Patient 43

Hedman, Kia

| 2021

Hon hade inte trott det om Edvin. Att han efter dåden på sönerna även skulle röja henne ur vägen. Anklaga henne för att under psykos ha dödat deras barn. Se till att hon blev felaktigt inspärrad för tvångsvård på en psykiatrisk inrättning där hennes ord betvivlades mer än hans. Samtidigt förstod hon. Är man tillräckligt trängd har man inget att förlora.Inifrån sjukhusets slutna avdelning börjar kampen för att bli trodd och få återvända till livet utanför de låsta portarna. I den dramatiska jakten på upprättelse får hon hjälp från oväntat håll.

Anette Åkesson

2023-09-22

En fantastisk välskriven bok som fångade mig att jag både blev arg och kunde begått mord och ledsen för att det som hände, hände.

Stinas_boksida

2023-09-21

När sonen dog i vad som sades plötslig spädbarnsdöd hade hon svårt att vara tyst med vad som egentligen hände, att hennes man var den som tog livet av sonen.

Snart var hon gravid igen och ännu en son föddes. För att skydda sitt barn hade hon nu bestämt sig för att lämna sin man. Men innan hon hinner lämna har även denna son dött.

Nu tänker hon berätta sanningen, men mannen hinner lura iväg henne och får henne inspärrad på en psykiatrisk inrättning, där han fått alla att tro att hon är den skyldige.
Hur ska hon komma härifrån?

Detta är en bok jag länge tänkt läsa, då den har fått så bra recensioner. Jag är glad att jag äntligen tog tag i den, för jisses vilken bok.

Vilken spänning man hamnar i. Man ver inte vad man ska tro. Jag har ingen aning om hur detta ska sluta för hela tiden är det nya vändningar.

Det är otäckt, tragiskt, mörkt och så full av känslor.
Man tar även upp psykisk ohälsa.

Har ni inte läst den så måste ni göra det.

Bokslott

2023-05-25

En mörk och obehaglig psykologisk thriller med många vändningar. Ellinor blir tvångsinlagd på psyket efter att ha sett maken döda båda sönerna, men genom hela boken löper en förvirring kring vad som egentligen hände. Författaren leker med ens hjärna, så att man i ena sekunden tror att man förstår precis vad som händer för att i nästa inte ha en aning om nånting.

Boken berör ett minst sagt mörkt ämne och ibland kändes det nästan för tungt att fortsätta läsa, men samtidigt ville man ju bara veta vad som hade hänt. Den gav en intressant inblick i psykologi och situationen inom psykiatrin, och det märks att Kia har gjort grundlig research. Imponerande!

Bokdjungeln

2023-01-30

Jag måste säga att denna bok tog en vändning som jag inte alls var beredd på. Det bidrog verkligen till att göra boken bättre.
Jag kan förstå att det finns de som tycker att boken känns långdragen då det kanske inte händer så enormt mycket. Men eftersom detta är, vad jag skulle kalla en psykologisk thriller så tycker jag att detta passar handlingen, det ska inte gå fort.
Apropå handlingen så vill jag påstå att den är skickligt upplagd. Ena stunden är jag övertygad om det ena scenariot för att en stund senare tänka på ett helt annat sätt. Detta gjorde att när jag väl hade börjat lyssna på boken så blev jag tvungen att fortsätta. Jag behövde få veta hur det skulle sluta.
Boken tar som sagt en vändning jag inte kunde ana och jag tycker att den är värd att lyssna på.

Jenny Karlsson

2022-12-11

Vad får 1 timme på en roddmaskin att kännas som kort tid? Jo, en riktigt spännande psykologisk thriller. Det är mitt bästa tips för ljudböcker i kombination med träning för då längtar jag bara till nästa gång jag kan träna.

Det här är en ljudbok och debutroman av Kia Hedman. Kia, jag hoppas att du har en ny roman på gång snart.

Tjusningen med denna roman är vändningarna (plot twists) som sker och oförutsägbarheten hos karaktärerna. Mörka teman inom psykisk ohälsa utgör basen för handlingen. Mycket skrämmande och fascinerande på samma gång.

Om du gillar filmerna/böckerna “Sova med fienden”, “Gökboet” och “Patient 67/Shutter Island” så kommer du att uppskatta denna bok.

Betyg: 4/5 🎹

Rekommenderas varmt till er som gillar psykologiska thrillers och kriminalromaner.

XOXO,
Jenny

@jenkamichiko

🌟 Certified Life Coach and 🙏🏼 6-Phase Meditation Trainer @evercoach.mindvalley / @mindvalley . Supercoach.

🌺 Language teacher.

📚 Läslust, kunskap och personlig utveckling. För samarbeten i form av coaching, workshops, kreativt bollplank, bokevent, bokcirklar, läsprojekt, föreläsningar, utlottningar och recensionsex skicka DM. ⭐️📚👑

Går inte sluta läsa!
Oj, vilken bok! Det händer då och då att jag blir helt fast redan efter några sidor. Men nu blev jag nästan som hypnotiserad och smög till mig lässtunder så ofta jag kunde.

Jag vet inte riktigt var jag ska börja eller hur jag ska kunna sätta ord på min läsupplevelse. "Patient 43" är i en klass för sig själv. Den bisarra intrigen kryper in under skinnet på mig, ger mig gåshud och en lätt klaustrofobisk känsla. Jag blir frustrerad, arg, rädd och ledsen, det är som en känslomässig berg och dalbana.

Om det inte redan har framgått så skriver Kia Hedman med en enorm inlevelse. Hon fångar mig som läsare och bygger upp en historia där man kastas fram och tillbaka, vad är sant och vad är lögn? Vems minnen kan man lita på? Till slut vet jag varken ut eller in, en känsla som håller i sig fram till det oväntade slutet, och långt efter att boken är slut.

Boken är välskriven, har ett rappt språk och korta kapitel och trots sina drygt 400 sidor är den lättläst. Kia Hedman har en fantastisk förmåga att gestalta karaktärerna och få dem att nästla sig in i ditt huvud. Jag tackade först nej till att läsa boken, pga för många olästa rec-ex men ångrade mig och det är jag mycket glad för. Gillar du nervkittlande och psykologiska spänningsromaner då är "Patient 43" ett måste.

@

@bokannicka

2022-08-04

Mycket spännande och obehaglig bok som kryper in under skinnet på mig.
Den är så välskriven att den kunde vara en självbiografi.
Det börjar illa och blir bara värre…….
Helt i min smak.

Karolina Jonsson

2022-07-19

Jag börjar med det läskiga som är att vara 100% ärlig. Det som inte passade mig med boken var att den dels är så tjock, men det är en smaksak såklart! Däremot med det i åtanke så tycker jag även att boken var väldigt utdragen, det var så oerhört detaljerat och inte så många hopp i tidslinjen vilket gjorde att jag tråkigt nog fick väldigt dåligt tålamod och ville bara komma fram till vad som faktiskt skulle hända. Det blev otroligt långdraget vissa stunder, men helt plötsligt, däremot, dök vändningarna upp. Helt plötsligt skedde ögonblick som kastade om hela historien och allt jag hade trott och förväntat mig. Många gånger under bokens gång blir jag golvad av något totalt oväntat, och jag hade aldrig någonsin kunnat förutse den här bokens utgång. Alltså, aldrig! Den är otroligt sjuk, spännande, sorglig, upprörande, mindblowing och så mycket mer. Den är inte lik något jag tidigare läst, så kan jag säga. Jag tror att jag lärde mig mer om psykiska sjukdomar och jag tycker att det är extremt intressant med psykologi och det mänskliga psyket, vilket är anledningen till att jag ville läsa boken. Jag känner mig helt lurad efter slutet, jag vill skratta, jag är i chock och undrar en sista sak: jag hoppas att det ändå inte kan gå till så i verkligheten i Sverige? Eller?

💜Detta är en Fartfylld Psykologisk Bladvändare
& den är riktigt bra skriven
Den håller en Fängslad redan från första stund
Jag Gillade den skarpt & den sätter sig djupt
Jag kan Rekommendera denna Psykologiska pärla till er andra
Av mig så får den
❤💛💙❤💚 av 5st💜

Anna Piippolainen

2022-05-15

Så fängslande psykologisk thriller som spelade på varje nerv från första sidan.
Gripande och skrämmande.
En gestaltning som gör en andlös och livrädd.

Erikas bokhylla

2022-05-10

Patient 43 är en psykologisk thriller när den är som bäst. Det var längesen som jag läste en bok som grep tag i mig på detta sättet. Milt sagt kan jag säga att den kröp innanför skinnet och kramade krampaktigt om hjärtat.

Författaren låter läsaren dras in i handlingen från första sidan. Och som vanligt när barn far illa gråter mitt mammahjärta. Hur någon kan skada ett barn är för mig och många andra helt obegripligt. Men inte för alla! Det finns några som går över alla gränser och dödar ett barn. Men varför? Vem gör något sånt?
Vem kan utsätta ett barn för fara? Och den stora frågan är vem har utsatt barnen i denna familjen för det mest otänkbara? Är allt som det verkar?

Kia Hedman lyckas att skriva på ett sätt som gör att man som läsare varken vet ut eller in. Genom sina skildringar väcker hon starka känslor hos mig - både ilska, frustration och ledsamhet. Allt på en gång i blandad kompott.
Jag kan verkligen känna med kvinnan och hennes frustration, samtidigt som hatet mot mannen växer allteftersom.

Om ni vill läsa en bok som för alltid lämnar spår. En bok som får dig angagerad och som du inte kan lägga ifrån dig- då är Patient 43 ett givet val!

Till sist vill jag bara säga- vilken debut! Längtar efter fler böcker av Kia Hedman. Makalöst bra!

Hon har fött två pojkar och både pojkarna har hon fått begrava…. Tänk att hennes man anklagar henne för bådas död, han röjer henne ur vägen och ser till att hon blir inspärrad på en sluten psykiatrisk avdelning. Inifrån sjukhuset börjar hennes kamp för att rentvå sig själv och för att kunna återvända till livet utanför sjukhuset…

Var börjar man? Vilken storartad debut! Detta är Kias första bok och då tänker jag WOW - Vad kommer att komma härnäst ? Och hur många storys finns det inom henne som jag inte fått läsa? Jag kommer med spänning att invänta fler böcker.

Den här boken fick mig att fastna direkt och jag hade svårt att släppa den, jag ville höja hastigheten för att få svaren snabbare samtidigt som jag inte ville att boken skulle ta slut. En riktig bladvändare som kittlar mina nerver, ger mig rysningar och kalla kårar. Denna psykologiska thriller har ett bra driv, är välskriven och får mig som läsare att kastas fram och tillbaka, vad är sant och inte sant? Så fort jag tror mig hitta svaren så vänds allt och jag sitter där frustrerad och sliter i mitt hår… Missa inte denna nervkittlande bok som är både fängslande, otäck och skrämmande och som berör psykisk ohälsa.

Alltså WOW, vilken bok! Här snackar vi nagelbitande psykologisk spänning från första sidan. Dramaturgin får läsaren att ständigt kastas fram och tillbaka mellan ilska, sorg, hopp och glädje och när man tror att man börjar förstå så gör handlingen en helomvändning och allt man trott raseras. Inte förrän i slutet klarnar bilden och då blir känslan "Aha!". Patient 43 är en bokupplevelse i toppklass och den hamnar definitivt på min topplista i år.

virresbokhylla

2022-04-13

Wow den här boken fick mig verkligen ur balans, struntade i allt och fortsatte bara lyssna och lyssna.
Så otroligt spännande med ett otroligt persongalleri och en handling som fick mig att häpna.
Varje gång jag trodde jag visste var boken var påväg, hände något Oväntat!
Det här är en fantastisk bok!

Maria Jacobsson

2022-04-11

En psykologisk skräckroman som kryper in under skinnet. Man känner frustration för huvudpersonens situation, det känns som att alla motarbetar henne. Bit för bit lär man känna personerna i boken och till slut vet man inte riktigt vem eller vad man ska tro på. Slutet kändes givet, men är ändå skickligt invävt i historien. Det enda som drar ner mitt betyg är att vissa kapitel ältar saker om och om igen, som för att bli mer övertygande och trovärdig, men det blir bara segt.

Författaren är riktigt skicklig på att gestalta karaktärerna. Man åker berg och dalbana känslomässigt när man läser boken. En bok som kommer hänga med mig länge. Handlingen är välskriven och har en välplanerad dramaturgi. Boken känns som enda hel tragedi men samtidigt som en skräckhistoria. Varje kapitel håller dig fast och du vill bara läsa vidare. Rekommenderas att läsas. Slutet kommer överasska dig rejält, mycket bra planerat. Boken får en stark femma utav mig
📚📚📚📚📚

Agnetha Bjuggmark

2022-02-13

Vad säger man efter att ha läst denna spännande, nagelbitare till bok? Jo, så jäkla bra ( ursäkta ) !!!
Den här gick under skinnet på mig, och det var så svårt att lägga ifrån sig den, för man ville verkligen läsa till sista sidan. Jag hoppas att Kia kommer ut med en ny bok snart. En riktigt bra debut!

Lena Fredriksson

2022-02-12

En mörk men oerhört fängslande thriller/roman om en mor som blir anklagad för att ha mördat sina två små söner under psykos.
Ju mer jag läser desto mer chockad blir jag. Kan inte ens föreställa mig känslan av att bli anklagad för att ha mördat ens egna småbarn och sen inspärrad på en psykiatrisk inrättningar där bältning, inlåsning och stora mängder psykofarmaka är vardagen och ingen tror på din berättelse. Det är hjärtskärande att läsa om hur hon bryts ner av behandlingen, börjar tvivla på sig själv och vad som är sant, och blir mer och mer deprimerad. Känslan av att vara helt utlämnad och hjälplös är så påtaglig och skrämmande.
Det är mycket oförutsägbart som sker i boken, och framförallt slutet vilket var helt fantastiskt bra! Handlingen tar många vändningar och till slut vet man inte hur man ska tänka och vem man ska tro på ! Som läsare blir man verkligen lurad flera gånger!

Från första sidan är man helt fast i den här genialiska psykologiska spänningsromanen som är en riktig bladvändare till allra sista sidan. Det går inte att förutse slutet. Sättet att göra fram handlingen och den psykiska anspänningen påminner mycket om Stephen Kings böcker!

Snezana Lindskog

2022-02-05

Vilken Debut!
Verklighetstrogen medryckande och fängslande!

Detta är en bok som är värd att läsa om efter ett tag, precis som Stephen Kings böcker!

En Skrämmande skildring! Depression, psykisk ohälsa och tvångsvård är temat i Kia Hedmans psykologiska spänningsroman Patient 43!

Verklighetstrogen medryckande och fängslande. En skickligt skapad berättelse med många vindlingar.

Att inte bli trodd på är oerhört frustrerande!

När jag äntligen känner mig säker i mina spekulationer om fortsatt handling och sanning
då lyckas författaren vända och skapa nya förväntningar. Och så här fortsätter det till slutet. Jag som läsaren får ändra kurs hela tiden.

𝕂𝕒𝕟 𝕕𝕖𝕥
BLI BÄTTRE?

Det här är så skickligt. Jag har bara läst psykologiska spänningsromaner sporadiskt. Favoriten är helt klart den store King. När jag läste Patient 43 så infanns sig snarlik anda.
Spänning, kort stund av villfarelse och nytt grepp är ingredienser som gör boken omöjlig att släppa. Väntar på fler böcker av Kia!

Rosita Söderström

2022-01-17

Mer eller mindre sträckläst den här psykologiska spänningsroman. En otroligt fängslande debutroman som jag sträckläste de 220 första sidorna av (totalt 440 sidor). Var sedan ”tvungen” att återuppta den innan nattsläckning!

Med detta vill jag förmedla att Patient 43 är en gastkramare, utan dess like – åtminstone vad jag läst de senaste åren.

Boken är indelad i 8 delar och kapitlen är korta, vilket bidrar till att trots mycket hemskheter blir läsupplevelsen aldrig tung. Snarare stegrar viljan att fortsätta vända blad. Handlingen levandegörs ur flera perspektiv och mestadels i karaktärernas tankar. Till en början lite trevande med tvära kast men förståelsen hinner sedan ikapp och författarinnan bygger skickligt händelseförloppet framåt.

Vilken mardröm att inte bli lyssnad till och tvångs placeras på en sluten psykiatrisk klinik! Ner drogas med tvångsmedicinering och även om ordet hjärntvätt aldrig nämns i romanen, så är det vad som sker.

Som läsare är det svårt att inte bli berörd. Även engagerad men Kias välformulerade språk och gestaltande gör ändå upplevelsen möjlig utan ingripande och helhets läsningen drivs hela tiden framåt.

Känslor som fasa, upprördhet och äckel är ofrånkomliga men det blir aldrig ihållande, trots stor trovärdighet.

Till dig som gillar psykologiska spänningsromaner och thrillers med överraskande slut – Läs Patient 43!

Tack Kia! Du har helt klart en återkommande läsare i mig!