Pedro Páramo

Rulfo, Juan

| 1989

Romanen Pedro Páramo av den mexikanske författaren Juan Rulfo (1917-1986) brukar räknas som ett av den latinamerikanska litteraturens främsta och mest inflytelserika verk. Denna korta roman om Mexikos våldsamma 1900-talshistoria är jämte en novellsamling det enda litterära verk Juan Rulfo publicerade under sin livstid och den har starkt påverkat bland andra Gabriel García Márquez (inte minst i dennes Hundra år av ensamhet). Romanen skildrar hur en man reser till sin mors hemby för att där leta efter sin far, Pedro Páramo. Läsaren förstår snart att mannen i själva verket har kommit till en spökstad och att de människor han möter och för samtal med är vålnader. Genom dessa samtal rullas hela historien kring fadern upp och i denna avspeglas de våldsamma händelser som så djupt satt sin prägel på det moderna Mexiko.

Benjamin Elfors

2018-03-17

Vilket mästerverk! Dunkel och gåtfull med ett vackert förtätat språk. Det är bitvis svårt att hänga med, men när man lägger ifrån sig boken har ändå alla bitar fallit på plats.

Nanna Naumann

2010-03-30

Den här måste jag nog läsa igen för att förstå - tur att den är så kort! Bäst är den när jag ger den allt; all tid och all uppmärksamhet.