Paris. Kärlek. Ost.

Ella är fylld av förväntan inför kvällen. Hennes pojkvän sedan åtta år tillbaka ska bjuda henne på middag, och hon anar att det här är kvällen då han äntligen kommer att ställa den stora frågan. Men middagen leder istället till ett fruktansvärt uppbrott. Med ett brustet hjärta och en 30-årsdag som närmar sig i all hast bestämmer sig Ella för att lämna Melbourne och flytta till Paris, staden som hon tillbringat en del tid. En tid då hon var en annorlunda och mer äventyrlig person. I Paris får hon jobb som diskare på ett café. Ostälskare som hon är besöker hon ofta kvarterets ostbutik. Butikens ägare Serge bistår gärna med råd angående vilka ostar som kan tänkas falla henne i smaken. Det är tydligt att han har ett gott öga till henne, men han är inte riktigt hennes typ. Under ett av deras kvicka meningsutbyten antar Ella ett oväntat vad ? hon måste äta en ny sorts ost varje dag. Ella...

3,5/5

Istället för det förväntande frieriet, får Ella veta att hennes pojkvän tänker åka på retreat för att hitta sig själv. Så istället för att vara förlovad, finner sig Ella göra slut med Paul och sedan bestämmer hon sig för att åka tillbaka till Paris, bara för att komma bort från Australien och det liv hon haft de senaste åtta åren. Väl i Frankrike hittar hon relativt snabbt jobb och boende, även om det inte är vad hennes mamma önskade sig och efter att ha gått in i en ostbutik bestämmer hon sig för att prova alla franska ostsorter under det år hon ska vara i Paris. Och när hon också träffar matskribenten Gaston, då känns det som att allting håller på att falla tillrätta.

Paris. Kärlek. Ost. eller det mer humoristiska namnet Fromage à Trois som det heter i original, är australiensiska Victora Brownlees debutroman. En feelgood om att hitta tillbaka till sig själv efter att ha levt under många år under någon annans premisser. Och att inse att gamla hjulspår kanske är svårare att ta sig ur, än vad det verkar.

Persongalleriet är lagom stort. Det är Ella, och så de få runtom henne i Australien, och sedan de få nära vännerna hon får i Paris. Eftersom Ella också byter stad i början av boken, möter hon de här andra personerna på lika villkor som läsaren gör. Jag tycker om att följa med i Ellas utveckling och många är gångerna jag helst skulle vilja skaka om henne ordentligt för att få henne att inse vad hon håller på med. Och det gillar jag, för jag vill ju känna saker för karaktärerna i böckerna jag läser. Jag tycker om Serge, ostkillen och jag tycker om Clotilde (även om namnet kanske får mig att tänka på en tjock operatant snarare än en modell, men det är mina egna fördomar som spökar) och jag tycker om att störa mig på Gaston, Paul och Ellas mamma.

Språket är lättsamt och även om jag vet vartåt det barkar, tycker jag om att följa historien framåt. Översättningen är helt okej och också lättläst, förutom att det är för mycket franska ord för mig som inte kan språket alls. Ser fram emot att läsa nästa del i serien också.

Fia Kitti

2020-06-22

Gullig bok, absolut! Men så taffligt översatt att jag höll på att bli tokig. Annars hade det blivit en trea.

villa-freja.se

2020-03-22

Vilken oerhört charmig bok! Jag älskar känslan den förmedlar. Sorgen, värmen, vänskapen, hoppet, kärleken och smaken av ost. Jag blir dessutom sugen på att resa till Paris.

Bettan_bokprataren

2020-03-12

En härlig feelgoodbok där det genomgående temat är ost och Paris. Veronica beskriver dessa ostars smak, lukt och utseende vilket gör att jag nästan kan uppleva det huvudpersonen Ella upplever, en smakorgie.
En berättelse som har rappa, skojiga och underfundiga inslag, men även massor
av romantik, ångest och en del sorg. Helt enkelt en mysig debutroman som jag rekommenderar dig att mysa med i ditt soffhörn med en god kopp av något varmt och gott.
Jag har både läst och lyssnat på den här boken och jag tycker att EvaMaria Oria läser mycket bra. https://bokprataren.blogspot.com/2020/03/paris-karlek-ost-victoria-brownlee.html

2019-11-24

Efter ett uteblivet frieri från pojkvännen bestämmer sig Ella att lämna Australien för att resa till Frankrike. Med ett brustet hjärta ger hon sig iväg till världens mest romantiska stad för att äta ost och dricka vin. Väl där träffar hon på olika människor som blir hennes vänner. Kommer Ellas sårade hjärta att läka igen?

Det här är en bok att tycka om. ”Paris. Kärlek. Ost” är en mysig och lättläst feelgoodbok precis i min smak. Här finns hjärta och smärta, vänskap och spirande kärlek. Jag gillar sättet som författaren bygger upp sin berättelse på, hur vi får följa Ella genom de val hon gör. Man kan väl säga att hon gör en del dåliga val vad gäller män! Veronica beskriver miljöer och personer bra. Och även ostar! För ostar har en central roll i denna bok, och jag som i princip hatar ost blir sugen på att testa ostarna som Ella äter.

Det här är en debutroman med mersmak. En rolig, romantisk, lite sorglig och mysig bok! Man vill liksom inte att den ska ta slut!

Bokdjungeln

2019-11-10

Ta mig till Paris pronto! Jag tror att jag aldrig har varit lika sugen på att testa ostar, dricka vin och lära mig franska som nu. Denna bok har verkligen förmågan att väcka lusten till allt ovannämnt. Även fast det finns vissa stavfel och upprepningar i texten så finns det ett bra flow i handlingen och jag kunde inte lägga ifrån mig den. Denna bok lämnar en go känsla efter sig, precis som en feelgood ska göra.