Pelle Svanslös följer ett spår

Knutsson, Gösta

| 2017

Pelle Svanslös garnnystan har försvunnit, var kan det vara? Kanske bakom nästa flik? Följ med på en spännande jakt genom Uppsalas gränder i en ny pekbok om Pelle Svanslös och hans vänner.När Pelles garnnystan försvinner vill alla hjälpa till att följa garnet genom staden ? till och med Måns. Är nystanet hemma hos Maja? Eller i Gullans verkstad? Eller är det någon som har lånat det?? De fyra finurliga kattungarna anar redan vem det kan vara. Kan du gissa?Lyft på fliken och se!Gösta Knutssons älskade katter är tillbaka som pekboksfigurer i Ingrid Flygares finurliga text och illustrationer. Att tillsammans med en vuxen följa ledtråden över sidorna och in bakom flikarna är ett äventyr som alla små läsare kommer att vilja uppleva om och om igen. En mysig deckare för de minsta!

Detta är en urmysig bok för de yngsta barnen som introducerar barnet till Pelle Svanslös’s värld.
Ett garnnystan har försvunnit men lämnat ett utrullat garnspår som vi får följa.
Alltid roligt att få följa med fingret längs garnnystanets väg!
Under vägens gång stöter vi på olika karaktärer i Pelle Svanslös’s värld som namnges och introduceras för oss. Vi gillar speciellt mycket att elakingen Måns också deltar som alla andra och hjälper till i letandet.
Språket i boken är välskrivet för målgruppen, där vi också introduceras till olika begrepp som in, ut, i, bakom, minsta osv.
Också fint att boken avslutas med en fråga som stimulerar till boksamtal.

Jag har läst denna boken många gånger för min V som verkligen uppskattar den.
En mysig och välgjord bok för dom yngsta!