Peer Gynt

Ibsen, Henrik

| 1966

Flag from no

Peer Gynt utkom i 1867 og ble mottatt med bde begeistring og negativ kritikk. Med etterord av Thomas Hylland Eriksen. Siden den gang har stykket etablert seg som et nkkelstykke i norsk dramatikk. Peer Gynt og hans mor se lever i fattigslige kr. Men Peer er stolt og fortaper seg i skryt og dagdrm. Til slutt m han rmme bygda. Under flukten mter han en rekke skikkelser, ikke minst Den Grnkledde, Dovregubbens datter og Solveig, som han er forelsket i. Ja, tenke det; nske det; ville det med; - men gjre det! Nei; det skjnner jeg ikke. (Peer, tredje akt.)

Rebecka Nyman

2021-02-01

Jag har fr lnge sedan sett denna p teater och gillade den redan d. Att lyssna p den r inte att fredra; det blir lite hackigt med vem som sger vad. Pjsen spelades fr frsta gngen 1879. Det r intressant att lyssna p en pjs skriven d som handlar om en kvinna som bryter sig loss frn den typiska kvinnorollen. Jag tycker att Henrik Ibsen elegant skriver in vndningar. Det r en pjs som r aktuell att diskutera ven idag.

A. S

2017-02-27

Mycket har skrivits om innehllet och budskapet i denna pjs, men sjlv vill jag inte glmma bort dramaturgin. ven fast jag var beredd p att ngot ovntat skulle intrffa frsta gngen jag lste denna pjs blev jag nd tagen av vndningarna i de sista scenerna. Fantastiskt skickligt uppbyggt!

Historien knner alla till, s ska inte g nrmare in p den. En kvinna har levt ompysslad och skyddad, och inser frst alldeles fr sent hur litet hon har vetat om vrlden. I samband med detta inser hon ocks att det r hennes plikt som mnniska att kunna frst bde sig sjlv och det som finns utanfr henne.
Med andra ord, ett klassiskt Ibsen-tema.

Men det jag gillar r just hans stt att pvisa att det finns inga genvgar fr detta. Ingen kan lra dig, du mste lra dig sjlv. Och p den vgen mste man vandra ensam.

P detta vis tycker jag ocks att han p ett ack s enkelt stt besvarar mycket av den kritik som handlingen och dess huvudperson har ftt. Kritik ssom att Nora inte ger sin man en chans att ndra sig; att hon lmnar barnen till ngon som hon anser oduglig; att hon inte tagit ansvar ver sitt eget lrande tidigare; att hon ofrtjnt straffar ngon som bara ville henne vl etc.

Allt detta finns tydligt besvarat i dialogen mellan Nora och hennes man under de sista sidorna. Han var ingen idiot, Ibsen, och han bde frutsg och bemtte den kritiken i sjlva pjsens slut.

😞

Jonna

2011-09-19

Jag tycker den var sdr. Jag menar, jag har svrt att frestlla mig hur hispig man kan vara och avslja sig sjlv.

Josefine Ejebjrk

2011-03-07

Min favorit bland Ibsen, har bde lst boken, sett pjsen och sett TV versionen av den.

Elisabeth E

2010-10-01

Riktigt bra. Jag gillar Ibsens pjser.

Alex Nedstam

2009-06-17

En fantastisk samling.
Ls ett drama varje kvll och njut!

Alex Nedstam

2009-06-17

En fantastisk samling.
Ls ett drama varje kvll och njut!

Karin Waller

2009-04-13

men om ngon hade givit den unga Solvejg ett ex av Hes just not that into you s hade Peer ftt rdda sig sjlv.

Frslag p musik: Grieg, kanske?...