Paris-Dakar

Liljestrand, Jens

| 2008

Paris-Dakar utspelar sig i ett surrealistiskt drömlandskap: en bröllopsfest där toastmastern kämpar mot tiden medan marängtårtan och karriären smälter; en volontär på en mansjour som dras in i ett mystiskt experiment; ett gym där de svaga och misslyckade har tagit över. Makt, status och faderskap - allt står på spel. De sju berättelserna i Paris-Dakar skildrar mansrollen som ett spektakel och ett kraftprov, ett livsrally utan karta och kompass. Med ömhet, skärpa och nattsvart humor speglar Jens Liljestrand den manliga katastrofen.

Henrik Andersson

2011-08-11

Det är ganska bra, men känns ibland som ett plagiat av Virdborg. Landhöjning liksom?

Tove Skarstedt

2011-04-09

Detta är strålande! Varför finns det inte fler böcker som den här? Angelägen och spännande är bara förnamnen! Läs, läs, läs! Killar, tjejer, gubbar, tanter - alla ba läs!

Anders Högman

2010-05-27

Ett par av dom var riktigt, riktigt bra. Speciellt toastmastern

Henrik R.

2009-11-25

Den här novellsamlingen blev nästan helt oläst. De två första novellerna är nämligen rätt ointressanta - å andra sidan är de väldigt korta. Den tredje är lite längre och lite bättre men här började jag ändå tappa hoppet. Men som tur var gjorde jag inte det, de följande tre novellerna - som är de längre i boken - är väldigt bra, någon t.o.m. helt fantastisk.

johan neckvall

2009-09-14

Detta är ett mästerverk i novellsamlingsform! En rad historier som länkas samman av den moderne mannens leda över sin roll i samhälle och relation. Bra språk och uppbyggnad av novellerna, som skapar stor spänning, vilket gör att du bara vill fortsätta läsa i en rasande fart till sista sidan. Liljestrand känns nutida och orginell i den svenska litteraturen. Det enda förbehållet är möjligen att det känns lite som att denna samling är riktad mer mot den manliga läsekretsen.

Annika P

2009-07-16