Passionen

Winterson, Jeanette

| 2007

Mitt i den ryska vintern möts Napoleons unge kycklingkock Henri och den venetianska croupiern Villanelle. Tillsammans flyr de kriget för drömmarnas stad Venedig. Henri är en pojke med ett alldeles för stort hjärta och han förälskar sig handlöst i den märkliga Villanelle, som i sin tur har fått sitt hjärta stulet och undangömt i en glasburk i en garderob. Gränsen mellan saga och verklighet är utsuddad och passion i olika former genomsyrar berättelsen. Det här är historien om Napoleons passion för kyckling och för sin Joséphine, det franska folkets passion för Napoleon och Napoleons kycklingkocks passion för sin ledare. Det handlar om Henris kärlek till Villanelle och Villanelles förkärlek för spel och för sin älskade. Passionen berättar om vilka risker vi är beredda att ta och varför vi ofta sätter det som vi värderar allra högst på spel.

Victoire Marcel

2016-12-10

Alldeles underbart språk, och jag älskar hur realism och saga blandas, och hur det vackra blandas med det obehagliga i denna okonventionella kärlekshistoria. Det var en sak på slutet jag retade mig ganska ordentligt på, för det kändes så typiskt, men det förstörde inte helhetsintrycket.

Magnus Johansson

2014-02-04

Kan bara instämma i nedanstående hyllningskör, en rakt igenom fantastisk bok, måste nog erkänna att jag ser den här som hennes främsta mästerverk. Otroligt svår att lägga ifrån sig.

Lotta Berling

2013-01-17

"I'm telling you stories. Trust me." Och vilka sagor hon berättar, Jeanette Winterson, och vilket språk hon har! Hon är och förblir en favorit hos mig ända sedan den första bok jag läste av henne (Power Book). Passionen hade jag av någon anledning inte läst ännu - och det var ju bra, för då kunde jag njuta av denna 25 (!) år gamla pärla nu.

Nanna Naumann

2012-10-23

Underbar bok om Europa under Napoleons tid. Men främst om kärlek, om att förlora sig själv. Wintersons språk är ren magi, varannan formulering får mig att mysa.

Helt okej tycker ja

Ebba Andersson

2012-10-20

Magisk!

Maria Eriksson

2012-07-20

En berättelse på flera nivåer, vackert om passion som kan vara av så olika art. Nästan ännu bättre än Fyrvaktaren. Gillar hennes anslag: "Jag berättar sagor. Tro mig."

2012-06-02

En vacker berättelse om kärlek och passion. Språket är fantastiskt. Berättat ur två personers perspektiv.

Den av Wintersons böcker som imponerar minst på mig. Den är inte så livlig och lekfull i språket som jag hade förväntat mig. Läs "Fyrväktaren" i stället.

Robin Harrysson

2011-08-26

Språket är som vanligt i en klass för sig och stundtals är det rent svindlande vackert. Problemet är att det som en helhet inte bränner till på samma sätt som Written on the body, Lighthousekeeping eller The powerbook.

Kenneth Olausson

2011-03-12

En resa för två siamesiska själar vars stammande hjärtan du kommer att höra länge. "Tro mig. Jag berättar sagor".

Ida Kullander

2010-05-13

Det här kan vara den bästa bok jag någonsin läst. Strålande litteratur!

Andrea Lundberg

2009-09-10

Inte lika bra som Fyrväktaren men jag älskar hennes språk och ton. Värd att läsas och läsas om.