Pastor Viveka och tanterna

Haaland, Annette

| 2016

Viveka är en ganska vanlig frikyrkopastor runt femtio som börjar tröttna på att alltid finnas till för alla andra. Hemma har hon fyra barn och en tankspridd man och på jobbet de bitska, bakande tanterna. När en av kvinnorna i kaffekommittén hittas död börjar pastorn nysta i fallet. Kan en mördare gömma sig i idyllen? Är bokhandlaren Abbe att lita på? Vad har den lokale mäklaren i görningen? Och vilka ligger bakom den mystiska Stormhattarnas förening?Pastor Viveka och tanterna är en lättsam och underhållande mysdeckare bland barnfamiljer och åldrande husägare i Stockholmsförorten Gamla Enskede. En berättelse som bjuder på trivsam spänning och existentiella frågor och en övertygelse om att man aldrig ska tro sig veta något bestämt om andra människors inre. Särskilt inte om gamla tanter.

Therese

2021-01-29

På baksidan av boken står det att det är en underhållande mysdeckare. Jag vet inte om jag håller med. Det vilar en bitterhet över berättelsen och själva historien känns inte speciellt trovärdig, snarare tunn och spretig. Jag tycker också att det saknas humor. Jag kommer med största sannolikhet inte att läsa de resterande böckerna om pastor Viveka.

Z

Zandra Gustavsson

2020-08-09

Bettan_bokprataren

2020-03-31

En lite lagom småmysig och lättlyssnad deckare som går i samma stil som Karin Brunk-Holmqvist. Dock tycker jag nog att det saknas lite skärpa och kvickhet och att den inte har något vidare driv framåt. Jag hade jag gärna önskat att det varit lite mer fart i tanterna och inte fullt så mjäkiga. Jag tycker att Annette har lyckats mycket bra med målande och träffsäkra personbeskrivningar.

Jag har lyssnat på boken och som vanligt får man en väldigt bra och engagerande uppläsning när det är Anna-Maria Käll som är uppläsare. Boken får ett helt OK vare sig mer eller mindre och säkerligen kommer jag att lyssna på fortsättningen när jag behöver något som inte kräver energi och tankekraft.
En typisk hängmattebok.
Fler recensioner på min blogg https://bokprataren.blogspot.com/2020/03/pastor-viveka-och-tanterna-annette.html

Madeleine Löfqvist

2018-08-22

Lättlyssnad men inte min smak.

Terés Salmi

2018-07-16

Lättläst feelgod. Perfekt i hängmattan eller bara som avkoppling en stund.

2018-03-08

Myspys och inte riktigt en deckare i min mening, men helt okej underhållning för stunden. Dessutom lovar pastor Viveka mer.

Solveig Andersson

2018-02-14

Närmare så här kan man nog sällan komma en modern version av en Maria Lang deckare. En pärla till deckare att njuta av till morgonkaffet. 4 Stjärnor!

Nike Fritz

2018-01-17

Underbar bok! En riktig pärla! En lyckad blandning av feelgood, deckare och filosofiska funderingar. Och en kärleksförklaring till tanter!

En lättläst lite halvmysig bok. Ska ju vara en deckare men tycker att den saknar mkt där.

Anja Keränen

2017-06-24

Gillade,va lätt skriven och med ryckande.

Maria Olofsson

2017-05-03

Svår att komma in i tyckte jag, men sen tog den sig bra! Kommer nog läsa uppföljaren åxå.

Ilona

2017-01-08

Så där...

Sofie Åberg

2016-12-19

Perfekta boken för dig som vill läsa en spännande bok med mysfaktor.

Per Haaland

2016-09-15

Underbar uppläsning av en underbar historia.

Helene Roos

2016-09-14

Seg och småtrist och "babblig" visst några mord men det hände ju ingenting...nej detta var ingen bok för mig.

Eva Pettersson

2016-09-04

Mysig och oblodig deckare som utspelar sig i en härligt somrig miljö. Helt okej läsning.

En charmig och lättlyssnad deckare. Lite smårolig emellanåt men också lite seg, blev lite småtrött på tanterna. Men helt okey för en stunds trevligt tidsfördriv.

My.loved.books

2016-04-07

En underbar bok! :)

Den här boken blev jag så sugen på att läsa när jag såg den hos förlaget och på ett par bloggar. Och jag blev inte besviken.
Om man ska försöka sig på att lägga boken i ett fack så får det väl bli mysdeckare/feelgood-deckare. Man kan ju inte påstå att man blir skrämd av den tvärtom man blir glad. Även om boken innehåller ett par mord så är det inte otäckt som det kan bli i en vanlig deckare, så även de som normalt inte gillar att läsa sådana kan nog läsa denna.
Hur är då denna pastor Viveka? I min mening är hon en väldigt omtänksam person fast väldigt utarbetad och behöver en tids vila. Tanterna har ganska höga krav på varandra och på Viveka. Fast mot detta har Viveka ett hemligt vapen, hon protesterar mot att alltid behöva vara till hands åt gnälliga församlingsmedlemmar, fast i det dolda.
Jag gillade persongalleriet skarpt och kunde lätt se alla karaktärer framför mig då alla var mycket väl beskrivna. Jag läser gärna mer om pastor Viveka och hennes tanter (och farbröder).

Betyg 4,5 av 5

2016-03-11

Den här boken var en glad överraskning av en debuterande författare. Lättsam och underhållande mysdeckare, står det i förlagets presentation om boken, och det stämmer verkligen.

Boken är mycket välskriven, och den är enkel, lättsam, lättläst och snabbläst. Men den har ändå mycket djup och känsla i sig. Själva deckarbiten är väl kanske inte så speciell. Men däremot beskrivningen av alla relationer, som jag tyckte var väldigt bra, och berättelserna om människornas liv.

Ett bra och ordentligt slut är det också i boken, men det känns ändå som om det finns en öppning till en fristående fortsättning på den, och det hoppas jag verkligen att det kommer.

Rekommenderar helt klart boken.

2016-03-07

Betyg: 3,5 av 5
Jag tycker det här var en småmysig och lättlyssnad deckare i en blandning av Karin Brunk-Holmqvist och Maria Lang. Dock hade jag gärna önskat att tanterna i boken varit mer åt det excentriska hållet. För bortsett från själva tanterna är det i mitt tycke en ganska ordinär dussindeckare. Lättlyssnad och småspännande, men inte så mycket mer. Men jag kommer troligtvis att läsa/lyssna på fortsättningen när den kommer. Som vanligt en väldigt bra och engagerande uppläsning av Anna-Maria Käll- vars roll som Dahlens-sekreteraren Emelie i Rederiet fortfarande kryper under skinnet på mig efter alla dessa år

Camilla Eriksson

2016-02-28

Rolig mysdeckare med humor och spänning och gamla tanter .