Parfymen

Süskind, Patrick

| 1986

Grenouille kommer till världen under en grov träbänk där hans mor rensar fisk. Platsen är Paris Hallar, tiden 1700-tal. En vanlig människa skulle snabbt gå under i den stinkande och grymma värld som Paris fattigkvarter utgör. Men Grenouille är ingen vanlig människa. Han saknar helt kroppslukt och människor blir, utan att förstå varför, illa till mods i hans närvaro. Han lever i en obruten isolering. Desto lättare för honom att bevara sin hemlighet - han är född med ett luktsinne så fint att han i mörkret kan följa en enskild människa rakt genom stinkande människomassor, på flera kilometers avstånd. Han glömmer aldrig en lukt. Dofter blir hans besatthet, hans passion, hans livsinnehåll och också hans yrke - parfymörens. Den doft som ger honom den mest utsökta njutningen finner han hos unga oskuldsfulla kvinnor; kvinnorna intresserar honom inte - men Doften! Den måste utvinnas och förädlas...

Annorlunda bok, helt okej fastnade aldrig riktigt för den

amanda hildur

2017-08-28

Jean-Baptiste Grenouille saknar helt kroppslukt vilket gör att människor som möter honom inte vet hur de ska reagera. Om de reagerar alls. Oftast uppfattas han som ett spöke, som passerar utan att omgivningen märker att han är där. Så viktigt är alltså luktsinnet för oss människor, även om vi inte inser det. Är det dock någon som har kunskap om människans luktsinne så är det just Grenouille - hans näsa uppfattar de allra svagaste dofter och de lukter han saknar själv känner han i tusenfalt på andra. Han söker sätt att utvinna de allra mäktigaste dofter, och sökandet efter den ultimata parfymen sträcker sig över hela Frankrike och kräver flera oskyldiga liv. För den bästa parfymen utvinns av unga kvinnor, till priset av deras liv.

Boken var redan från början speciell då den direkt klargör att huvudpersonen är VIDRIG. Han jämförs med en blodsugande fästing som bidar sin tid för att när tiden är rätt utkräva sina offer. Jag rycks direkt med och vill veta hur Süskind ska lyckas få mig att sympatisera med denne antihjälte. Och konstigt nog lyckas han. Eller, jag kanske inte direkt sympatiserar. Men jag är otroligt intresserad av att se hur det går. Parfymen är spännande, lärorik, tankeväckande och hemsk och jag gillade den hela vägen igenom. Tror aldrig att jag kommer att glömma den.

Kristin Söderberg

2017-06-09

Intressant och spännande.

Agneta Sjöberg

2017-04-10

Trots att boken har några år på nacken så läses den fortfarande! Spännande, otäck och fascinerande!

Annika Sjöström

2015-09-18

hörbok

Linnéa Wahlström

2015-07-20

Läste kanske 7/8 av boken. Handlingen var väl inte så dum och troligen skriver författaren på ett sätt som jag verkligen tar till mig. Men tyvärr innebar det att jag läste med konstant illamående och avsmak och tillslut var det inte värt det längre.

Martin K

2015-01-12

Fina historiska beskrivningar. Det känns verkligen som att själv vara på plats i 1700-talets Paris. Spännande!

Sara Frimodig

2013-09-23

Jag var lite tveksam till att läsa den först då jag redan sett filmen, och därför visste vad som skulle hända. Såhär i efterhand kan jag säga att det inte gjorde någonting! Boken är full av nyanser och delar som inte är med i filmen. De som säger att den är svårläst förstår jag mig inte riktigt på då jag tyckte att språket var fint, beskrivande och samtidigt flöt på bra.

Anna Jensen

2013-08-09

Sååå udda, sååå vacker. Spännande och galen. Sorglig. -Läs den! (Men se inte filmen)

Lars Isaksson

2013-05-03

En makaber historia. Därav det höga betyget, just på grund av den fantasifulla berättelsen. Grenouille är dock något platt som karaktär. Hade önskat mer detaljer kring hans agerande gällande de olika morden, just för att ge en tydligare bild av hans omänskliga personlighet. Men berättelsen är unik.

Saskia Rubensson

2013-04-04

En fascinerande historia om människans väsen - föds någon god/ond? Intrigerande skräckhistoria om ett samhälle med sorlig människosyn, Paris på 1700-talet, som eskalerar till en rysare. Lättläst och intressant! (Tips! Finns i film-version också som är bra)

Charlotte Lundquist

2013-02-01

Missa inte att läsa denna litterära pärla - en helt fantastiskt bra bok - en stor läsupplevelse!

M W

2012-12-12

Bra

Alva Ordnörden

2012-11-27

Alltså... jag orkar inte ens berätta vad den handlar om, det är alltför skumt och äckligt. Men det är i alla fall en bok på 272 sidor, handlingen utspelar sig i Paris (det var därför jag ville läsa den, men oj, vad jag kom att ånga mig!). Den beskrivs som ett sensationellt storverk och jag förstår verkligen inte varför. Det är äckligt, groteskt och bara jätteskumt. Jag tycker synd om författaren som ens kom på idén med en man utan kroppslukt som blir galen av doften från tonårsflickor och mördar de för att göra parfymer...!? Nu skrev jag det visst ändå... <-- Det är handlingen, för den som undrade. Paris i boken, är ett äckligt och smutsigt samhälle där fattigdomen kräver många offer och det är inte alls det kulturromantiska Paris som jag är förälskad i. Den här boken var en riktig besvikelse och vi ska inte tala om slutet... Urghh... ;S

2012-10-28

En bok om utanförskap. Vad händer med en människa som aldrig varit älskad? Det är också en bok om dofter. Goda dofter blandas med äckel och smuts. Boken är vedervärdig och motbjudande men också vacker på något underligt vis. En kärleksberättelse till det udda.

Sutra Stevens

2012-09-26

Jag är glad att jag läst boken, men jag vet inte om jag skulle rekommendera den.

Crazy men bra.

Karin Andersson

2012-07-09

Den luktar starkt genom hela historien

Marita Ryen

2012-02-29

Den otäcka och konstiga historien gör att den får betyg 1. Annars tyckte jag om språket. Läste färdigt den enbart för att många vänner rekommenderat den.

Anette Hökerberg

2012-02-18

En ovanlig bok som är klart läsvärd. Lätt text och ganska korta kapitel gör att den aldrig känns jobbig.

Helena Rasmusson

2012-01-19

Annorlunda! Bra början, lite konstig i mitten, bra slut!

malin norbäck

2011-11-23

Den bästa bok jag läst. Sjukt otäck, fascinerande och omöjlig att sluta läsa. Helt annorlunda ngt annat jag läst.

Rose-Marie Orward

2011-11-06

Mycket kul och annorlunda berättelse...

Paul Karlsson

2011-10-07

Detta är en väldigt underlig historia om en pojke som föds med det starkaste luktsinnet i världen. Han viger sitt liv åt att skapa den där doften som slår alla med häpnad. Hela boken handlar om hans sökande efter detta. Han blir snart besatt och det slutar med att han hittar det rätta sättet. Han börjar att mörda unga kvinnor i sökandet efter något ämne i deras kroppar som frambringar denna speciella doft. En ung rödhårig flicka som är väldigt beskyddad av sin omvärld blir den som sista pusselbiten. Ska han tas emot som en hjälte eller ska han hängas. Det är frågan i denna bok som konstigt nog också gått att göra en väldigt lyckad film av. Kan starkt rekommenderas för dig som har tålamod att ta dig igenom en konstig historia och sedan uppleva häpnad över hur bra den egentligen är.

Åsa Elmroth

2011-08-29

Boktipsets betygs-estimat brukar stämma rätt bra men här föreslog den en 5:a och jag ger den en 1:a. Inte alls min smak, allmänt obehaglig och generellt trist bok. Förstår inte hypen alls.

Josefine Ejebjörk

2011-08-20

Gillade den inte alls. Historien var inte alls i min smak och verkade ganska osannolik.

Jag tycker boken var lite ojämn, vissa delar var riktigt bra och medan andra sega som kola.Lite för mycket tjatande om olika blandningar till att göra parfym.Det var en underlig och annorlunda bok, men så superbra ,,njaa..

Linda Abramsson

2011-07-12

Obehaglig, bisarr, overklig och tråkig! Förstår inte varför den fått så många höga betyg. Tycker inte ens att den är speciellt välskriven... inget för mig!

Love F

2011-07-01

Obehaglig, förutsägbar och tråkig ... Hur kan den få så bra betyg? Det är ju läskigt!

Anne Lundin

2011-05-11

Obehaglig och fängslande. Overklig fast ändå verklig i sin minst sagt märkliga historia. Fick mig att i veckor efter att ha läst boken, gå och lukta mig igenom dagarna, saker, naturen & människor...

Annica Bark

2011-04-02

Nu är det ju ett tag sen jag läste boken, men jag kommer ihåg att den följde med mig ett långt tag efter att jag hade läst ut den. Den var så otroligt läskig, magen vände sig ofta när jag läste den, men på samma gång var den nästan smått poetiskt i språket.
Det är en oerhört grym historia, det är så grymt och äckligt att jag var tvungen att lägga boken ifrån mig och ta nya tag efter en stund.
Iom jag är mamma själv så mådde jag rent illa av att läsa om tiden på barnhemmet, fy för!
Boken utspelar sig ju i 1700-talets Paris och jag blev illamående av bara tanken på hur det stank där på den tiden, vad jag förstått var Paris den stad i Europa på den tiden som var smutsigast och den som stank mest, det tycker jag framgår bra i boken. Jag är glad att jag bor där jag bor på 2000-talet. Jag hade INTE klarat en dag i Paris på den tiden.

Och resten då, om jag ska släppa stanken för en stund så var det är spännande och läskig berättelse, det är en bok som stannar kvar länge efter man läst den, det är en bok som kittlar alla nerver i kroppen, den berör och gör en upprörd.
Den är skickligt skriven även om det för mig förekom några smått sega partier.

Boken får en att tänka på hur ondska uppstår i en människa och på ett sätt kan man ju säga att Grenouille föddes in i en ond tid och det präglade honom, det gjorde honom till den han blev, men den får en också att fundera på om vi faktiskt kan födas onda, att det inte bara har med miljö att göra.

Detta är en läsvärd bok, en man nästan måste läsa om man gillar rysare. En bok man inte kunde lägga ifrån sig, en bok jag verkligen kan rekommendera.

Matilda Palmqvist

2010-12-15

Fantastiskt språk och spännande berättarteknik. Visst är den vedervärdig och motbjudande på alla sätt och vis, men det är Süskinds små inslag av hans svarta humor som gör hela kakan för mig. Läs den, och se kanske filmen därefter. Men det är inte alls lika roligt.

Felicia Dahlqvist

2010-07-11

Hade ganska höga förväntingar på denna bok och tyckte faktiskt inte att den var så fantastiskt. Stundtals ganska seg och utan någon speciell drivkraft. De sista 70 sidorna är dock bra och gör att betyget ändå blir tre.

Karin Löfstrand

2010-06-16

100613: Härlig sträckläsning! Huvudpersonen är en minst sagt udda personlighet. Den helt luktlöse JeanBaptiste är helt motbjudande men kanske är det precis det som lockar i berättelsen.

Michael X

2010-05-05

Ett fantastiskt uppslag, en berättelse om luktens makt och detta i en kritisk bild av människans samhälle. Intrigen är dock svagare, ofta godtycklig. Men det som är riktigt svagt är språket - det bär inte upp berättelsen, varken som en potentiellt "sann" historia eller som en otrolig och kittlande skröna.

På grund av uppslagets styrka får den ändå en 4:a av mig.

Anna Granström

2010-05-01

Den var grymt bra från första ordet till sista! Helt klart värd fem stjärnor. Oerhört bra flyt i språket. Antar att det även måste ha att göra med en riktigt bra översättare.

Simon Håkansson

2010-04-18

Oerhört bra bok. Snacka om fantastisk läsning!

Elisabeth Grahn

2010-04-13

jättesvår bok läsa, långa, långa meningar, overklig historia- inget för mig

Jesper Åström

2010-04-05

@Anna Sandstedt: Läs boken ordentligt, det står tydligt varför han gjorde det :)

Jag såg filmen och blev helt betagen och tyckte (och tycker än) att den var helt underbar. Och nu har jag läst boken också. I 9 fall av 10 så är boken bättre än filmen men så inte här för mig. Jag tyckte boken var sämre än filmen då den faktiskt inte tillförde något extra som gjorde den värd att läsa. I princip allt som kommer fram i boken kommer även fram i filmen och man missar inget genom att hoppa över boken anser jag, synd nog. Boken funkade att läsa men om jag ska välja mellan dem så väljer jag hellre filmen än boken och således får boken en 3a.

Janita sundblad

2010-03-19

rys bra

Hej Kanin

2010-03-10

Jag gillar att läsa om äckel. Boken är fantastisk!

Anna Sandstedt

2010-03-09

Denna boken var inte vad jag hade trott, hade förväntat mig mer av den, så jag läste aldrig ut den. Varför var han tvungen att mörda flickor när han endast hade kunnat nöja sig med att insupa doften av dem. Han var ju inte intresserad av kvinnor, men någon slags konstig relation till dem måste han ju ha haft, men vilken, det fick man inte reda på i boken. Eller är det bara så att man i bland gör saker utan ha någon speciell andledning till det?

Jessica Johansson

2010-01-18

Parfymen är en underbar bok, full av ingående romantiserade beskrivningar av alltifrån rosor till ruttna fiskars lukt/doft. Förstår inte varför boken skulle vara speciellt smygsnuskig, huvudpersonen är ju lite speciell och har inga sexuella känslor alls. Möjligen att slutet är lite snuskigt. I mitt tycke är det en vacker, knepig bok som är svår att greppa ordentligt.

Kenneth Olausson

2010-01-16

En bisarr skröna av en författare som tycks ha gått en skrivarkurs på ABF, och som lämnar efter sig en doft, nej: stank, av gubbsjuka och äckel.

Nedhal Pirababi

2009-12-16

Hade svårt att tro att boken kunde bli film. Den blev en lyckad sådan.

Malin Tillmar

2009-10-20

Otäckt sjuk eller sjukt otäck? Inte utan att man blir nyfiken på hur en så bisarr historia skapas, skulle vilja kika in i Süskinds hjärnvindlingar. Läs den!

Robert Larsson

2009-08-10

En underbart bisarr bok, med ett häpnadsväckande slut.

Christer Strandberg

2009-07-22

Läst på svenska.

Jonas Zejlon

2009-07-19

Jag måste vara enda personen i världen som tycker filmen var bättre än boken för en gångs skull.

Tragisk berättelse om utanförskap.

2009-06-06

Så läskig och så välgjord - fullkomligt älskar böcker skrivna av författare som förmår sätta samman bokstäver på ett sätt som ger flyt o rytm i mitt läsande och som verkligen tar mig med till platser, till dofter, till samtal... och det gör denna bok...

Jonetta Bengtsson

2009-05-14

Den här boken är den bästa boken jag någonsin har läst. Den har en så påtaglig intelligens att den blir ruskig bara av detta. Kombinationen historisk roman och rysare förhöjer hela upplevelsen. Redan från första sidan är man fast och kan inte lägga ifrån sig boken. Själva tanken att utvinna den ultimata doften är så kittlande att detta är spännande i sig. En sann njutning att läsa.