Patient 67

Lehane, Dennis

| 2003

Shutter Island. En med ett hrdbevakat sjukhus fr mentalsjuka brottslingar. Nu har en av dem lyckats fly drifrn och kriminalaren Teddy Daniels kallas dit fr att ta hand om fallet. Men vad r det egentligen som pgr bakom sjukhusets murar? Hur kan ngon verhuvudtaget avvika frn denna strngt isolerade ? Och vem r den patient 67 som rymlingen nmnt i ett kodat, kvarlmnat meddelande? Ju mer Teddy Daniels frsker kartlgga de mysterier som omger Shutter Island, desto diffusare blir bilden och desto mer brjar han tvivla p sina egna sinnen? Efter succn med Rtt regn r en av USA:s hetaste spnningsfrfattare tillbaka ? med en mardrmslik och labyrintartad skildring frn helvetets frgrdar.

Jag lskade denba psykologiska thriller, in i det sista viste jag jag inte hur det lg till. Filmen Shutter Island r bra men boken r bttre, det r s mycket som inte kommer fram i filmen.

Hh s bra, spnnande bara frnamnet.

Lena M Johansson

2016-07-27

Fyra minus ger jag Patient 67 i betyg. Jag gillar spnningen, den klaustrofobiska knslan av att vara fngen p en , ingen vg drifrn. Stmningen r vldigt bra fngad, vdret, det farliga, det som lurar, vem kan man lita p.

Jesper Svensson

2015-02-07

Mlande beskrivningar och komplex.

Martin K

2015-01-12

Alla som gillar moderna deckare borde lsa Dennis Lehane. Inte bara Patient 67. Alla bcker i serien med AngelaGenarro och Patrick McKenzie r oerhrt lsvrda. Definitivt en av de bsta deckarfrfattarna de senaste 15 ren. Patient 67 hller en trollbunden till absoluta slutet - allts sista sidan. S bra.

Magnus Hgglund

2014-12-31

Enda boken som jag strcklst, sger en hel del d boken r 400+ sidor. Genomgende en vldigt obehaglig stmning.

E H

2014-12-26

Lttlst och smkuslig bok. Gillade upplgget och handlingen. Har inte sett filmen men knner att den kanske skulle kunna bli snppet mer spnnande n boken. Vill lsa mer bcker av denna frfattare.

2014-10-02

Antiklimax! Varfr lste jag denna bok? Den var ju vldigt spnnande och bra, nda tills... Ja, just det!

Matilda Krig

2014-02-10

Fr en gng skull knner jag att filmen gav mer n vad det gjorde att lsa boken. Filmatiseringen var perfekt, och boken kndes drmed lite... verfldig. Men det r en grymt bra historia, och det ska frfattaren ha credd fr :)

Kerstin Dolietis

2014-01-13

Spnnande med ovntat slut.

Anna H

2013-10-04

Spnnande strcklsning, me like!

Louise

2013-07-03

Jttebra och spnnande, men blev sur. S dligt slut!

Kerstin Hellgren

2013-01-21

Jag hade svrt att flja alla intriger. Lite fr invecklad fr min smak.

Amy Lagerman

2013-01-18

Patient 67 fick st lnge i bokhyllan innan jag lt mig vertalas till att lsa den. Men nr jag brjat kunde jag inte sluta. Boken r vlskriven, intelligent och spnnande, och nstan omjlig att lgga ifrn sig. Jag tyckte inte om slutet, men det var det enda tnkbara, och jag hade blivit besviken om Dennis Lehane hade valt ett annat.

Jonas Pettersson

2013-01-16

Jag gillar normalt inte kriminalbcker, men s r den hr inte normal heller. En mycket bra story som tminstone jag inte kunde frutsga slutet p.

Mycket bra bok. och nu frstr jag filmen. Boken var tyvrr lite trg och svr till att brja med, drfr inte en 5:a Slutet var...jaa, inte vad man vntat sig iaf. Spnnande, en stark 4:a.

Helena Almqvist

2012-12-10

Otroligt bra story men minus fr att den r svr lst och man fr kmpa fr att hnga med.

Tommy -

2012-12-04

Fantastiskt - hgsta Lehane-klass!

Maria Jnsson

2012-11-24

Det var lngesedan jag lste den men pminns om denna bok ikvll nr filmen gr p tv. Spnnande bok,

Linn L

2012-11-06

Den hr boken brjar rtt trgt, man mste ta sig igenom halva innan den kommer igng men d gr den det med besked istllet! Mycket spnnande, kuslig och bra!

S bra. Gillar man filmen s lr man lska boken. Genialt!

Gorazde Slimovic

2012-10-30

Blev inte ett dugg imponerad. Hade varit bra med ett bttre slut. Kndes mer som nr Sten Frisk avslutade serien Tre kronor.

Lars Hansson

2012-09-28

Vlskriven men tyvrr frstod jag ganska snart t vilket hll det barkade och d blev det en enda lng transportstrcka.

Thomas Sievert

2012-07-01

Bra thriller. Filmen r minst lika bra.

Lina Josefsson

2012-06-29

lskart! Mer frfattare som bestmmer sig fr att jvlas med sina lsare:)

Nata Di

2012-06-28

Kunde-inte-sluta-lsa-bok. Riktigt spnnande.

2012-04-22

Mycket bra bok =)

Madeleine Olofsson

2012-04-22

Strcklste boken idag fr att jag tnker se filmen alldeles strax p tv. Spnnande med ovntad twist p slutet, precis som alla redan sagt!

Erik Jonassson

2012-01-22

Det hr r en av Lehanes allra bsta bcker. Den krypande obehagsknslan p n och den spnnande berttelsen gr det hr till en bok som jag inte kunde lgga ifrn frrens den var slut.

Marina Kajgrd

2011-12-17

Vilken briljant bok!

Emma Ask-Tindberg

2011-11-29

Mycket bra bok, fast i den totalt. Sg filmen ett tag senare (Shutter Island) och blev s besviken. Bevisade nnu en gng att bcker r s mycket bttre n filmer!

Rasmusmatte .

2011-11-26

Bland det mest rafflande jag lst p lnge

En modern klassiker. Peter Andersson lser och tillfr nnu mer av mustik och spnning.
Besk mig grna p www.ljudboksbloggen.se

Ingela Jakobsson

2011-11-07

Har nog lst denna bok frut, men lste den igen, ville egentligen veta varfr kompisen inte tyckte att jag skulle se filmen och nu vet jag.

2011-10-05

Dennis Lehane tillhr mina favoriter som thrillerfrfattare. Han skriver med en psykologisk underliggande krypande knsla. Den hr boken r riktigt bra. En riktig strcklsarbok med en minst sagt verraskande upplsning.

Adios Flamingo

2011-09-12

Strcklste nstan hela boken p en dag, blev tvungen att tvinga mig att sluta lsa nr det var ungefr 80 sidor kvar, fr att inte lsa ut hela p en gng. En helt fantastisk bok. Jag knde till slutet eftersom jag sett filmen, men det gjorde ingenting alls. Det r inte upplsningen som spelar roll, utan vgen dit. Fast sista scenen r tydligare i filmen, vilket jag faktiskt gillar. Hur som helst en helt genial bok.

Per Englund

2011-08-04

Lste denna som ljudbok och var tvungen att se mig omkring flera gnger.

se ekdahl

2011-07-22

ovntat slut!

PL *

2011-06-23

Hade sett filmen tidigare, s jag knde till twisten i boken. Kanske drfr jag tycker att filmen var s mycket bttre.

Maria Gustavsson

2011-05-28

Jag tror man mste vara ngot uthllig och tnka rejlt mycket p vissa saker nr man lser den hr boken. Ngot som jag gillar r hur frvirrad man sjlv blir efter ett tag, och man vet inte vad man ska tro nr det brjar dra sig mot slutet. Och slutet var ngot av det bsta med hela boken. Det dr mystiska ver det.
Den hr boken r, enligt mig, helt unik.

Lars Andersson

2011-05-16

Skriven som ett filmmanus. Trttnade efter 100-150s. Svag 2:a.

Ida Hvalgren

2011-03-24

Favorit, helt enkelt ruggigt bra.

Anette Marcusson

2011-03-15

mycket bra verraskande slut

Klinga

2011-02-21

Jag skrev i natt att jag tyckte att Patient 67 var aningen seg. Det tycker jag fortfarande -- men bara i drygt 200 sidor. Sedan skruvas intrigen t och frvecklingarna r oerhrt verraskande. Jag hade inte den vagaste misstanke om det som kom. Skickligt. Stark trea p grund av smningheten i frsta delen.

Elin Stenblom

2011-02-20

En av de bsta deckarna jag lst!

Tomas Karlsson

2011-01-13

Stmningsfull, mycket bra!

Lena Persson

2010-08-25

Helt enkelt bst.

Per Engstrm

2010-08-23

Kanske missuppfattade jag boken?

Jenny stensson

2010-08-17

Spnnande historia med ovntade vndningar. En bok som man inte vill lgga ifrn sig i frsta stund.

Liza Bolin

2010-08-12

Mycket bra psykologisk thriller, och jag r faktiskt glad att jag sg filmen frst fr det gjorde att jag kunde hitta de dr sm ledtrdarna till slutet genom hela boken...

2010-07-25

Oj, den var man inte beredd p!

2010-06-30

nstan i topp men inte helt... Spnnande historia om hur det en gng var, eller kunde varit eller fortfarande r?? fr mnga personer med psykisk sjukdom/funktionshinder... Vad r det som sker egentligen?? och med vilka motiv och hur rttfrdigas det??? Boken lyfter fram hur "ltt" det r att tappa bort sig sjlv i andras vlriktade omsorg om ett bttre liv, det rtta livet, det goda livet... Nvl tillbaka till historien... Jag gillar den, det gr jag... ven om det inte tog mnga sidor innan jag frstod varthn det skulle landa... Lttlst och med spnnande driv, dialog och detaljer som man kan klura p... Men ja, ni vet ju kanske vid det hr laget... sluten, jag r s knslig fr sluten och detta slutet ja... jag fick fundera ver natten p vad jag tyckte om slutet... o ja okej vrlden ser ju s ut... men nd....

2010-05-25

En vldigt bra skriven bok som man inte glmmer

Arne Johansson

2010-05-22

Lehane tillhr de berttare som gr att man helt uppfngas av historien. Blir inte smre av de ovntade vndningara. En bok som jag inte hfrvntade mig att de kunde gra en filma av, men det har tydligen skett. Men boken r alltid bttre...

Lena L

2010-05-07

En lysande roman. Superspnnande men med frvecklingar som gjorde att jag hade lite svrt att hlla ihop allt p slutet.

Fredrik Evertsson

2010-04-14

En bok man aldrig glmmer

Bellan

2010-04-14

Obehaglig men dock s bra

Nils Thor

2010-04-02

En vlskriven bok med intelligent historia. Ingen vanlig deckarintrig. Man dras genast in i historien och knner med kriminalaren Teddy nr olusten och skrcken kar. nda till vndningen i slutet.

Helena Hallman

2010-03-26

Inte fullt lika bra som alla sagt. Men trots det en spnnande, lsvrd bok.

Yvonne Larsson

2010-03-24

Jag visste inte mer om den hr boken n vad som stod p baksidan nr jag brjade lsa den. Jag hade ocks sett att det var en bok som mnga lste och jag hade frsttt att de flesta tycker det r en fantastisk bok. Jag tycker det r en bra bok, men inte s verraskande nd. Jag klurade ut rtt snart hur allt skulle hnga ihop. Nr jag lste den fick den mig att tnka p filmerna "Sjtte sinnet" och "The Others" vilket ju inte var helt fel.

Zandra Sahlin

2010-03-20

Grymt bra bok! Och filmen (Shutter Island) r suvernt bra gjord fr att vara efter en bok, ngra saker som saknas men inte till strre vrde. Ls och se!

David Larsson

2010-03-12

Det var lngesedan en bok grep tag i mig s fullstndigt som den hr gjorde, frn dess inledning till det melankoliskt laddade slutet. Lehane vrider upp spnningen i bott direkt och lter den aldrig falla, han tillfr nya vndningar som gr storyn nnu mer fasansfull n tidigare och man blir som lsare bara mer och mer nyfiken p hur det hela ska sluta.

Eva-Lotta Ortander

2010-03-10

Lehane fngade mig i ett jrngrepp & dr var jag fast till sista sidan. Den var annorlunda och ofrutsgbar. Undrar bara hur de har lyckats med filmatiseringen. Mycket utspelar ju sig i hans tankegngar och drmmar.

Ellinor Karlberg

2010-01-07

Mer en thriller n klassisk deckare. Tycker att den har ngt som r annorlunda mot mycket annat i samma genre.

Sofia kerberg

2010-01-07

Kanske lite vl klurig fr sitt eget bsta p slutet men jag gillade nsta denna bttre n de Kenzie/Gennaro-deckare som jag lst hittills. Riktigt bra krypande paranoia kopplat med en p ytan fullt rimlig deckarhistoria som dock spinner ivg ordentligt.

Magnus Bergstrm

2009-12-22

Brita Lantz---> Inte s troligt eftersom den bara har premir i ett ftal lnder fre Sverige. Och d bara en dag fre. http://www.imdb.com/title/tt1130884/releaseinfo
Fast filmen var egentligen tnkt att f premir nu i hstas. Men bolaget slsade s mycket pengar p annan marknadsfring att de fick pusha den in i nsta r.

Maiken Karlsson

2009-12-22

En superspnnande bok med en helt lysande upplsning! Om ett hrdbevakat sjukhus fr mentalsjuka brottslingar, belget p en ...

Magnus Bergstrm

2009-12-18

Nu snackar de konstigt i de andra kommentarerna. Filmen har inte kommit n (Sverigepremir i februari) och br samma engelska originaltitel som boken - "Shutter Island".
Min strsta frga i sammanhang r om slutet kommer funka lika bra p film, men med Scorsese i registolen bdar det ju gott.

Kerstin Andersson

2009-12-18

S ovntat slut. Inte en chans att gissa.

Andrea Zackrisson

2009-12-01

Hr hitta ni min recension: http://bibliophila.se/?p=989

Freddy K

2009-11-29

ven om man anar slutet s r det brutalt spnnande och obehagligt. Man lmnas kvar med vldigt jobbiga knslor efter att ha lst de sista sidorna. Sjukt bra bok.

Tina Ljungberg

2009-11-15

S ovntat slut att det kastade om kull mig..

Patricia B

2009-10-18

Lehane nr han r som bst...fast det r han ju alltid.

Jonatan GW Persson

2009-10-12

Jag tycker nog att den var rtt frutsgbar, man anar ganska tidigt vad grejen r. Gillar den nd dock!

Anna Hallqvist

2009-10-12

Suvern bok.
Jag skulle inte kalla den en klassisk deckare direkt.
Svart, spnnande, riktig sidvndare d man mste f veta - vem har rtt och vem har fel. Ruggig om mnskliga relationer och vad vi kan gra mot vra hjrnor, hur vi kan pverka oss sjlva och andra.
Upplsningen r magnifik - jag kan inte hitta ett bttre ord.
Det utspelar sig 50 r bakt i tiden, viktigt att komma ihg. Inte frutsgbar ver huvudtaget, mycket det som skiljer den frn deckare. Mycket ovisshet och mnga gissningar blir det.

Malin Ericsson

2009-09-06

Detta r en bok jag rekommenderar alla. Mycket bra intrig och vldigt spnnande.

Magnus Hoem

2009-06-10

Brjar vldigt alldagligt, men twistas p ett kul stt!

Anna Kjellberg

2009-06-10

Bttre n jag trodde...det fanns faktiskt en liten trevlig knorr p historien i slutet av boken....

Ulf Gustafsson

2009-05-03

... men jag minns det som en spnnande och lite obekvm bok med twist.

Ted Doe

2009-04-26

En riktigt bra bok, bra utfrande, intressant historia och vad som blev av den. Ls den idag! :)