PAX. Draugen

Larsson, Åsa

Maxad magi och spänning i finalen ? Draugen, bok 10 i ?PAX?-serien! Årets mest efterlängtade bok för alla läsare och fans! Måste bröderna flytta ifrån Mariefred? Kommer svarthäxan att hinna före att lösa gåtan med odjuret under biblioteket? Supertrion bakom de kultförklarade och hyllade böckerna är deckardrottningen ÅSA LARSSON, känd för sina kriminalromaner om Rebecka Martinsson, författaren och forskaren INGELA KORSELL och serietecknaren bakom Batman ? HENRIK JONSSON!På söndag ska Viggo och Alrik flytta från Mariefred och Anders och Laylah! Allt är Iris fel. Hade inte hon blivit fångad av svarthäxan, skulle inte Alrik och Viggo ha filmats när de gjorde inbrott i skolan! Men saker tar en oväntad vändning när Viggo plötsligt kommer på var kodnyckeln kan finnas som kan lösa gåtan med monstret som finns under det magiska biblioteket! Hinner de rädda Mariefred och världen innan svarthäxan...

Ulla Englund

2022-10-29

Bra bok

2021-11-17

Bra bok

Jag vill bara säga först innan jag börjar prata om boken är att jag läste trean/ myrlingen så det är den jag pratar om.
Halloween börjar närmar sig och en myrling har vaknat i Mariefred.
Mer vill jag inte säga för det blir roligare om du läser det själv.
Jag tycker att den här boken är sååå bra typ den bästa i pax serien.
Jag rekommenderar denna bok om du har läst exempel morden eller mer väsenlogi. Jag ger den 5 av 5 !!!

4B Svandammsskolan

2021-11-09

Jag tyckte boken var spännande.

Den handlar om två syskon som heter Alrik och Vigo. Dom hamnar ofta i knipor.

Rekommenderar mellan 10-12 år. Väldig läskig bok men ändå ganska rolig och händelsefull.

Spännande bok måste läsas finns flera avsnitt

PAX VA BRA REKOMMENDERAR

En mycket spännande bok. Kan rekommendera varmt. Och det finns flera böcker av denna serie. Ska nu gå in i nästa del. Så spännande.

pax är inte min smak

spännande

den va bra

2021-09-16

Bra bok. Lite otäck och mystisk

2021-09-16

Bra bok. Lite otäck och mystisk

En uppslukande bok den suger in läsaren. Den är samtidigt rolig som läskig den är också sorglig jag fällde en tår då och då iallafall på slutet. Jag skälv har lästen hela serien DEN ÄR SUPER BRA!!! Jag fick också min mamma att läsa de. De var väldigt roligt att läsa den för henne. För att hon är uppväxt där :)

Gullis lästips

2019-07-08

PAX-böckerna är fyllda med mystik, absolut beroendeframkallande och fängslande och ganska nagelbitande läskiga samtidigt som dom är roliga.

I PAX-bokserie växer de gamla sagorna fram och ger ett nytt liv åt de bortglömda och gömda väsen och tillsammans med en modern skildring blir böckerna till riktigt fängslande, spännande och mystiska bladvändarserie.

Fantastisk, spännande och underhållande!

Nu är tionde och sista delen av Pax-serien här och vi får äntligen läsa upplösningen på berättelsen med bröderna Alrik och Wiggo i Mariefred.
Denna boken precis som övriga delar i Pax är riktigt välarbetad och en fröjd att läsa högt. Precis som i övriga delar av serien får vi utöver Svarthäxan även stifta bekantskap med ett obehagligt väsen ur den nordiska mytologin. Denna gång en draug. Hade själv aldrig hört talas om draugar men efter en googling kan man förstå att denna boken är rätt så obehaglig att läsa.
Också fint med representation av två bröder som har en mamma som är alkoholist och bröderna är familjehemsplacerade.

Slutet av boken är riktigt blodig och inget för den känsliga att läsa. Pax-serien är riktigt bra - men är man osäker om ens barn är för litet för serien så är rådet att vänta. Finns så mycket bra litteratur att det är okej att vänta ett år eller två med dessa böcker. Avundas er som har denna serie framför er! Min A älskade dock slutet på boken och informerade mig om att det fick ”Hundratusen stjärnor av fem stjärnor!”.

Nu säger vi hej då till Pax-serien och hoppas att Larsson/Korsell/Jonsson har nya spännande projekt på gång. För jag vill läsa mer av dom även om Pax är avslutad.

felix runefelt

2018-08-24