PAX. Draugen

Larsson, Åsa

Maxad magi och spänning i finalen ? Draugen, bok 10 i ?PAX?-serien! Årets mest efterlängtade bok för alla läsare och fans! Måste bröderna flytta ifrån Mariefred? Kommer svarthäxan att hinna före att lösa gåtan med odjuret under biblioteket? Supertrion bakom de kultförklarade och hyllade böckerna är deckardrottningen ÅSA LARSSON, känd för sina kriminalromaner om Rebecka Martinsson, författaren och forskaren INGELA KORSELL och serietecknaren bakom Batman ? HENRIK JONSSON! På söndag ska Viggo och Alrik flytta från Mariefred och Anders och Laylah! Allt är Iris fel. Hade inte hon blivit fångad av svarthäxan, skulle inte Alrik och Viggo ha filmats när de gjorde inbrott i skolan! Men saker tar en oväntad vändning när Viggo plötsligt kommer på var kodnyckeln kan finnas som kan lösa gåtan med monstret som finns under det magiska biblioteket! Hinner de rädda Mariefred och världen innan svarthäxan...

PAX-böckerna är fyllda med mystik, absolut beroendeframkallande och fängslande och ganska nagelbitande läskiga samtidigt som dom är roliga.

I PAX-bokserie växer de gamla sagorna fram och ger ett nytt liv åt de bortglömda och gömda väsen och tillsammans med en modern skildring blir böckerna till riktigt fängslande, spännande och mystiska bladvändarserie.

Fantastisk, spännande och underhållande!

Barnboksfamiljen .

2018-09-19

Nu är tionde och sista delen av Pax-serien här och vi får äntligen läsa upplösningen på berättelsen med bröderna Alrik och Wiggo i Mariefred.
Denna boken precis som övriga delar i Pax är riktigt välarbetad och en fröjd att läsa högt. Precis som i övriga delar av serien får vi utöver Svarthäxan även stifta bekantskap med ett obehagligt väsen ur den nordiska mytologin. Denna gång en draug. Hade själv aldrig hört talas om draugar men efter en googling kan man förstå att denna boken är rätt så obehaglig att läsa.
Också fint med representation av två bröder som har en mamma som är alkoholist och bröderna är familjehemsplacerade.

Slutet av boken är riktigt blodig och inget för den känsliga att läsa. Pax-serien är riktigt bra - men är man osäker om ens barn är för litet för serien så är rådet att vänta. Finns så mycket bra litteratur att det är okej att vänta ett år eller två med dessa böcker. Avundas er som har denna serie framför er! Min A älskade dock slutet på boken och informerade mig om att det fick ”Hundratusen stjärnor av fem stjärnor!”.

Nu säger vi hej då till Pax-serien och hoppas att Larsson/Korsell/Jonsson har nya spännande projekt på gång. För jag vill läsa mer av dom även om Pax är avslutad.

felix runefelt

2018-08-24