Parsifal Direktivet

Karlsson, Kaj

| 2013

Red Team är en hemlig grupp specialister som arbetar på uppdrag av den svenska militära säkerhetstjänsten. Under ett säkerhetstest av Ringhals kärnkraftverk upptäcker de ett förberett sabotage och kort därefter utsätts gruppen för ett attentat.Vem kan de lita på? Och varför drabbas vatten- och elförsörjning runt om i Europa av driftstörningar? Under ledning av kustjägarofficeren och operatören Gustav Sterner måste Red Team ta upp jakten för att stoppa en konspiration som hotar att förändra Europa för alltid. Parsifal Direktivet är den andra boken av Kaj Karlsson och en fristående fortsättning på succédebuten Operation Nordvind om ett terrorattentat i Sverige.

Anders S

2019-10-19

Något bättre än första boken. Insatt författare. Omslaget på boken dock där en tränad soldat har fingret på avtryckaren pekandes nedåt?! Det är som på film där alla springer omkring med 200 skottsmagasin i sina pistoler och aldrig behöver ladda om. Små detaljer kan tyckas men det förstör helhetsintrycket.

2014-12-10

Parsifal Direktivet av Kaj Karlsson får mig att tänka på Jan Guillous böcker om Hamilton. Det är samma driv, samma tuffingar, samma tankar om vad som skulle hända om... En spännande, fartfylld bok. Ja, Kaj Karlsson är en värdig efterträdare till Jan Guillou.

Kaj Karlsson bok Parsifal Direktivet vann första pris i Indie Book Award som delades ut på bokmässan 2014. Där jag satt i juryn. Tyvärr fick vi jurymedlemmar inte läsa böckerna från pärm till pärm, utan bara ett utdrag ur varje bok, det var ju rätt många böcker inskickade. Därför blev jag extra glad när jag fick ett ex av de tre pristagarna.

Hoppas verkligen jag får sitta med i juryn nästa år också, för det var oerhört givande att se alla dessa egenutgivna böcker.
Boken handlar om Red Team, som är en hemlig grupp av specialister. De arbetar på uppdrag av den svenska militära säkerhetstjänsten. När de gör en säkerhetstest av Ringhals kärnkraftverk upptäcker de att någon förbereder sabotage av anläggningen, det dröjer inte länge förrän även deras grupp blir utsatta.

Runt om i Europa börjar det uppstå problem med el- och vattenförsörjning, kanske har det något samband med Ringhalssabotaget.

Kustjägarofficeren Gustav Sterner är ledare för Red Team och har en känsla för när något inte stämmer.

Jag tycker om slutet på boken, det får mig att längta till nästa bok. :-)

Tycker du om Jan Guillous böcker ska du definitivt läsa Parsifal Direktivet och även Kaj Karlssons debutbok Operation Nordvind .

Oskar Henriksson

2014-01-02