Påven Johanna

Woolfolk Cross, Donna

| 1999

En mustig och färgsprakande historisk roman om en kvinna som brann för sin lust att lära, som inte lät sig avskräckas av någonting och som lyckades dupera hela den katolska världen och bli vald till påve i Rom.  Den intelligenta och orädda unga Johanna trotsar det medeltida samhället och lär sig läsa och skriva. När hennes bror faller offer under vikingarnas framfart byter hon identitet och klär sig i broderns kläder. Som Johannes Anglicus beger sig Johanna till klostret Fulda, där brodern skulle ha fortsatt sina präststudier.  Här förkovrar hon sig framför allt inom läkekonsten. Slutligen beger hon sig till Rom, staden hon länge drömt om. Där får hon tjänst som läkare och når en inflytelserik position som rådgivare i Vatikanen. Hon återser också sin älskade, riddaren Gerold.  Kärlek, rävspel och halsbrytande äventyr ? författaren kastar ljus över den fascinerande...

2021-10-18

Spännande och välberättad. Dock sorgligt och en mörk tid för många involverade och stundtals kunde det kännas lite överväldigande. Många intressanta teologiska aspekter.

Anna Hedenstedt

2021-07-12

Nope, inte för mig, så jag lägger ner efter 1/4. Som "Där kräftorna sjunger" fast på 800-talet. Dvs. en flicka visar, trots omständigheter, enastående intelligens, moral, överlevnadsförmåga och andra hjältinneegenskaper a la Harlequin. Svart och vitt, gott och ont, goda riddare och onda styvmödrar = not for me.

Helena

2021-01-03

Lärorik blandvändare

Lena Dufvenberg

2020-04-27

Intressant och en bok för mig

Linda

2020-03-11

Maja

2018-09-16

Nja

Susanne Almberg

2017-07-19

Hade blivit tipsad om boken då jag gillar historiska romaner, och en stjärna får den för den historiska lektion man ändå får, men resten. Vet inte om det är översättningen, men språket är på högstadienivå. Som att läsa en historisk Harlekin. Jag blir inte berörd, inte överraskad eller tycker att den är spännande någon gång. Otroligt förutsägbar och långtråkig. Det bästa i hela boken var författarens egen kommentar i slutet.

lotta bjurell

2015-11-03

Bästa boken jag har läst...

Jag har läst den två gånger, med tio års mellanrum. Det var intressant och den var betydligt bättre när jag var 21 än när jag var 31. Det blir ändå en fyra i betyg för att det är en så otroligt intressant historia.

Maritha .

2013-11-29

Fantastisk bok! Faller pladask för språket som levandegör miljöerna. Det enda jag kan klaga på är att personerna kan kännas lite ensidiga, allltså godgod versus ondond, men jag måste ändå ge en femma för den är utan vidare en av de absolut mest uppslukande historiska romaner jag läst.

Camilla Carlsson

2013-11-24

Underbar bok!

Louise Ö

2013-07-03

En historisk roman som var väldigt fascinerande att läsa!! Tyckte mycket om den!!

Fantastisk! Om en fantastisk flicka/kvinna. Mycket lättläst, tänkte hela tiden "Hur ska det här sluta?" Sann eller inte så är det en otrolig berättelse om ett otroligt människoöde.

h4l h4rtl3y

2012-10-25

Hade inga förväntningar på den här, men blev rejält överraskad. En intressant historisk berättelse alldeles oavsett hur "sann" den är. Känns trovärdig i sina detaljer, och har en del oväntade vändningar. Med en kvinnogestalt i huvudrollen blir det också en viktig bok, som visar ett närmast osannolikt kvinnoförtryck.

Izabela Horn

2012-03-12

En fängslande roman som fångar en från första sidan, svårt att lägga ifrån sig boken.

Eva Sonesson

2012-03-12

Sträckläste. Och minns känslan boken gav mej fast det är flera år sedan....

Elin Stenblom

2011-02-20

Spännande och ovanligt människoöde.

Anna-Karin L

2011-01-14

Intressan, fast kanske inte helt trovärdig?! Jag tyckte om den, mycket!

Amandla Cassel

2010-10-23

Inte trovärdig. Men spännande.

Christoffer Levak

2010-08-25

Duktigt researchad och konsekvent. Otroligt liten karaktärsutveckling och totalt endimensionella bifigurer. Berättargreppet med antagonisten också förvånansvärt underutvecklat. Dock goda miljöbeskrivningar och trevlig som historisk roman, men verkligen inte i den magnitud legenden förtjänar.

Liv Bomgren

2010-08-08

Sann eller inte, vilken gripande historia! Spännande och intressant från första sidan till slutet. Donna Woolfolk Cross är en fantastisk författarinna.

2010-07-23

Mycket bra och fängslande.

Kristin Larsson

2010-06-27

Nej, det här var inte så bra som jag hoppades. Anledningen är framförallt det svartvita perspektivet - antingen är karaktären god och har en rakt igenom klok inställning till religion, makt etc, d v s utan inslag av fundamentalism och girighet. Eller så är karaktären tvärtom, full av obetänkta fundamnetalistiska kristna värderingar eller korrumperade av makten. Jag skulle vilja läsa om karaktärer som vacklade ibland och hade svårt att välja och leva! Johanna är så god, så klok att ... jag tröttnar en smula. Och de mothugg hon får skulle vara så mycket intressantare om de förklarades med annat än ondskefull maktfullkomlighet eller fundamentalism. Men då hade det förstås blivit en bok om relationer snarare än en historisk roman - och som historisk roman är den bra på många sätt. Samtidigt inte - när jag läser en historisk roman vill jag förstå tiden som den var då och åtminstone försöka se den med den tidens perspektiv (även om det givetvis är omöjligt, det förstår jag). Påven Johanna hjälper mig inte att förstå de kristna fundamentalisterna alls på något plan (att förstå dem behöver inte ALLS betyda att jag vill hålla med dem!), den får mig bara att se ner på dem på ett onyanserat sätt. Men jag sträckläste, så det är spännande läsning, det är det!

Regina Svanberg

2010-06-24

Underbart fascinerande :)

Biggan Rudberg

2010-06-07

Svår att lägga ifrån sig när man väl börjat läsa...

Carolina Hytter

2010-05-19

Jag tycker ärligt talat inte att den var så fantastisk som jag förväntade mig. Kanske på engelska?

Christina Nilsson

2010-04-06

Jag hade väldigt stora förväntningar på den här boken men min betygstrea är svag, tyvärr. Jag tyckte det blev för mycket som hände Johanna. Lite som Grottbjörnens folk. Synd för själva temat är ju kittlande.

Siv Nordlinder

2010-03-11

En både intressant och spännande historia som jag hade svårt att släppa. Författarens kommentarer sist i boken gjorde den inte mindre spännande. "Har påven Johanna existerat?" Tanken kittlar!

Bästa bok jag läst hittills. Spänning och historik. Tar tag i läsaren från första sidan.

2010-02-12

Bara ett fel med den här boken: jag har redan läst den.

Anette B

2010-02-05

Underbar

Emily Karlsson

2010-02-03

En underbar värld, som blev en underbar tillflykt, som gav mig lusten att fortsätta läsa. Det är för mig en bra skriven bok.

Spännande läsning om Vatikanen. Fina miljöer och intressanta händelser!

Johanna Galenpanna

2010-01-02

Intressant och kittlande om en kvinnlig påve. Efter att själva boken avslutats skriver författaren lite om historien om Johanna och även om Jesus, vilket jag tyckte var mäkta intressant.

Bra bok som började starkt men sedan tappade lite fart. En hyllning till kunskapen, rekommenderas för studietrötta. :) Kändes dock lite tråkig framåt slutet, kanske lite förutsägbar i sitt berättande.

Johanna Lindholm

2009-09-30

Vilken historia! Få människor kämpar på det sättet för att få leva sin dröm.

Gunvi Lundqvist

2009-06-11

Det är ju många som säger att Påven Johanna funnits. Nu är dethär en bok som beskriver att hon "inte fanns" förrän hon fick missfall och det uppdagades att påven var en kvinna. Otroligt fängslande, och man blir lika förbannnad som vanligt då man läser om kvinnoförtrycket inom religionen. Läsvärd. Stark femma.

Maria Klamas

2009-05-26

En spännande bok om en svunnen tid, och om kärlek.... på avstånd som värker, och varför väljer man ibland och ibland väljer man bort?? om drömmar och visioner!