Patriotene

Høyreekstreme krefter dreper svenske journalister Frykten sprer seg i Stockholms nyhetsredaksjoner etter mordet på en kvinnelig journalist. Medarbeidere som er vant med å få trusler nesten hver dag, frykter nå for sine liv. Den unge Madeleine Winther i Nyhetsbladet er derimot fokusert på helt andre ting. Hun vet akkurat hvordan hun skal klatre på karrierestigen, og planlegger et stort scoop. Carl Cederhielm har dyrt og hellig lovet å beskytte landet sitt mot fiender. Han og hans medsammensvorne har laget en liste på ti navn, personer som de mener må straffes for sitt landssvik. I et land langt borte lengter en mann hjem til Sverige. Innbyggerne i den lille byen er redd for ham, han arbeider som livvakt for en russisk våpen- og narkotikabaron. Snart veves disse skjebnene sammen, og Sverige våkner opp til en mer hensynsløs virkelighet. For Carl Cederhielm er ikke oppdraget ferdig, det er...

Angie J

2020-11-28

2020-02-23

Wohoo, vilken bok!!!!
Spännande och oförutsägbar! Kort sagt: läs den!

Terese

2019-06-28

Den här boken blev jag erbjuden av förlaget och tackade ja till att läsa den. Blev lite orolig när jag fick hem den och förstod vad den egentligen handlade om. Det är inte min typ av bok......trodde jag. Men det fick jag ta tillbaka. Detta är en bok med hög spänning och högt tempo och en hel del oväntade vinklar. Karaktärerna är väl beskrivna och man känner stor sympati för en del.

Nu var det längesedan jag läste den här boken och det är svårt att skriva en utförlig recension tyvärr. Jag har författarens nästa bok Eldslandet som ligger och väntar här på att bli läst. Det ska bli spännande.

Betyg 4 av 5

Håkan Carlsson

2018-12-11

Detta är Pascal Engmans debutroman, det är en thriller, och det är ingen dålig debut. Nu vill jag inte vara den som skiljer på svenska och internationella thrillers/deckare. Men jag måste lite frångå principerna och säga att detta är en bok av internationella kvalitéer när det kommer till uppbyggnad av handling och språk. Skulle påstå att boken håller lika hög kvalité som toppsäljarna bland de internationella thrillerförfattarna.

Språket är välslipat och handlingen ligger väldigt nära verkligheten. Det är kanske lite åt det extrema håller men åt andra sidan är det inte heller helt osannolikt att det kunde inträffa. Extremister och människohat, vilket håll det än går åt, är ett aktuellt ämne och ett ständigt hot mot den normala vardagen.

När jag läser visa stycken av boken så är det skrämmande, men trovärdigt, hur en extremist kan vara så lugn och så införstådd att hans tankar och åsikter är de korrekta. Det är hans uppgift (eller om man till och skall kalla det för kall) att få övriga världen att öppna ögonen och se sanningen.

Sedan får man även en inblick om hur det kan vara att vara en journalist, eller annan offentligt person för den delen och speciellt för kvinnor, om vilka hot man får från anonyma personer. Det är så att man skäms för mänskligheten för att även om detta är en påhittad historia så ligger det en sanning i boken om just denna utsatthet.

Det är flertalet historier, som först inte ser ut att ha något med varandra att göra, som långsamt och skickligt vävs ihop till att kulminera till ett otroligt spännande slut. Det hoppar smidigt bland de olika karaktärerna och man hänger lätt med i alla hopp utan att det blir det minsta rörigt.

Kort sagt en riktigt bra bok som jag rekommenderar till alla som vill ha välskriven spänning. Jag ser verkligen fram emot fler böcker av Pascal Engman.

Det här är så skrämmande och verklighetstroget och fantastiskt. Det är så bra att jag egentligen vill svära.

Om du är som jag kanske du har börjat läsa Patrioterna och tänkt att ”det var en väldigt massa människor som följs i boken och vad har alla med den här historien att göra, egentligen?”, och det förstår jag helt och fullt. Hur mycket jag än tyckte om början och drogs in av berättelsen hade jag väldigt svårt att förstå vad August borta i Sydamerika skulle tillföra till det stora ”patriotiska kriget” som dragits igång i Sverige.

Du behöver inte vara orolig. Pascal Engman vet precis vad han gör och inte en person är där i onödan, och alla säckar knyts ihop i slutändan, efter en hel hög med twister som får mig både att bli lite ledsen, lite glad och väldigt, väldigt förvånad.

Persongalleriet är som sagt ganska stort, men det är skönt att Engman fokuserar på en huvudperson per kapitel och personerna runt sagda huvudperson. Det gör det lite mer hanterbart, och de allra viktigaste personerna finns kvar berättelsen igenom. Jag tycker mycket om Amanda Lilja, som verkar väldigt sympatisk, men jag gillar också August (som egentligen kanske inte är så supersympatisk egentligen utan arbetar mest utifrån rätt/fel och ingen gråskala). Personerna är väsenskilda (förutom själva patrioterna) och det gör det också lättare att skilja på dem.

Att Engman är journalist i grunden och hanterar språket väl, det är tydligt. Det är också ett ganska sakligt språk, som gestaltar mer än det skriver på näsan. Svårt att beskriva, men det är ett språk som passar fantastiskt bra till den typ av text som Engman har skrivit.

Och som sagt, skrämmande verklighetstroget. Det känns inte som en helt främmande framtid, och det är riktigt otrevligt.

2018-10-05

Välskriven och jag kan förstå att den tilltalar en stor läsecirkel, dock inte mig. Stefan Sauk tycker jag är en mycket skicklig skådespelare, men konstigt nog tycker jag inte alls om honom som uppläsare till ljudböcker.
Slutbetyg, en 2:a!

2018-09-20

Spännande och bra story där barndomsöden vävs samman i vuxenvärlden. Men det är något som fattas, det känns lite mekaniskt, farligt nära kioskdeckarnivån. Och sen kommer ett mycket märkligt och snöpligt slut...

Bokdjungeln

2018-08-03

Bara att läsa prologen gjorde mig kallsvettig. Så otäck och verklighetstrogen. Kapitel 1, lika spännande som prologen. Jag funderade över hur Engman skulle kunna hålla uppe denna nivå boken igenom, men vet ni vad? Han lyckades. Ni vet känslan när man vet att en bok kommer vara med en fast man läst klart den? Där är jag nu. Detta är en bok, (vars innehåll skrämmer mig) som är så spot on att man inte kan göra annat än att inte sluta läsa. Jag jobbar med ensamkommande barn, ska inom en månad bli sambo med en man född i ett annat land, jag brinner för dessa frågor. Frågor med svar som till och med barn kan svara på: vi måste vara snälla mot varandra. Vi måste sluta kategorisera människor och istället börja öppna våra hjärtan. Tänk vilket samhälle vi skulle kunna få då! En sjukt bra bok som jag verkligen rekommenderar och som toppar min topp 3-lista över bästa böcker lästa i år. Detta då den är spännande hela tiden, verklighetstrogen, har "twistar" man inte räknat med och har ett bra språk. Har du inte läst den - GÖR DET NU!

Läsesalongen

2018-05-20

Jag har läst Pascal Engmans debut Patrioterna. Patrioterna är en spänningsthriller, och vilken debut! Tempot är högt och det är spännande, riktigt spännande. Trots att Patrioterna inte är en politisk bok, så kan den ändå räknas in i traditionen av samhällsengagerade spänningsromaner.
De delar av boken som utspelar sig i Sydamerika har jag en aning svårt att ta till mig av. Stundtals är boken våldsamt, mycket våldsamt och det blir för hårdkokt för mig. Det är spännande och högt tempo boken rakt igenom. Hade jag fått välja hade boken slutat något annorlunda…

Pascal Engman är definitivt ett av landets nya stjärnskott på författarhimlen. Skriva är en konstform som han bemästrar till fullo. Ser fram emot att få se Patrioterna på film eller som tv-serie i framtiden. I nästa bok hoppas jag att Engman åter tar oss med bakom kulisserna på nyhetsredaktionerna, men att han håller sig kvar inom landets gränser.

2017-12-21

Betyg: 4,5 av 5.

Det här är verkligen en mycket bra debutbok från journalisten och numera författaren Pascal Engman.

Boken är väl mera än thriller än en kriminalroman. Den tar upp mycket aktuella ämnen, och känns verkligen i tiden.

Spännande, välskriven, otäck, verklig och absolut inte förutsägbar, är den.

Jag rekommenderar varmt boken Patrioterna, och ser verkligen fram emot kommande böcker från Pascal Engman.

Bokslukerskan

2017-10-08

Betyg 4,5
Vilken skoningslös käftsmäll!
Sörjer sannerligen att den är färdiglyssnad.
Stefan Sauk, fenomenal uppläsare av Pascal's actionspäckade debutroman, har levererat.
Och vilken leverans sen!
Med en högaktuell story, kraftfulla karaktärer och ett rasande tempo från början till slut, var jag fast, omedelbart.
Välskriven, innehållsrik och tydlig i sitt språk.
Bäst: Pascal's sällsamma sätt att, med små udda detaljer, presentera sina karaktärer som får dem att kännas så levande.
Karaktärerna; Jag älskar dem, jag hatar dem, jag lider innerligt med dem. Speciellt Ibrahim.
Vi får följa journalisternas vardag - Scoopen, hoten och de kallblodiga morden av en efter en.
Vi får följa med bakom kulisserna hos rasistiska extremister utan gränser.
Vi får se vårt land genom Ibrahims ögon.
Vi får erfara vilken våldsam kraft som bor i kärleken och hur man drivs av den, väldigt långt.
Oändligt långt!