Pastor Viveka och hundraårsjubileet

Haaland, Annette

| 2016

Det har blivit dags att fira Gamla Enskedes hundraårsjubileum, något som alla tycker bör ske på den årliga julmarknaden. I övrigt har medlemmarna i jubileumskommittén olika åsikter om hur det ska gå till. De bakande tanterna i kyrkan är till exempel arga på paret i den stora villan på kullen som de tycker försöker ta över jubileet genom att vilja sponsra allt och bjuda alla på mat och kaffe. ?Vem ska i då komma till vårt kafé?? undrar Selma och Viola.Pastor Viveka måste navigera sig fram genom allt detta, samtidigt som hon går på kurs för att lära sig att uttrycka sina känslor på ett nyanserat och balanserat sätt, har bekymmer med en veckopendlande man, en obstinat tonårsdotter, ansvar för en fryst laxforell som en av tanterna har vunnit på lotteri samt sina egna existentiella funderingar och tvivel. Som om inte det räckte inträffar snart ett nytt, förbryllande mord i kyrkans närhet.Pastor...

Sofie Johansson

2023-12-19

"Pastor Viveka och hundraårsjubileet" av Annette Haaland är en bok som med en skön blandning av humor och allvar ger en inblick i det småstadsliv som utspelar sig i Gamla Enskede. Som den andra boken i serien om pastor Viveka fortsätter den att utforska hennes liv och utmaningar, denna gång i samband med firandet av stadens hundraårsjubileum.

Haaland har en lättsam berättarstil som gör boken till en behaglig läsning. Pastor Vivekas ansträngningar att balansera sina professionella, personliga och familjära ansvar är både underhållande och igenkännbara. Hennes karaktär är välutvecklad och erbjuder en intressant mix av styrka, humor och mänsklighet.

De olika medlemmarna i jubileumskommittén och deras skilda åsikter ger boken en känsla av gemenskap och realism. Konflikten mellan de bakande tanterna i kyrkan och paret i villan på kullen tillför en humoristisk dimension till berättelsen, samtidigt som den belyser vardagliga småstadskonflikter.

Boken är dock inte utan sina brister. Handlingen kan ibland kännas förutsägbar och saknar stundtals den spänning som skulle göra den mer fängslande. Dessutom kan vissa av de sidohandlingar som presenteras kännas något överflödiga och distraherande från huvudberättelsen.

Det nya mordet i kyrkans närhet ger berättelsen en extra krydda, även om denna aspekt av boken kunde ha utvecklats ytterligare för att skapa mer djup och spänning. Pastor Vivekas existentiella funderingar och tvivel är väl skildrade, men i vissa stunder kan dessa delar kännas något utdragna.

Sammanfattningsvis erbjuder "Pastor Viveka och hundraårsjubileet" en trevlig och stundtals tankeväckande läsning. Den är perfekt för de som uppskattar en lätt och underhållande bok med en blandning av humor och vardagliga dilemman. Annette Haaland har lyckats skapa en charmig berättelse som trots sina brister är värd att läsa, särskilt för de som är intresserade av livet i en svensk småstad.

Z

Zandra Gustavsson

2020-08-09

2018-04-04

Småcharmig och mysig, men inte mer än så. Historien levererar det titeln och omslaget visar.

Solveig Andersson

2018-02-26

En perfekt bok att läsa inomhus när vädermakterna strejkar. Mysig och underhållande. 4 Stjärnor!

2017-08-10

Småcharmig på sina håll och väldigt lättlyssnad. Jag tycker karaktärerna är bra och varierande. Men där tar det tyvärr slut för mig. Berättelsen griper inte tag det minsta. Deckarintrigen tråkar ut mig. Tidshoppet tråkar ut mig. Jag vill ju tycka om den för vad det är. En nutida snälldeckare med trevliga personligheter i sann Maria Lang-anda- men tyvärr tråkar den ut mig ganska mycket. Jag tycker författaren borde slopa deckarintrigen och koncentrera sig på sina karaktärer- skriva mer åt romanhållet, blanda in mer humor, mer tanter och gubbar, jag tror personligen att det skulle bli bättre.
Som vanligt bra uppläst av Anna Maria Käll.
Men mitt slutbetyg blir tyvärr endast en, 2:a!

Anja Keränen

2017-06-24

Gillade boken skarpt.

2017-01-15

För knappt ett år sedan så läste jag den första boken om pastor Viveka, Pastor Viveka och tanterna. Jag tyckte att den var bra, och här är en länk till min recension av den.

Nu har jag läst den fristående fortsättningen, Pastor Viveka och hundraårsjubileet, och jag tyckte ungefär likadant om den.

Själva deckarbiten tycker jag inte är något särskilt speciellt med. Men däremot skildringen av relationerna, tycker jag riktigt mycket om.

Läser gärna fler böcker om pastor Viveka och dom andra i Enskede.

Rekommenderas. Men läs den första boken först.

Jessica Appelqvist

2016-11-19

Handlingen är mysig och jag vill gärna läsa fler fortsättningar på pastorns liv.