Patient 67

Lehane, Dennis

| 2003

Shutter Island. En ö med ett hårdbevakat sjukhus för mentalsjuka brottslingar. Nu har en av dem lyckats fly därifrån och kriminalaren Teddy Daniels kallas dit för att ta hand om fallet. Men vad är det egentligen som pågår bakom sjukhusets murar? Hur kan någon överhuvudtaget avvika från denna strängt isolerade ö? Och vem är den patient 67 som rymlingen nämnt i ett kodat, kvarlämnat meddelande? Ju mer Teddy Daniels försöker kartlägga de mysterier som omger Shutter Island, desto diffusare blir bilden och desto mer börjar han tvivla på sina egna sinnen? Efter succén med Rött regn är en av USA:s hetaste spänningsförfattare tillbaka ? med en mardrömslik och labyrintartad skildring från helvetets förgårdar.

2016-12-29

Jag älskade denba psykologiska thriller, in i det sista viste jag jag inte hur det låg till. Filmen Shutter Island är bra men boken är bättre, det är så mycket som inte kommer fram i filmen.

Loo Looson

2016-12-25

Håhå så bra, spännande bara förnamnet.

Lena M Johansson

2016-07-27

Fyra minus ger jag Patient 67 i betyg. Jag gillar spänningen, den klaustrofobiska känslan av att vara fången på en ö, ingen väg därifrån. Stämningen är väldigt bra fångad, vädret, det farliga, det som lurar, vem kan man lita på.

Jesper Svensson

2015-02-07

Målande beskrivningar och komplex.

Martin K

2015-01-12

Alla som gillar moderna deckare borde läsa Dennis Lehane. Inte bara Patient 67. Alla böcker i serien med AngelaGenarro och Patrick McKenzie är oerhört läsvärda. Definitivt en av de bästa deckarförfattarna de senaste 15 åren. Patient 67 håller en trollbunden till absoluta slutet - alltså sista sidan. SÅ bra.

Magnus Hägglund

2014-12-31

Enda boken som jag sträckläst, säger en hel del då boken är 400+ sidor. Genomgående en väldigt obehaglig stämning.

E H

2014-12-26

Lättläst och småkuslig bok. Gillade upplägget och handlingen. Har inte sett filmen men känner att den kanske skulle kunna bli snäppet mer spännande än boken. Vill läsa mer böcker av denna författare.

2014-10-02

Antiklimax! Varför läste jag denna bok? Den var ju väldigt spännande och bra, ända tills... Ja, just det!

Matilda Krig

2014-02-10

För en gång skull känner jag att filmen gav mer än vad det gjorde att läsa boken. Filmatiseringen var perfekt, och boken kändes därmed lite... överflödig. Men det är en grymt bra historia, och det ska författaren ha credd för :)

Kerstin Dolietis

2014-01-13

Spännande med oväntat slut.

Anna H

2013-10-04

Spännande sträckläsning, me like!

Louise Ö

2013-07-03

Jättebra och spännande, men blev sur. Så dåligt slut!

Kerstin Hellgren

2013-01-21

Jag hade svårt att följa alla intriger. Lite för invecklad för min smak.

Amy Lagerman

2013-01-18

Patient 67 fick stå länge i bokhyllan innan jag lät mig övertalas till att läsa den. Men när jag börjat kunde jag inte sluta. Boken är välskriven, intelligent och spännande, och nästan omöjlig att lägga ifrån sig. Jag tyckte inte om slutet, men det var det enda tänkbara, och jag hade blivit besviken om Dennis Lehane hade valt ett annat.

Jonas Pettersson

2013-01-16

Jag gillar normalt inte kriminalböcker, men så är den här inte normal heller. En mycket bra story som åtminstone jag inte kunde förutsäga slutet på.

Mycket bra bok. och nu förstår jag filmen. Boken var tyvärr lite trög och svår till att börja med, därför inte en 5:a Slutet var...jaa, inte vad man väntat sig iaf. Spännande, en stark 4:a.

Helena Almqvist

2012-12-10

Otroligt bra story men minus för att den är svår läst och man får kämpa för att hänga med.

Tommy -

2012-12-04

Fantastiskt - högsta Lehane-klass!

Maria Jönsson

2012-11-24

Det var längesedan jag läste den men påminns om denna bok ikväll när filmen går på tv. Spännande bok,

Linn L

2012-11-06

Den här boken börjar rätt trögt, man måste ta sig igenom halva innan den kommer igång men då gör den det med besked istället! Mycket spännande, kuslig och bra!

Såå bra. Gillar man filmen så lär man älska boken. Genialt!

Gorazde Slimovic

2012-10-30

Blev inte ett dugg imponerad. Hade varit bra med ett bättre slut. Kändes mer som när Sten Frisk avslutade serien Tre kronor.

Lars Hansson

2012-09-28

Välskriven men tyvärr förstod jag ganska snart åt vilket håll det barkade och då blev det en enda lång transportsträcka.

Thomas Sievert

2012-07-01

Bra thriller. Filmen är minst lika bra.

Lina Josefsson

2012-06-29

Älskart! Mer författare som bestämmer sig för att jävlas med sina läsare:)

Nata Di

2012-06-28

Kunde-inte-sluta-läsa-bok. Riktigt spännande.

2012-04-22

Mycket bra bok =)

Madeleine Olofsson

2012-04-22

Sträckläste boken idag för att jag tänker se filmen alldeles strax på tv. Spännande med oväntad twist på slutet, precis som alla redan sagt!

Erik Jonassson

2012-01-22

Det här är en av Lehanes allra bästa böcker. Den krypande obehagskänslan på ön och den spännande berättelsen gör det här till en bok som jag inte kunde lägga ifrån förrens den var slut.

Marina Kajgård

2011-12-17

Vilken briljant bok!

Emma Ask-Tindberg

2011-11-29

Mycket bra bok, fast i den totalt. Såg filmen ett tag senare (Shutter Island) och blev så besviken. Bevisade ännu en gång att böcker är så mycket bättre än filmer!

Rasmusmatte .

2011-11-26

Bland det mest rafflande jag läst på länge

En modern klassiker. Peter Andersson läser och tillför ännu mer av mustik och spänning.
Besök mig gärna på www.ljudboksbloggen.se

Ingela Jakobsson

2011-11-07

Har nog läst denna bok förut, men läste den igen, ville egentligen veta varför kompisen inte tyckte att jag skulle se filmen och nu vet jag.

2011-10-05

Dennis Lehane tillhör mina favoriter som thrillerförfattare. Han skriver med en psykologisk underliggande krypande känsla. Den här boken är riktigt bra. En riktig sträckläsarbok med en minst sagt överraskande upplösning.

Adios Flamingo

2011-09-12

Sträckläste nästan hela boken på en dag, blev tvungen att tvinga mig att sluta läsa när det var ungefär 80 sidor kvar, för att inte läsa ut hela på en gång. En helt fantastisk bok. Jag kände till slutet eftersom jag sett filmen, men det gjorde ingenting alls. Det är inte upplösningen som spelar roll, utan vägen dit. Fast sista scenen är tydligare i filmen, vilket jag faktiskt gillar. Hur som helst en helt genial bok.

Per Englund

2011-08-04

Läste denna som ljudbok och var tvungen att se mig omkring flera gånger.

å

åse ekdahl

2011-07-22

oväntat slut!

PL *

2011-06-23

Hade sett filmen tidigare, så jag kände till twisten i boken. Kanske därför jag tycker att filmen var så mycket bättre.

Maria Gustavsson

2011-05-28

Jag tror man måste vara något uthållig och tänka rejält mycket på vissa saker när man läser den här boken. Något som jag gillar är hur förvirrad man själv blir efter ett tag, och man vet inte vad man ska tro när det börjar dra sig mot slutet. Och slutet var något av det bästa med hela boken. Det där mystiska över det.
Den här boken är, enligt mig, helt unik.

Lars Andersson

2011-05-16

Skriven som ett filmmanus. Tröttnade efter 100-150s. Svag 2:a.

Ida

2011-03-24

Favorit, helt enkelt ruggigt bra.

Anette Marcusson

2011-03-15

mycket bra överraskande slut

Klinga

2011-02-21

Jag skrev i natt att jag tyckte att Patient 67 var aningen seg. Det tycker jag fortfarande -- men bara i drygt 200 sidor. Sedan skruvas intrigen åt och förvecklingarna är oerhört överraskande. Jag hade inte den vagaste misstanke om det som kom. Skickligt. Stark trea på grund av sömningheten i första delen.

Elin Stenblom

2011-02-20

En av de bästa deckarna jag läst!

Tomas Karlsson

2011-01-13

Stämningsfull, mycket bra!

Lena Persson

2010-08-25

Helt enkelt bäst.

Per Engström

2010-08-23

Kanske missuppfattade jag boken?

Jenny Östensson

2010-08-17

Spännande historia med oväntade vändningar. En bok som man inte vill lägga ifrån sig i första stund.

Liza Bolin

2010-08-12

Mycket bra psykologisk thriller, och jag är faktiskt glad att jag såg filmen först för det gjorde att jag kunde hitta de där små ledtrådarna till slutet genom hela boken...

2010-07-25

Oj, den var man inte beredd på!

2010-06-30

nästan i topp men inte helt... Spännande historia om hur det en gång var, eller kunde varit eller fortfarande är?? för många personer med psykisk sjukdom/funktionshinder... Vad är det som sker egentligen?? och med vilka motiv och hur rättfärdigas det??? Boken lyfter fram hur "lätt" det är att tappa bort sig själv i andras välriktade omsorg om ett bättre liv, det rätta livet, det goda livet... Nåväl tillbaka till historien... Jag gillar den, det gör jag... även om det inte tog många sidor innan jag förstod varthän det skulle landa... Lättläst och med spännande driv, dialog och detaljer som man kan klura på... Men ja, ni vet ju kanske vid det här laget... sluten, jag är såååå känslig för sluten och detta slutet ja... jag fick fundera över natten på vad jag tyckte om slutet... o ja okej världen ser ju så ut... men ändå....

2010-05-25

En väldigt bra skriven bok som man inte glömmer

Arne Johansson

2010-05-22

Lehane tillhör de berättare som gör att man helt uppfångas av historien. Blir inte sämre av de oväntade vändningara. En bok som jag inte hförväntade mig att de kunde göra en filma av, men det har tydligen skett. Men boken är alltid bättre...

Lena L

2010-05-07

En lysande roman. Superspännande men med förvecklingar som gjorde att jag hade lite svårt att hålla ihop allt på slutet.

Fredrik Evertsson

2010-04-14

En bok man aldrig glömmer

Bellan

2010-04-14

Obehaglig men dock så bra

Nils Thor

2010-04-02

En välskriven bok med intelligent historia. Ingen vanlig deckarintrig. Man dras genast in i historien och känner med kriminalaren Teddy när olusten och skräcken ökar. Ända till vändningen i slutet.

Helena Hallman

2010-03-26

Inte fullt lika bra som alla sagt. Men trots det en spännande, läsvärd bok.

Yvonne Larsson

2010-03-24

Jag visste inte mer om den här boken än vad som stod på baksidan när jag började läsa den. Jag hade också sett att det var en bok som många läste och jag hade förstått att de flesta tycker det är en fantastisk bok. Jag tycker det är en bra bok, men inte så överraskande ändå. Jag klurade ut rätt snart hur allt skulle hänga ihop. När jag läste den fick den mig att tänka på filmerna "Sjätte sinnet" och "The Others" vilket ju inte var helt fel.

Zandra Sahlin

2010-03-20

Grymt bra bok! Och filmen (Shutter Island) är suveränt bra gjord för att vara efter en bok, några saker som saknas men inte till större värde. Läs och se!

David Larsson

2010-03-12

Det var längesedan en bok grep tag i mig så fullständigt som den här gjorde, från dess inledning till det melankoliskt laddade slutet. Lehane vrider upp spänningen i bott direkt och låter den aldrig falla, han tillför nya vändningar som gör storyn ännu mer fasansfull än tidigare och man blir som läsare bara mer och mer nyfiken på hur det hela ska sluta.

Eva-Lotta Ortander

2010-03-10

Lehane fångade mig i ett järngrepp & där var jag fast till sista sidan. Den var annorlunda och oförutsägbar. Undrar bara hur de har lyckats med filmatiseringen. Mycket utspelar ju sig i hans tankegångar och drömmar.

Ellinor Karlberg

2010-01-07

Mer en thriller än klassisk deckare. Tycker att den har ngt som är annorlunda mot mycket annat i samma genre.

Sofia Åkerberg

2010-01-07

Kanske lite väl klurig för sitt eget bästa på slutet men jag gillade nästa denna bättre än de Kenzie/Gennaro-deckare som jag läst hittills. Riktigt bra krypande paranoia kopplat med en på ytan fullt rimlig deckarhistoria som dock spinner iväg ordentligt.

Magnus Bergström

2009-12-22

Brita Lantz---> Inte så troligt eftersom den bara har premiär i ett fåtal länder före Sverige. Och då bara en dag före. http://www.imdb.com/title/tt1130884/releaseinfo
Fast filmen var egentligen tänkt att få premiär nu i höstas. Men bolaget slösade så mycket pengar på annan marknadsföring att de fick pusha den in i nästa år.

Maiken Karlsson

2009-12-22

En superspännande bok med en helt lysande upplösning! Om ett hårdbevakat sjukhus för mentalsjuka brottslingar, beläget på en ö ...

Magnus Bergström

2009-12-18

Nu snackar de konstigt i de andra kommentarerna. Filmen har inte kommit än (Sverigepremiär i februari) och bär samma engelska originaltitel som boken - "Shutter Island".
Min största fråga i sammanhang är om slutet kommer funka lika bra på film, men med Scorsese i registolen bådar det ju gott.

Kerstin Andersson

2009-12-18

Sååååååååååååå oväntat slut. Inte en chans att gissa.

Andrea Zackrisson

2009-12-01

Här hitta ni min recension: http://bibliophila.se/?p=989

Freddy K

2009-11-29

Även om man anar slutet så är det brutalt spännande och obehagligt. Man lämnas kvar med väldigt jobbiga känslor efter att ha läst de sista sidorna. Sjukt bra bok.

Tina Ljungberg

2009-11-15

Så oväntat slut att det kastade om kull mig..

Patricia B

2009-10-18

Lehane när han är som bäst...fast det är han ju alltid.

Jonatan GW Persson

2009-10-12

Jag tycker nog att den var rätt förutsägbar, man anar ganska tidigt vad grejen är. Gillar den ändå dock!

Anna Hallqvist

2009-10-12

Suverän bok.
Jag skulle inte kalla den en klassisk deckare direkt.
Svart, spännande, riktig sidvändare då man måste få veta - vem har rätt och vem har fel. Ruggig om mänskliga relationer och vad vi kan göra mot våra hjärnor, hur vi kan påverka oss själva och andra.
Upplösningen är magnifik - jag kan inte hitta ett bättre ord.
Det utspelar sig 50 år bakåt i tiden, viktigt att komma ihåg. Inte förutsägbar över huvudtaget, mycket det som skiljer den från deckare. Mycket ovisshet och många gissningar blir det.

Malin Ericsson

2009-09-06

Detta är en bok jag rekommenderar alla. Mycket bra intrig och väldigt spännande.

Magnus Hoem

2009-06-10

Börjar väldigt alldagligt, men twistas på ett kul sätt!

Anna Kjellberg

2009-06-10

Bättre än jag trodde...det fanns faktiskt en liten trevlig knorr på historien i slutet av boken....

Ulf Gustafsson

2009-05-03

... men jag minns det som en spännande och lite obekväm bok med twist.

Ted Doe

2009-04-26

En riktigt bra bok, bra utförande, intressant historia och vad som blev av den. Läs den idag! :)