande s det frslr!

Lena L

2011-10-09

Dligt och hafsigt skriven. Vntade mig mycket mera pga baksidestexten.

Lena A

2011-08-27

Strcklste p semestern, de tog 1 dag i solen.

kristina johansson

2011-07-17

Handlingen lmnar en inte orrd utan fr en att tnka lngt efter det att boken avslutats....

Lste ett kapitel, sen gick det inte mer! Tyckte den var dligt skriven.

Rasmusmatte .

2011-06-20

Lika spnnande som hennes andra bcker. En av de bsta frfattarinnor vi har just nu.

Karin Lundberg

2011-04-12

Helt ok av typen "vanlig" svensk deckare.

se Bandling

2011-03-02

Vldigt spnnande bok. Jttebra

Ann Simonsson

2011-01-05

Att barn kan vara stygga ..men s hr?
Gillar boken nd.

Toppenbra

Annelie S

2010-11-08

Spnnande!! Mycket bra upplsning av Rachel Molin. Ska genast ge mg i kast med del 2 i Hammarbyserien.

Conny J

2010-10-16

Till viss del ngot nytt i den svenska deckaren och till viss del samma tjat som Jungstedt och Lckberg och co. Kommer dock f en chans till fr jag tycker det nya, som r svrt att stta fingret p vad det var, var lite spnnande... Mamma Pappa Barn inom kort...

2010-08-01

Ojojoj, hr hnder det saker! S bra!

Kristina Simar

2010-07-27

Recension av Carin Gerhardsens bok Pepparkakshuset

Boken r utgiven av Ordfront frlag och innehller 324 sidor.

Carin Gerhardsen r fdd 1963 och uppvuxen i Katrineholm, men r numera bosatt i Stockholm. Hon r matematiker och tidigare varit verksam inom IT-branschen. Pepparkakshuset r hennes debut som deckarfrfattare och den frsta delen i Hammarbyserien. Carin Gerhardsen har tidigare kommit ut med romanen P flykt frn tiden (Wiken)

Handling: Det r en vanlig mndag i november, klockan r ca 16, det brjar mrkna och blt sn faller ver Stockholm.
En man stter sig tillrtta i tunnelbanan fr att lsa sin kvllstidning. Han tittar sig omkring och ser trista och grblanka ansikten framfr sig, d knner han sig sjlv tillfreds med sig sjlv, han r lyckligt gift och far till tre underbara barn. I fnstret ser han spegelbilden av en dyster och luggsliten typ som verkar titta p honom. Ser mannen att han r lycklig och str det kanske mannen?
Tget bromsar in, mannen reser sig och gr av. Han mrker inte att den dystra mannen fljer efter honom.

P en kort tid intrffar flera bestialiska mord i Mellansverige. Det blir kommissarie Conny Sjberg och hans kollegor vid Hammarbypolisen som fr ta han om fallen. Varfr blev just dessa mnniskor mrdade? Ingen av dem verkade ha ngra fiender, och vad har den pensionerade frskolelraren med det hela att gra? Nr Conny efter mycket om och men brja ana hur allt hnger ihop blir han alldeles kall inombords. Dr ute finns en mnniska som av personliga skl inte drar sig fr att mrda p de mest bestialiska stt.
Parallellt med polisens jakt p mrdaren, fr man lsa mrdarens dagbok om hur och varfr just dessa mnniskor mrdades.

En riktigt lyckad deckare. Jag lste Carin Gerhardsens sista bok Vyssan Lull fre denna. Eftersom jag tyckte att den var s bra ville jag lsa denna s fort som mjligt, jag var s nyfiken fr den fick s mycket uppmrksamhet nr den kom ut. Frfattaren skriver fngslande och underhllande. Det hnder nya saker hela tiden och givetvis r ven denna en strcklsarbok. Den r lttlst och r en riktig bra sommarlsningsbok. Ls den!

Betyg 4/5 Kristina Simar lektr/bokrecensent

Mia Dahlstrand

2010-05-12

2010-05-09
Barn r inte alltid snlla. Det r de vuxnas ansvar att fnga upp det. Vad kan hnda annars? Vldigt bra bok som beskriver dagens aktuella samhlle.

Anette B

2010-04-22

Blev lite irriterad den "perfekta" kommissariefamiljen men boken tog sig p slutet och jag brjade genast p uppfljaren Mamma, pappa, barn

Christer Strandberg

2010-04-12

Rachel Molin ska INTE lsa in ljudbcker. Hennes inandningar r mycket strande !

Elisabeth J

2010-04-08

Riktigt spnnande och det r svrt att sluta lsa den.

Lilian Boquist

2009-12-22

Betyget blir smre n det borde ha varit d upplsarens inandningar hrs hela tiden och man fr anstrnga sig fr att tnka bort det. Antar att det tminstone blivit en trea med en annan upplsare.n Rachel Mohlin lst om det inte r upptagningen det r fel p. S jag rekommenderar att du lser den sjlv istllet fr att lyssna p den.

Anne-Lie Mnsson

2009-11-09

Katrineholm - min hemstad. Det kndes som om jag kom tillbaka till den stad jag vxte upp i. Smstadens trngsynthet och intolerans infr oliktnkande. Boken har ett starkt socialt budskap, hur mobbning bland barn i 6-rs ldern formar en mnniska och vilka drastiska yttringar det kan ta i vuxen lder.

Elin Ahlgren

2009-09-19

Underhllning fr stunden.

Maria Larsson

2009-08-28

Att man har svrt att lgga ifrn sig en bok r ett gott tecken p att den r lsvrd. "Pepparkakshuset" av Carin Gerhardsen r inte den bsta spnningsroman jag har lst - men dremot r det en mycket lyckad och lovande start av deckardebutanten.

Redan frn frsta sidan fngar Gerhardsen lsaren intresse och bibehller bde det hga tempot i texten och spnningen till slutet.
Dessutom fr man sig som lsare en tankestllare - boken ger en r och brutal skildring av mobbningens effekter och sren offren tillfogats.

Det enda som drar ner mitt betyg lite r att bihistorierna - om kriminalkommisarie Conny Sjbergs prktiga hemfrhllanden med fem barn och en mycket frstende fru samt hans kvinnliga kollega Petra Westmans privata spaningar kring en misstnkt vldtkt - fr alldeles fr mycket utrymme. Styrkan i denna bok r intrigen kring morden och d blir bihistorierna ibland ett irriterande moment.

Jag rekommenderar deckarfantaster att lsa denna starka debut. Det bdar gott infr uppfljarna i den planerade Hammarbyserien. Jag ser redan fram emot att f lsa "Mamma, pappa, barn".

Maria Larsson

2009-08-28

Stark deckardebut som bjuder p tempo och spnning frn frsta sidan. Otck och gripande intrig.

Johanna Falkered

2009-08-28

Uppfljaren r bttre men denna r en god god start. Frscht med en ny frfattare.

Cicci Harstrm

2009-07-27

Det sker en rad vldsamma mord, med inslag av tortyr, runt om i sdra Sverige. Offren har ngot gemensamt, de r alla 44 r. Det r en otck historia som rullas upp fr lsaren. Ett av mordfallen blir ett fall fr Hammarbypolisen, dr vi bl.a. lra knna kriminalkommissarie Conny Sjberg och polisassistent Petra Westman. Vi fr ven flja dem vid sidan av polisarbetet. Frutom kriminalkommissarie s r Conny en fembarnspappa med allt vad det innebr. Petra misstnker att hon blivit vldtagen efter en kvll p krogen s hon har en egen liten underskning vid sidan om. Jag tycker boken var helt ok och jag kommer troligtvis att lsa fortsttningen nr den kommer ut.

Lotta Grafstrm

2009-06-13

Kanon bok, jag var fast! ett slut som man inte vntade sig,,

Karin Karlsson

2009-06-12

Denna boken r bra skriven och berttelsen hller hgt tempo hela tiden vilket gillas av mig. Den blir aldrig trkig och inte heller ltt att frutse slutet.