Patienten

James, P. D.

| 2009

Klassisk älskad englandsdeckare Rhoda Gradwyn, en av Londons mer beryktade undersökande journalister, skriver in sig på den berömde plastikkirurgen Chandler-Powells exklusiva privatklinik för att låta avlägsna ett missprydande ärr i ansiktet. Alla förutsättningar finns för ett lyckat ingrepp, följt av en veckolång behaglig konvalescens på ett av de vackraste godsen i hela Dorset. Operationen genomförs som planerat, utan några som helst komplikationer. Men dagen därpå hittas hon död på sitt rum. Polisintendent Adam Dalgliesh och hans kollegor vid Scotland Yard kallas in för att utreda fallet. Rodha Gradwyn var en fruktad undersökande journalist som förstört mångas goda rykte. Men vilken hämnare skulle osedd kunnat ta sig in i den låsta herrgården? Eller var hennes död avsedd att sabotera klinikens anseende? När sedan en vän till Rhoda också hittas omkommen blir härvan än mer tilltrasslad...

Lilian Lidforss

2015-06-08

Bra och spännande!/Lilian

Carolina Bellenger

2015-01-16

Har hittills inte läst många av P D James romaner och senast det hände var sker 20 år sedan. Underbart språk och fina personskildringar. Dags att läsa fler...

Nike Fritz

2014-07-17

Så bra ... Men ... helheten stupar på en alltför lång och onödig epilog. Synd. Betyget är 3,5 men man kan ju inte lämna halva betyg här. Hade det inte varit för de sista kapitlen hade det blivit en fyra.

lia sorensen

2012-08-28

Inte den bästa av PD James m väldigt bra. Alla böckeena är läsvärda!

Anette Marcusson

2011-03-17

Oskar Henriksson

2010-08-31

Ännu en bra av P D James. Knappast någon av de bästa men duger fint ändå.

Gunilla Jönsson

2010-08-05

Storyn är som vanligt jättebra,men måste AD vara så fruktansvärt präktig hela tiden?

2010-02-21

En engelsk pusseldeckare av gammalt hederligt slag i garanterat mysig miljö. Ingen slum här inte. Jag faller ännu en gång för James' berättarkonst. Visst, ibland alltför detaljerade beskrivningar, men det uppvägs av alla visdomsklokheter som den nästan nittioåriga författarinnan levererar.

I Dorset, södra England, kan man sätta tulpanlökar i december månad!

Thomas Rosswall

2009-11-13

Hur kommer det sig att bra deckarförfattare oftast är kvinnor? Brukade läsa många deckare, men nu var det ett bra tag sedan sist. P. D. James skriver traditionella och mycket välskrivna och spännade deckare. Huvudpersonen Commander Dalgliesh utvecklas hela tiden liksom Inspector Lynley (Elisabeth George). Fantastiska karaktärs- och miljöbeskrivningar. Intrigen är spännande och inte övertydlig. Ett nöje att läsa.

Maria Larsson

2009-08-25

"Patienten" är allt annat än en rafflande thriller i högt tempo. Snarare är det en lågmäld historia där PD James återigen bevisar vilken finess hon har i sina person- och miljöskildringar.
En stor del av inledningen ägnas omsorgsfullt åt till att presentera huvudrollspersonerna noggrant och ingående. Den delen av boken är inte vänlig mot ögat, då PD James sannerligen inte har en förkärlek till styckeindelning. Samtidigt säger det en hel del om hur hon bygger upp sina berättelser - de kräver mer av läsaren trots att hon aldrig slarvar med intriger eller lämnar trådar olösta. Intrigen i "Patienten" är allt annat än förutsägbar.
Det här är en bok för riktiga finsmakare med höga krav.

Maria Larsson

2009-08-25

Oförutsägbar och lågmäld spänningsroman. Rekommenderas då PD James bevisar att gammal är äldst. En fröjd att läsa.

Annika Bengtsson

2009-08-10

P D James skriver med en sådan elegans. Trots att tempot är lågt och personer, miljöer och händelser är omsorgsfullt och detaljerat beskrivna blir det inte tråkigt.

Lena L

2009-08-02

Spännande mordgåta, välskriven och med levande miljöskildringar. Detta är en av James bästa.

Per Eric Mattsson

2009-06-21

Deckare är inte riktigt min grej men jag brukar läsa ett par stycken varje sommar. Detta är årets första. Mycket raffinerat uppbygd. Svår att släppa när man väl börjat. Lite gliringar här och där mot religionen. Långrandig ibland men säkert och fint flytande språk. Trots morden vackert slut.