Patient 43

Hedman, Kia

| 2021

Hon hade inte trott det om Edvin. Att han efter dåden på sönerna även skulle röja henne ur vägen. Anklaga henne för att under psykos ha dödat deras barn. Se till att hon blev felaktigt inspärrad för tvångsvård på en psykiatrisk inrättning där hennes ord betvivlades mer än hans. Samtidigt förstod hon. Är man tillräckligt trängd har man inget att förlora. Inifrån sjukhusets slutna avdelning börjar kampen för att bli trodd och få återvända till livet utanför de låsta portarna. I den dramatiska jakten på upprättelse får hon hjälp från oväntat håll.

Så fängslande psykologisk thriller som spelade på varje nerv från första sidan.
Gripande och skrämmande.
En gestaltning som gör en andlös och livrädd.

Patient 43 är en psykologisk thriller när den är som bäst. Det var längesen som jag läste en bok som grep tag i mig på detta sättet. Milt sagt kan jag säga att den kröp innanför skinnet och kramade krampaktigt om hjärtat.

Författaren låter läsaren dras in i handlingen från första sidan. Och som vanligt när barn far illa gråter mitt mammahjärta. Hur någon kan skada ett barn är för mig och många andra helt obegripligt. Men inte för alla! Det finns några som går över alla gränser och dödar ett barn. Men varför? Vem gör något sånt?
Vem kan utsätta ett barn för fara? Och den stora frågan är vem har utsatt barnen i denna familjen för det mest otänkbara? Är allt som det verkar?

Kia Hedman lyckas att skriva på ett sätt som gör att man som läsare varken vet ut eller in. Genom sina skildringar väcker hon starka känslor hos mig - både ilska, frustration och ledsamhet. Allt på en gång i blandad kompott.
Jag kan verkligen känna med kvinnan och hennes frustration, samtidigt som hatet mot mannen växer allteftersom.

Om ni vill läsa en bok som för alltid lämnar spår. En bok som får dig angagerad och som du inte kan lägga ifrån dig- då är Patient 43 ett givet val!

Till sist vill jag bara säga- vilken debut! Längtar efter fler böcker av Kia Hedman. Makalöst bra!

Hon har fött två pojkar och både pojkarna har hon fått begrava…. Tänk att hennes man anklagar henne för bådas död, han röjer henne ur vägen och ser till att hon blir inspärrad på en sluten psykiatrisk avdelning. Inifrån sjukhuset börjar hennes kamp för att rentvå sig själv och för att kunna återvända till livet utanför sjukhuset…

Var börjar man? Vilken storartad debut! Detta är Kias första bok och då tänker jag WOW - Vad kommer att komma härnäst ? Och hur många storys finns det inom henne som jag inte fått läsa? Jag kommer med spänning att invänta fler böcker.

Den här boken fick mig att fastna direkt och jag hade svårt att släppa den, jag ville höja hastigheten för att få svaren snabbare samtidigt som jag inte ville att boken skulle ta slut. En riktig bladvändare som kittlar mina nerver, ger mig rysningar och kalla kårar. Denna psykologiska thriller har ett bra driv, är välskriven och får mig som läsare att kastas fram och tillbaka, vad är sant och inte sant? Så fort jag tror mig hitta svaren så vänds allt och jag sitter där frustrerad och sliter i mitt hår… Missa inte denna nervkittlande bok som är både fängslande, otäck och skrämmande och som berör psykisk ohälsa.

Alltså WOW, vilken bok! Här snackar vi nagelbitande psykologisk spänning från första sidan. Dramaturgin får läsaren att ständigt kastas fram och tillbaka mellan ilska, sorg, hopp och glädje och när man tror att man börjar förstå så gör handlingen en helomvändning och allt man trott raseras. Inte förrän i slutet klarnar bilden och då blir känslan "Aha!". Patient 43 är en bokupplevelse i toppklass och den hamnar definitivt på min topplista i år.

Wow den här boken fick mig verkligen ur balans, struntade i allt och fortsatte bara lyssna och lyssna.
Så otroligt spännande med ett otroligt persongalleri och en handling som fick mig att häpna.
Varje gång jag trodde jag visste var boken var påväg, hände något Oväntat!
Det här är en fantastisk bok!

En psykologisk skräckroman som kryper in under skinnet. Man känner frustration för huvudpersonens situation, det känns som att alla motarbetar henne. Bit för bit lär man känna personerna i boken och till slut vet man inte riktigt vem eller vad man ska tro på. Slutet kändes givet, men är ändå skickligt invävt i historien. Det enda som drar ner mitt betyg är att vissa kapitel ältar saker om och om igen, som för att bli mer övertygande och trovärdig, men det blir bara segt.

Författaren är riktigt skicklig på att gestalta karaktärerna. Man åker berg och dalbana känslomässigt när man läser boken. En bok som kommer hänga med mig länge. Handlingen är välskriven och har en välplanerad dramaturgi. Boken känns som enda hel tragedi men samtidigt som en skräckhistoria. Varje kapitel håller dig fast och du vill bara läsa vidare. Rekommenderas att läsas. Slutet kommer överasska dig rejält, mycket bra planerat. Boken får en stark femma utav mig
📚📚📚📚📚

Agnetha Bjuggmark

2022-02-13

Vad säger man efter att ha läst denna spännande, nagelbitare till bok? Jo, så jäkla bra ( ursäkta ) !!!
Den här gick under skinnet på mig, och det var så svårt att lägga ifrån sig den, för man ville verkligen läsa till sista sidan. Jag hoppas att Kia kommer ut med en ny bok snart. En riktigt bra debut!

Lena Fredriksson

2022-02-12

En mörk men oerhört fängslande thriller/roman om en mor som blir anklagad för att ha mördat sina två små söner under psykos.
Ju mer jag läser desto mer chockad blir jag. Kan inte ens föreställa mig känslan av att bli anklagad för att ha mördat ens egna småbarn och sen inspärrad på en psykiatrisk inrättningar där bältning, inlåsning och stora mängder psykofarmaka är vardagen och ingen tror på din berättelse. Det är hjärtskärande att läsa om hur hon bryts ner av behandlingen, börjar tvivla på sig själv och vad som är sant, och blir mer och mer deprimerad. Känslan av att vara helt utlämnad och hjälplös är så påtaglig och skrämmande.
Det är mycket oförutsägbart som sker i boken, och framförallt slutet vilket var helt fantastiskt bra! Handlingen tar många vändningar och till slut vet man inte hur man ska tänka och vem man ska tro på ! Som läsare blir man verkligen lurad flera gånger!

Från första sidan är man helt fast i den här genialiska psykologiska spänningsromanen som är en riktig bladvändare till allra sista sidan. Det går inte att förutse slutet. Sättet att göra fram handlingen och den psykiska anspänningen påminner mycket om Stephen Kings böcker!

Snezana Lindskog

2022-02-05

Vilken Debut!
Verklighetstrogen medryckande och fängslande!

Detta är en bok som är värd att läsa om efter ett tag, precis som Stephen Kings böcker!

En Skrämmande skildring! Depression, psykisk ohälsa och tvångsvård är temat i Kia Hedmans psykologiska spänningsroman Patient 43!

Verklighetstrogen medryckande och fängslande. En skickligt skapad berättelse med många vindlingar.

Att inte bli trodd på är oerhört frustrerande!

När jag äntligen känner mig säker i mina spekulationer om fortsatt handling och sanning
då lyckas författaren vända och skapa nya förväntningar. Och så här fortsätter det till slutet. Jag som läsaren får ändra kurs hela tiden.

𝕂𝕒𝕟 𝕕𝕖𝕥
BLI BÄTTRE?

Det här är så skickligt. Jag har bara läst psykologiska spänningsromaner sporadiskt. Favoriten är helt klart den store King. När jag läste Patient 43 så infanns sig snarlik anda.
Spänning, kort stund av villfarelse och nytt grepp är ingredienser som gör boken omöjlig att släppa. Väntar på fler böcker av Kia!

Rosita Söderström

2022-01-17

Mer eller mindre sträckläst den här psykologiska spänningsroman. En otroligt fängslande debutroman som jag sträckläste de 220 första sidorna av (totalt 440 sidor). Var sedan ”tvungen” att återuppta den innan nattsläckning!

Med detta vill jag förmedla att Patient 43 är en gastkramare, utan dess like – åtminstone vad jag läst de senaste åren.

Boken är indelad i 8 delar och kapitlen är korta, vilket bidrar till att trots mycket hemskheter blir läsupplevelsen aldrig tung. Snarare stegrar viljan att fortsätta vända blad. Handlingen levandegörs ur flera perspektiv och mestadels i karaktärernas tankar. Till en början lite trevande med tvära kast men förståelsen hinner sedan ikapp och författarinnan bygger skickligt händelseförloppet framåt.

Vilken mardröm att inte bli lyssnad till och tvångs placeras på en sluten psykiatrisk klinik! Ner drogas med tvångsmedicinering och även om ordet hjärntvätt aldrig nämns i romanen, så är det vad som sker.

Som läsare är det svårt att inte bli berörd. Även engagerad men Kias välformulerade språk och gestaltande gör ändå upplevelsen möjlig utan ingripande och helhets läsningen drivs hela tiden framåt.

Känslor som fasa, upprördhet och äckel är ofrånkomliga men det blir aldrig ihållande, trots stor trovärdighet.

Till dig som gillar psykologiska spänningsromaner och thrillers med överraskande slut – Läs Patient 43!

Tack Kia! Du har helt klart en återkommande läsare i mig!