Pelivelka

Lönnaeus, Olle

| 2016

Flag from fi

Jonny Lilja on huumepoliisi. Ja peliaddikti. Yhdistelmä on mahdollisimman huono. Liian korkeilla panoksilla pelaamansa epäonnisen pokeri-illan jälkeen Jonny saa todeta olevansa jätti-mäisen summan velkaa jugoslavialaiselle mafiapomolle Ratko Jokovicille. Pelivelkaa hän lyhentää vuotamalla Jokovicille poliisin salaisia tietoja. Jonnyn elämä näyttää romahtaneen lopullisesti. Hän on pettänyt perheensä, kollegansa ja itsensä. Parin viinipullollisen turruttamana Jonny päättää tehdä lopun kaikesta. Itsemurha-aikeet raukeavat, kun Jonny rantametsikössä hirttoköyttä puun oksaan sovitellessaan huomaa kauempana puun juurella tytön, jonka ranteet on viilletty auki. Kuollut tyttö muistuttaa pelottavasti Jonnyn adoptiotytärtä Mariaa. Lisäksi Jonny tajuaa nähneensä tytön kohtalokkaana pokeri-iltanaan Jokovicin seurassa. Poliisi kirjaa tuntemattoman tytön kuoleman itsemurhaksi, mutta Ystadin poliisissa...

2015-08-19

Inte kul med en sådan huvudperson, en polis med kriminellt beteende som dessutom gör helt huvudlösa ingripanden. Slutläst av Lönnaeus för min del, i alla fall just nu.

Marita Ryen

2015-06-17

Betyg 3+. Lättläst och bra skriven. Inte så spännande.

Sussie S

2015-05-03

Helt ok men inte mer. Började bra men orkade inte hela vägen ut...

2015-03-09

Okej kriminalroman. Varken mer eller mindre.

Anna Johansson

2014-11-04

Boken började mycket spännande och lovande. När jag kommit lite mer än halvvägs så börjar historien bli tunnare och tunnare, och tempot sänks. Får inte mer än en knapp tre, för början av boken är en fyra, slutet av boken en tvåa.

Sigrid Damberg

2014-10-13

Blev precis klar med den den var fantastik!

Albert Hall

2014-10-13

Briljant bok! Spännande från början till slut!

Abraham Mouginot

2014-10-13

Olle Lönnaeus är en av Sveriges absolut vassaste deckarförfattare. Jonny Liljas Skuld är inget mindre än ett mästerverk i sin genre!

Thommy Stenström

2014-10-12

Ibland harman tur. Ett av årets impulsköp på bokmässan visar sig vara en fantastiskt bra bok.

Mycket spännande och välskriven. Hade jag inte varit tvungen att gå och jobba och andra sociala aktiviteter så hade jag inte lagt ifrån mig den.

Ja precis så bra är den.

En polis som är spelberoende förlorar en stor summa pengar till den undre värden. Hur får man ihop pengar snabbt och utan att poliskåren svärtas ner? Ja antingen tar man livet av sig eller också försöker man med all kraft att lösa sina skulder.

Fred Lind

2014-10-09

Har du väl satt igång kommer du inte kunna lägga den ifrån dig. Dramatik och spänning på hög nivå!