Pensionat Vidablicks gåta

Genar, Katarina

| 2011

Det finns en gåta på Vidablick och katten har svaret! Om det inte hade varit för katten hade hon aldrig hittat till det förfallna gamla pensionatet vid havet och då hade Amandas gåta aldrig blivit löst. Dåtid och nutid flätas samman i Katarina Genars mystiskt spännande vardagsberättelse i bästa Maria Gripe-stil. Det är tidig sommarmorgon och Saga väcks av sin storasyster Bea. Bea har fått nog av att föräldrarna hela tiden bråkar med henne, hon tänker dra nu, till stan. Saga lovar att inte berätta. Sommarlov och ingenting blev som det var tänkt ? Hemma är föräldrarna upprörda och på dagarna får Saga vara ensam. Men den lilla katten med de gyllene ögonen behöver i alla fall hennes hjälp! "Det är mjukt och fint berättat, sommarlovsluftigt och lagom gåtfullt. Nutiden i form av bortresta kamrater och föräldrar i karriären tränger sig på och förankrar historien i en igenkännlig...

Jenny Eriksson

2013-06-06

Lotta Berling

2012-04-03

4,5 Väldigt bra! Stämningsfull med bra språk, sommarkänsla, mystik och lite övernaturligt. Jag vill genast läsa Genars debut En hemlig vän.

Marianne Skoglund

2011-06-10

Lågmält om stora känslor. Får mig av någon anledning att tänka på Kyssa sammet av Sarah Waters.

Emelie Sundström

2011-04-19

Åh, vilken underbar bok! Den ger sommarkänslor ända ut i fingerspetsarna. Ett lagom farligt mysterium, perfekt för lata sommardagar!